Kindiz Startet 27.April.2021 Del på Facebook Startet 27.April.2021 (redigert) Har en gammel Ranaplast 14 som jeg pusler med å få i stand. Har til nå pusset, primet, og gitt den ett lag med bunnsmøring. Jeg ønsker å få resten av båten kullsvart, men noen røde detaljer på sidene. Har kjøpt inn sort og rød bengalakk. Så var det noen som sa at jeg måtte sjekke om dette var giftig for akvatisk dyreliv, og om det ville vaskes bort og gå i havet. Kikket så på en av boksene, og der står det at det er svært langtidsskadelig for liv i vann. Hvor godt sitter bengalakken? Den skal være over vann (og oppi båten), men noe av den kan komme til å være endel i vann, pluss sjøsprøyt. Er det noen som har god erfaring med dette og kan gi meg noen tips og råd? Jeg vurderer også Alkydmaling i rød og sort, men vet ikke hvor skarpe de fargene vil bli, da jeg ikke har vært borti denne typen før. De skal i alle fall ikke skade sjøliv. Bilder nederst. Dette er min avdøde farfars båt som jeg endelig fikk hentet hjem i fjor høst. Den har stor affeksjonsverdi for meg, og selv om jeg ikke aner hva jeg holder på med, vil jeg lære mens jeg jobber, og målet er å få den på vannet i år. Den mangler bare litt mer glassfiber i sprekkene i ripa, ei ny plate for å sitte på bak mens man styrer, og en liten påhengsmotor. Håper noen har noen gode tips og råd til ei som egentlig har null peiling, men vil lære. :) Redigert 27.April.2021 av Kindiz Fjernet regnr på henger. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Det er mange som har malt båten med emaljelakk. Så det ville jeg ikke ha bekymret meg for. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 27.April.2021 Del på Facebook Svart 27.April.2021 Faren for liv i vann er vel helst før malinga er gjennomherdet, etter herding blir den mer å sammenligne som annet plastsøppel om den skulle flasse av. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Det er nok som Hakkanen skriver ja, og kanskje også bare når malingen er flytende og tømmes ut i vann. Etter at malingen er herdet er løsemidler i den fordampet og vil ikke kunne skade vannlevende organismer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.