Jump to content

Lage lokk til ankervinsjkasse - Bruk av kjernematteriale


jørn

Recommended Posts

Kassen som ankervinsjen står på er ikke pen. Lokket er av type forskalingsplate som er limt fast og skrudd, og kledd med teak. Jeg kunne tenkt meg å heller lage en plate av glassfiber og lime/skru fast, eventuelt støpe fast lokket. 
Hva benytte som kjerne?

Lage en plate som limes og skrues fast eller støpe lokket som en del av kassen?

Det er enkelt å få tilgang innvendig, store luker på hver side av kassa.

C370EF64-D24B-467F-9E31-7ABC0AD261BC.jpeg.44ebfd4ed4d27c784879fedb3cfb9ace.jpeg

BF9BD813-640C-49AF-A464-2EEF1C95D8BE.jpeg.1a60e75a1ee80261828b2ca9a62b9ff4.jpegE470C5F6-0962-455E-8F2C-789DED45AAE7.jpeg.421f581df49ee527d2f0d149fc099010.jpeg

 

 

Kassen på andre siden av badeplattform, for å illustrere hvordan det ser ut uten vinsjen: 

 

A14A2A69-3D7D-4EB6-A714-C84F1C5FAED4.jpeg.72e8ad864367969ef9426a1aa297c98c.jpeg

 

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger du egentlig kjernemateriale da? Kan du ikke bare lage den i massivt laminat? Lokket er jo så lite, så det vil jo ikke gå med mye materialer uansett. Hvis du skal ha kjerne så gå for divinycell. Du kan også bruke kryssfiner, men da får du et problem på sikt hvis du skrur gjennom laminatet og inn i kryssfineren. 

Link to post
Share on other sites

Skal luka ha en kant, eller skal det bare være ei flat plate? Hvor mange lag du skal legge avhenger av hvor tykk duk/matte du bruker. Det kommer også an på hvor stiv den bør være. Sørg for å rulle ut polyesteren skikkelig, da får du høy glassprosent og et sterkt og fleksibelt laminat. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker en flat plate. Jeg har en rull med 450g liggende, så kan jo bruke opp det. 
Plata må jo tåle en del, i og med at ankervinsjen skal stå der.

Første tanke er da en flat plate som jeg skrur og limer fast. Nå er det huller fra den plata som sitter der nå, så gjenbruke hullene med skrue, skive og mutter.

Link to post
Share on other sites

Kjernemateriele stiver opp skikkelig. Litt mer jobb med å sparkle kantene kanskje.  Men Divinycell er veldig bra, suger ikke vann. Plata blir både lettere og stivere med kjernemateriale. Men husk eventuelt å stive av eventuelle boltehull, divinycellen tåler ikke punktbelastninger så bra.

Link to post
Share on other sites

Du kan ha bare glassfiber rundt kanten der du har anlegg mot kassa og lage forsterkninger inn mot midten av plata.

Bruker du kjernemateriale kan du la det være feks 4 cm mindre enn hullet i luka hele veien rundt.

Blir like sterkt da du hverken får nedbøyning eller brudd helt inne ved kanten, og du slipper problemene med skruehull i kjernematerialet.

Da kan du også lage en fin avgrading rundt kanten på plata av kjernemateriale slik at det blir enkelt å støpe skrått mot undersiden av topplaget.

Alternativt kan du lage en eller to langsgående "dragere" under plata av kjernemateriale som du støper inn. Husk å tilpasse slik at du ikke treffer boltehullene til winsjen.

Rundt boltehullene til winsjen bør det ikke være kjernemateriale. Bedre å lage en utsparring i kjernematerialet og støpe fullt.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...