Gitaristen Startet 29.April.2021 Del på Facebook Startet 29.April.2021 Jeg er en nyslått båteier som skal ha båten i en innsjø i et uregulert vassdrag, der vannstanden kan variere med 4-5 meter i løpet av en sesong. Jeg vil gjerne fortøye båten i ei bøye, hvordan lager jeg til dette med så store endringer i vannstanden? Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Bruk lang kjetting slik at båten kan følge vannstandsendringene. Sitér dette innlegget Link to post
Gitaristen Svart 29.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2021 (redigert) Hvor tung forankring må jeg regne med å bruke til selve bøya? Siden det kan være stor vannstandsforskjell, må jeg legg inn mye slakk på tauet/kjettingen mellom forankringen og bøya? Redigert 29.April.2021 av Gitaristen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 29.April.2021 Del på Facebook Svart 29.April.2021 Poenget er vel at båten skal flyte selv på lavvann..., og da må du ha et system som ligger langt nok fra land, og så må stranda / marbakken ikke være for gjørmete. Så bøya ligger så langt fra land at selv med 5 m lavvann står ikke båten på tørt land, og du må ha et endeløst tau gjennom en talje / blokk i bøya som båten er fortøyd til, og så drar du båten til deg når du står i vannkanten. Søk ‘moring’ på forumet, så får du tips til hvor tung den blr være. Ikke bli lurt av egenvekten, en 200 kg stein er lettere enn 200 kg jern når det ligger i vann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.