bellen Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Husk å lag lufting i lokket også. En liten svanehals som stikker ca 10 cm opp bør holde fint. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 1.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Will do! Til luftingen gjennom lokket tenkte jeg å bruke sika? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 (redigert) Familiesnekke skrev for 13 timer siden: I bruksanvisningen fra BT står det 2-4% herder, og jeg mener å huske at det var det du forklarte meg i fjor også?: Nei, jeg sa 1%. Men i enkelte tilfeller kan du bruke mer, poenget er da hvis du har småtteri som skal herde fort slik at du kan gå videre med neste steg. Hvis du støper med så mye som 4% herder er det en forutsetning at denne delen ikke har noen styrkemessig betydning, f.eks. når man trenger en forskaling, eller at man må få heftet noe sammen for å komme videre. Hvorfor BT oppgir så høy andel herder vet jeg ikke, men det tyder i alle fall på at de ikke får varene sine fra Reichhold. Her er utdrag fra et teknisk datablad for en kvalitet fra Reichhold. Som du ser foreskriver de 1% MEKP som herder. Har aldri sett at de foreskriver 2% noen steder: Uansett, dette spiller jo ingen rolle for dette produktet. Skulle du støpt et skrog hadde saken vært en annen. Poenget mitt i dette tilfellet var at du får et unødig tidspress med å støpe ferdig og rulle ut luft når du bruker så mye herder. Når det gjelder tømmestuss under, så hadde du jo bare satt på en 90 graders vinkel, så hadde du fått samme retning på slangen. Men har du ikke plass, så går det jo ikke uansett. Redigert 2.Mai.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Familiesnekke Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Komodo skrev for 10 timer siden: Reichhold Det er mye skriverier her inne om Reichhold; er det «gullstandarden» for polyester? Jeg har søkt litt etter hvor jeg kan få kjøpt Reichhold/Norpol-polyester, men jeg har ikke funnet noen som selger til privatkunder. Har du tips til hvor jeg enkelt kan få tak i det til neste glassfiber-støpeprosjekt? Nå er begge sider av tank og lokk malt med topcoat. I morgen har jeg tenkt til å montere flotørbryteren; gruer meg litt til å bore og skru den fast; tenk om jeg borer gjennom bunnen...! Kanskje jeg bare skal lime den fast med Sika? Men Sika sitter jo ikke på plast. Ikke lett! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 Familiesnekke skrev 51 minutter siden: Det er mye skriverier her inne om Reichhold; er det «gullstandarden» for polyester? Det er i alle fall en anerkjent produsent. Det finnes andre også. Familiesnekke skrev 51 minutter siden: Jeg har søkt litt etter hvor jeg kan få kjøpt Reichhold/Norpol-polyester, men jeg har ikke funnet noen som selger til privatkunder. Har du tips til hvor jeg enkelt kan få tak i det til neste glassfiber-støpeprosjekt? Faktisk ikke sikker. Fram til nylig var det alminnelig handelsvare på f.eks. Sea Sea her i Fredrikstad samt fargehandere, men har skjønt av andre at den ikke er så lett å oppdrive for tiden. Familiesnekke skrev 51 minutter siden: Nå er begge sider av tank og lokk malt med topcoat. Det må jo bli bra Familiesnekke skrev 51 minutter siden: I morgen har jeg tenkt til å montere flotørbryteren; gruer meg litt til å bore og skru den fast; tenk om jeg borer gjennom bunnen...! Kanskje jeg bare skal lime den fast med Sika? Men Sika sitter jo ikke på plast. Joda, sika sitter på plast. Men "plast" er ikke "plast" vet du. Sika (og andre fugemasser som er MS-polymer basert) biter utmerket på gelcoat/topcoat. Bare husk å vaske med aceton først, da fjerner du vokslaget som legger seg på overflaten etter herding. Gjerne rubbe litt med sandpapir også, da er du helt sikker. Hvis du er usikker på om flottørbryteren er limbar med sika, kan du bare lime fast en bit av et annet materiale som du vet sika biter på. Flottørbryteren er ganske sikkert av en eller annen termoplast, men mange typer termoplast er godt limbare. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Familiesnekke Svart 3.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2021 Jeg målte meg frem til at jeg fint kunne bore 6mm til skruer, så da stakk jeg boret nesten helt inn i drillen, og målte 6mm bor utenfor tuppen av drillen. Så rubbet og avfettet jeg rundt skruehull og under flotørbryteren. Plasten på bryteren ble nesten litt klissete. Så la jeg tre små perler med Sika under bryteren og skrudde fast. Satser på at den virker...! I morgen satser jeg på tilpassing av slanger og tørrmontering i båten. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal henge denne tanken på skottveggen, men tenker å bruke kapp fra terrassebord. Er det en god ide? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 (redigert) …og da kom jeg omsider e n d e l i g (!) i mål med «miniprosjektet»; det tok litt lengre tid enn jeg hadde planlagt; igjen… Brukte kapp fra terrassebord til å lage en «hylle», som jeg skrudde fast i skottveggen, og festet så tanken til denne hyllen med patentbånd. Så kappet jeg til slanger og monterte pumpen. Det ble jammen en tur til Maritim også, for å kjøpe et BEP sikringspanel, for å få kortest mulige strekk for strømforbrukerene i kjelleren. https://www.maritim.no/bep-sikringspanel-6-sikringer Denne skal brukes til kjøleskap og septikpumpe også. Jeg har koblet en 10mm2 kabel (ca 50cm), rett fra forbruk hovedstrømsbryter til sikringsholderen. Nå er altså strømmen koblet opp; og der virker!!! Hurra; vi har helautomatisk utpumping av dusjvann; fra en spesialtilpasset tank og membranpumpe; DET tviler jeg på at så veldig mange har Montert og tilkoblet tank: og pumping ut: Redigert 20.Mai.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Ser veldig bra ut! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.