Jump to content

Bengalakk, fare for liv i vann ved bruk over vann?

Kindiz

Recommended Posts

Har en gammel Ranaplast 14 som jeg pusler med å få i stand.

Har til nå pusset, primet, og gitt den ett lag med bunnsmøring.

Jeg ønsker å få resten av båten kullsvart, men noen røde detaljer på sidene. Har kjøpt inn sort og rød bengalakk.

Så var det noen som sa at jeg måtte sjekke om dette var giftig for akvatisk dyreliv, og om det ville vaskes bort og gå i havet.

Kikket så på en av boksene, og der står det at det er svært langtidsskadelig for liv i vann.

Hvor godt sitter bengalakken? Den skal være over vann (og oppi båten), men noe av den kan komme til å være endel i vann, pluss sjøsprøyt.

Er det noen som har god erfaring med dette og kan gi meg noen tips og råd?

Jeg vurderer også Alkydmaling i rød og sort, men vet ikke hvor skarpe de fargene vil bli, da jeg ikke har vært borti denne typen før. De skal i alle fall ikke skade sjøliv.

Bilder nederst.

Dette er min avdøde farfars båt som jeg endelig fikk hentet hjem i fjor høst. Den har stor affeksjonsverdi for meg, og selv om jeg ikke aner hva jeg holder på med, vil jeg lære mens jeg jobber, og målet er å få den på vannet i år.

Den mangler bare litt mer glassfiber i sprekkene i ripa, ei ny plate for å sitte på bak mens man styrer, og en liten påhengsmotor.

Håper noen har noen gode tips og råd til ei som egentlig har null peiling, men vil lære. :)

Screenshot_20210427-172606_Chrome.jpg

20210427_180522.jpg

20210427_180527.jpg

20210427_180509~2.jpg

Redigert av Kindiz
Fjernet regnr på henger. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...