Marø Svart 9.November.2005 Link til dette innlegget Svart 9.November.2005 Har nå fått min RedKnows alarm. Har satt den opp i følge bruksanvisningen. Kan sende SOS alarm til en definert mobiltelefon, men kan ikke be om posisjon og status fra alarmen. Kan heller ikke starte overhøring av hva som foregår i båten. Avventer svar fra support. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Jeg drar frem denne tråden igjen..... Er det noen som har noen nye momenter og gode råd ifm GSM alarm. Skal investere i et alarmanlegg i båten og ønsker å bli varslet pr mobil. Gode råd med linker mottaes med takk. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Rastløs Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 - Appropos alarm i båt. Det finnes ikke en eneste FG godkjent alarm til båt. Jeg vet at noen selskap har "godkjent" noen allikevel. Seatrack f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 20.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2006 Jeg tror jeg har postet lenken til Yacht Watch i en annen diskusjon også, men jeg kan jo gjenta den. Den er i dyreste laget, men jeg liker NMEA-mulighetene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2006 Jeg drar frem denne tråden igjen..... Er det noen som har noen nye momenter og gode råd ifm GSM alarm. Skal investere i et alarmanlegg i båten og ønsker å bli varslet pr mobil. Gode råd med linker mottaes med takk. Er det noen som har erfaring det siste året med REDKNOWS ALARMSENTRAL SBX-3 http://maritim.no/default.asp?id=1FB63YGBA...L4&sku=10881-10 og eventuell ny utvikling på området. Ønsker å få opplysninger om totale kostnader til drift for ett år, samt hvilke erfaringer som er gjort med å hente informasjon fra sentralen via mobiltelefonen. Må separat GPS-mottager være kontinuerlig koblet til sentralen? Setter i likhet med andre interesserte pris på en erfaringsoppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
Cruzern Svart 21.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2006 Her har du én type http://www.nereides.biz/com.htm Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2006 Ser at REDKNOWS ALARMSENTRAL SBX-3 12/24 V sender GPS posisjon mens COM utelukkende sender alarmsignal. Prisforskjellen er omlag 500 kr dersom man velger pakke 1 av COM. Noen som har erfaring med påliteligheten av de to alarmene? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 21.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2006 Må separat GPS-mottager være kontinuerlig koblet til sentralen ? Den har innebygget GPS mottaker og antennen er med. Samme sentral er innkjøpt til nye båten, men har tilgode å få testet den enda. Er lovet feedback fra andre på erfaringer. Om de ikke kommer her i forumet, skal jeg lime dem inn her. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
baatsman Svart 21.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2006 Det finnes FG godkjente alarmer til båt. Man velge mellom passive og aktive alarmer. Passive, kunden selv oppdager båten er borte og melder fra. F eks fly peiler enheten og melder fra til "bakkemannskap" om posisjon. Aktive, programmerer enheten slik at man legger et gjerde rundt båten. Kommer båten utenfor gjerde, går alarmen. Som FG går alarmen til et godkjent vaktselskap. Ønskes ikke FG går alarmen til eier som kontakter de rette instanser. Aktive , er de samme enhetene de bruker til verditransport, contaiener, dyre biler,motorsykler osv. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
GeirT Svart 21.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2006 Det finnes FG godkjente alarmer til båt. Man velge mellom passive og aktive alarmer. Passive, kunden selv oppdager båten er borte og melder fra. F eks fly peiler enheten og melder fra til "bakkemannskap" om posisjon. Aktive, programmerer enheten slik at man legger et gjerde rundt båten. Kommer båten utenfor gjerde, går alarmen. Som FG går alarmen til et godkjent vaktselskap. Ønskes ikke FG går alarmen til eier som kontakter de rette instanser. Aktive , er de samme enhetene de bruker til verditransport, contaiener, dyre biler,motorsykler osv. Sjekket det med FG godkjennte alarmer. De har på ingen måte bedre funksjoner en de som finnes i Redknows sentralen. Den kan også legge såkalt "Geofence" på x ganger y meter rundt båten, sende SMS - stille og rolig ved brudd på denne eller alarm. Den kan polles om posisjon med SMS. Kan ringes opp og man kan lytte til hva som skjer ombord. mm. Det som skal være en fordel med FG godkjente alarmer er at de gir rabatter på forsikringen. Da jeg undersøkte - ville det utgjøre 5% på premien. Disse "godkjennte" alarmene er imidlertid vel 4 ganger så dyre som Redknows... så det er ikke penger å tjene på det. Dette var mine vurderinger - riktige eller gale.. noen som har andre erfaringer ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
baatsman Svart 21.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2006 Snakket med forsikringselskapet, de hadde samme rabatt med eller uten FG, dette gjaldt aktive peilere. De mente eiere var like raske som vaktselskap med å varsle. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sjøtummel Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 (redigert) Hva som gir rabatt varierer vel litt fra forsikringsselskap til forsikringsselskap. Gjensidige har f.eks. en rabatt for innbruddsalarm og en rabatt for gjenfinningssystem. Til sammen monner det litt, men du skal ha ganske høy premie før rabatten på gjenfinningssystemet dekker årsavgiften på dette systemet. Redigert 22.Februar.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Sjekket det med FG godkjennte alarmer. De har på ingen måte bedre funksjoner en de som finnes i Redknows sentralen. Den kan også legge såkalt "Geofence" på x ganger y meter rundt båten, sende SMS - stille og rolig ved brudd på denne eller alarm. Den kan polles om posisjon med SMS. Kan ringes opp og man kan lytte til hva som skjer ombord. mm. Det som skal være en fordel med FG godkjente alarmer er at de gir rabatter på forsikringen. Da jeg undersøkte - ville det utgjøre 5% på premien. Disse "godkjennte" alarmene er imidlertid vel 4 ganger så dyre som Redknows... så det er ikke penger å tjene på det. Dette var mine vurderinger - riktige eller gale.. noen som har andre erfaringer ? Geir Dette var verdifull informasjon for en som ønsker GSM-basert alarmsystem. Forestiller meg at et system som sender GPS posisjon er like effektivt som et søkbart system. Har noen erfaring med om GPS-basert system virker tilfredsstillende? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Har noen erfaring med om GPS-basert system virker tilfredsstillende?Egentlig bør slike system være kombinert med lokaliseringsdata i GSM-systemet. Er det snakk om båter som kan lempes inn i en container eller trailer mister GPSen sporet. Enkelte peilesystem bruker GSM, men et radiofyr i stedet for (eller tillegg til) GPS. Radiofyret aktiviseres via GSM (hvor lokaliseringsdataene forteller i hvilket område båten er). Det jeg gjerne skulle hatt var en FG-godkjent alarm med GSM jeg kunne bruke til å hente data selv også. Jeg vil gjerne vite temperatur, vind, vann i båten, og status for batteri og landstrøm. Så kunne alarmsentralen fått meldinger om tyveri og innbrudd. Da hadde jeg lettere akseptert prisen på disse greiene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Det jeg gjerne skulle hatt var en FG-godkjent alarm med GSM jeg kunne bruke til å hente data selv også. Jeg vil gjerne vite temperatur, vind, vann i båten, og status for batteri og landstrøm. Så kunne alarmsentralen fått meldinger om tyveri og innbrudd. Da hadde jeg lettere akseptert prisen på disse greiene. Det må da finnes tekniske løsninger til overkommelig pris som håndterer disse ønskene. Jeg leter på nettet og informerer når jeg finer noe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Det må da finnes tekniske løsninger til overkommelig pris som håndterer disse ønskene.Joda, jeg har funnet en som har alt bortsett fra FG... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 GSM går på tekstmeldinger, dvs at man nesten ikke trenger dekning i det hele tatt. Stor forskjell på å ha forhold til samtale kontra teksmelding. Flere av disse kan du koble til følere, dvs i tilegg til innbruddsalarm, vannalarm for nivå i båt.osv Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Marø Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Jeg har for en god stund siden gått til anskaffelse av en SBX-3. Synes den var genial i forhold til andre alarmer som bare hyler. Hvem snur seg etter en alarm som hyler? Jeg synes alarmen var så genial at vi i det firmaet jeg jobber har klart å få agenturet for salg til bilmarkedet. Det er imidlertid litt problemer med å sende kommando til alarmen, som f.eks. å starte en sporing eller aktivere releutgangen. Dette er antageligvis problemer som er forårsaket av forskjellen på Svenske og Norske GSM-nummer. Vi ønsker ikke å markedsføre produktet før det fungerer på alle områder. I dag kan vi ringe opp alarmen for å få en status med posisjon, motta SOS melding, ringe for å avlytte hva som foregår og motta diverse alrmaer. Når det siste er på plass vil vi gå ut til Norske transportører. Vi vil også forsøke å få produktet FG godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Jeg har for en god stund siden gått til anskaffelse av en SBX-3. Synes den var genial i forhold til andre alarmer som bare hyler. Hvem snur seg etter en alarm som hyler? Jeg synes alarmen var så genial at vi i det firmaet jeg jobber har klart å få agenturet for salg til bilmarkedet. Det er imidlertid litt problemer med å sende kommando til alarmen, som f.eks. å starte en sporing eller aktivere releutgangen. Dette er antageligvis problemer som er forårsaket av forskjellen på Svenske og Norske GSM-nummer. Vi ønsker ikke å markedsføre produktet før det fungerer på alle områder. I dag kan vi ringe opp alarmen for å få en status med posisjon, motta SOS melding, ringe for å avlytte hva som foregår og motta diverse alrmaer. Når det siste er på plass vil vi gå ut til Norske transportører. Vi vil også forsøke å få produktet FG godkjent. Kan dette tolkes i retning av at per dags dato er SBX-3 den mest kost-effektive anskaffelsen - inntil det foreligger versjoner med bedre opsjoner? Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Har også en slik SBX-3. Har hatt den tilbake til produsenten i Sverige 1 gang for oppgradering av software fordi den ikke virket med norske telefon-nummer som har to siffer mindre enn de svenske. Etter oppgradering virket den litt bedre, men den har fremdeles et stort forbedringspotensiale for å si det slik. Det kan se ut som om at ikke alle funksjonene virker samtidig. Får de styr på softwaren er alarmen grei nok den. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Det er en ting jeg lurer på etter å ha lest alle innlegg. Hvor gjør dere av alarmen i båten ? Og dersom det er utvendig antenne til mobilen så må denne skules. Kriminelle er ikke uvitende på dette område. Muligens de leser samme tema som oss. De finner nok fort ut hvor alarmen ligger gjemt. Eller de kobler ut bateriene etter at dieselen er startet. Hvilken hjelp er det da i GPS / GSM ? Mobilen har eget bateri, men det varer ikke evig. Så hva gjør dere med denne situasjonen ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
pat Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 På en alarm med GPS/GSM sporing bør ikke sirenen brukes, nettopp fordi den da høyst sannsynlig vil bli satt ut av spill av eventuelle tyver. SBX-3en er veldig liten og lett å skjule. Så får man kjøpe seg en billig akkustisk innbrudds-alarm i tillegg, og ikke gjemme den så veldig godt ... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 På en alarm med GPS/GSM sporing bør ikke sirenen brukes, nettopp fordi den da høyst sannsynlig vil bli satt ut av spill av eventuelle tyver. SBX-3en er veldig liten og lett å skjule. Så får man kjøpe seg en billig akkustisk innbrudds-alarm i tillegg, og ikke gjemme den så veldig godt ... Jo da dette er bra. Men tror du ikke at krimminelle er rimelig foroverlent - dersom de finnes - tenker på muligheten for flere alarmer i båten og fortsetter å lete etter at akkustiske er koblet ut. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
pat Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Er åpen for at det lett kan bli forskjell på teori og praksis her - ihvertfall hvis man har med oppegående profesjonelle å gjøre. Men et hederlig forsøk skader vel ikke. Da har man iallefall gjort det man kan. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Ja, man kan muligens ikke gjøre så mye mere med dette temaet. Får gardere seg så godt en kan og håpe det beste. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.