olemd Startet 1.Mai.2021 Del på Facebook Startet 1.Mai.2021 (redigert) Jeg får ikke motoren lenger ned.. men det føles som den står høyt, eller er det ok? på bilde er lift helt nede og tilt ca nøytral. fart ca 20 knop, motoren er 200 hk Suzuki og står på en Bombard 730 Redigert 1.Mai.2021 av olemd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 1.Mai.2021 Del på Facebook Svart 1.Mai.2021 Litt vrient å se ut fra bildet, men ser ok ut. Ser ikke ut til at f.eks. kjølevann skal være noe problem. Grepet til propellen kan være mer utfordrende. Er det slik at propellen ventilerer/slipper taket når du kjører i litt sjø/svinger/trimmer motoren litt ut? Sitér dette innlegget Link to post
olemd Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Takk for svar. Ja. og så lurte jeg på den gummifinnen. Skal den være over eller under vann? Litt vanskelig å se, men nå står den rett over vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Når du skriver at den «føles som den står for høyt». Hvordan føles eller oppleves den? Hva får deg til å tro eller tvile på at motoren står feil? Motoren må få kjølevann, det er for motorens del det eneste viktige «krav» og hva motoren kan ta skade av mhp høyde. Så får den kjølevann eller blir den for varm? For deg som kjører båten kan propellen miste grepet i fremdrift og du kan miste evnen til å trimme motor/endre vinkel på skrog om motoren står høyt. Det er elementer du kan oppleve som feil. Men du nevner ikke det? Det virker som om du ser på motoren, og lurer på det du ser? Fremdrift og trim når motoren løftes er svært avhengig av propellen du har, med rake og cupping. Men du har vel ikke skiftet motor og propell, men bruker båt/motor som er brukt sammen tidligere? Gummifinne er jeg usikker på hva du mener med. Sitér dette innlegget Link to post
olemd Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 takk for utfyllende svar. Jeg har akkurat kjøpt båten. Det er montert lift men den er tilpasset den gamle motoren. Jeg antar at den forrige motoren hadde lengre stamme. For jeg skal ikke svinge brått eller ha noe vekt foran før propellen «spinner» (kaviterer?) gummifinnen har jeg satt ring rundt (den heter nok noe annet). Jeg bare antar at den skal stå under vann, nå står den helt i vannskorpa. motor og propell har vært montert siste tre år. Forrige eier har gått bort så det er ikke alt jeg kan få svar på.. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Ok, da ser det ut som om forrige eier har montert slike finner som dette: https://www.baardsen.no/hydrofoil?variant=10526 Jeg er nok litt usikker på om disse bidrar positivt og ville nok demontert disse. Denne finnen er montert på motorens antiventilasjonsplate (eller kavitajonsplate som noen (litt feilaktig) kaller det). Normal motorhøyde er ofte definert som at antivent-platen skal ligge rett i/rett over vannskorpen når man kjører i god marsjfart. Ut fra bildet kan det se ut som om denne finnen (og dermed antivent-platen) ligger litt over vannflaten. Altså litt høyt, men ikke unormalt. Da blir det en del spørsmål og avveiinger rundt installasjon og båtens ytelse/oppførsel. Kan det være at forrige eier fikk montert en vanlig lang stamme mens båten normalt krever XL-stamme? Normalt skal en jackplate med setback sørge for at motoren "sitter dypere" i vannet - men på den Bob's jacken jeg hadde, var hullene allerede forskjøvet slik at motoren i praksis satt høyere selv om jackplaten var helt nede - iallefall med de setback-avstandene det er snakk om her. Dermed tenker jeg at her har man tatt noen "snarveier" i inntallasjonen som gir litt uønkede egenskaper. Da blir det er spørsmål hvor dypt inn i "materien" man ønker å gå. Den enkleste løsningen er å se på propellen/valg av propell og kanskje demontere disse finnene. Men det blir vrient å hjelpe videre uten mer nøyaktig info rundt båten. Hvis vi skal kunne vurdere propellvalg, er det viktig å vite hvilke tall/ytelse du får på båten slik det er nå. Vi trenger altså å vite: Hvilken propell står på nå. Skal stå stemplet på propellen. Hvilken fart (gps) og turtall får du på full gass - altså max fart og turtall. Hvilken 200hk Suzuki har du: V6-utgaven eller den 4-sylindrede? Hvis ikke propellbytte hjelper, må man gå grundigere til verks og se på selve montasjen. Det kan kanskje la seg gjøre å borre opp nye hull i jackplaten for innfesting, men da må båten på land. Alt dette gir medfører selvsagt både utgifter og arbeid, men vil kunne gi mye bedre kjøreopplevelse med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Du kan også kontakte forhandler/importør og høre hvordan de monterer vedrørende høyde. De har gjerne testet mye forskjellig og har erfaring på akkurat din båt. Da får man et utgangspunkt i det minste. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Concorde Svart 3.Mai.2021 Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 Hei for meg så ser det ut til at du senke den et hull lavere, den finnen har ingen funksjon nå Sitér dette innlegget Link to post
olemd Svart 7.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 Takk for svar alle! Endelig et sted på nettet uten harselas og spydigheter.. jeg prøver å senke motoren et hull så ser vi 🤞 Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 olemd skrev On 7.5.2021 at 21.19: Endelig et sted på nettet uten harselas og spydigheter.. Vis hele sitatet Du har sikkert vært på Facebook du, der du må tigge likes blant selfies og skrytebilder med filter. Du får holde deg her blant oss, ellers kommer du til å gå glipp av alle de beste innspillene... Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 X10an skrev On 8.5.2021 at 3.08: Du får holde deg her blant oss, ellers kommer du til å gå glipp av alle de beste innspillene... Vis hele sitatet Viktig å huske at et slik seriøst forum som her "blir ikke til av seg selv" vi har alle et ansvar for at forumet skal være seriøst videre fram i tid ! Så tenk igjennom hva du poster ! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 olemd skrev On 2.5.2021 at 16.41: takk for utfyllende svar. Jeg har akkurat kjøpt båten. Det er montert lift men den er tilpasset den gamle motoren. Jeg antar at den forrige motoren hadde lengre stamme. For jeg skal ikke svinge brått eller ha noe vekt foran før propellen «spinner» (kaviterer?) gummifinnen har jeg satt ring rundt (den heter nok noe annet). Jeg bare antar at den skal stå under vann, nå står den helt i vannskorpa. motor og propell har vært montert siste tre år. Forrige eier har gått bort så det er ikke alt jeg kan få svar på.. Vis hele sitatet Motor ser ut til å være lavt nok ut fra bildet. Men du har setnack, dvs braketten flytter motoren ut fra skroget. Dvs at vannet treffer motoren høyere når du kjører sakte og vannet flates ut bak båten når det går fortere. På bildet kjører du så sakte at vannet treffer høyt på motoren. Det at propellen spinner er enten feil på propellen, en propell som ikke tåler å monteres høyt eller at det faktisk blir for høyt uansett propell. Kan du finne ut eller ta bilder av propellen? Den finnen er oftest bare tull.,.og kan tas av… den hever akter og kan hjelpe båten å plane på lavere fart. Men gir også motstand og lavere fart/økt drivstoff… Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 (redigert) olemd skrev On 7.5.2021 at 21.19: Takk for svar alle! Endelig et sted på nettet uten harselas og spydigheter.. jeg prøver å senke motoren et hull så ser vi 🤞 Vis hele sitatet Det spørs om det går. Ut fra bildet ser det ut til at motoren er montert så lavt det går - altså i øverste hull. Det er heller ikke hull i jackplaten til å senke noe mer ned. Som man også ser, er hullene som motoren festes i, hevet ca. en tomme (2,5cm) i forhold til festene mot akterspeilet. Mulig at du får motoren bittelitt dypere ved å droppe den hydrauliske liften selv om setbacket er 10 tommer. Det er kanskje mulig å få borret nye hull litt høyere - men det medfører selvsagt at alt må demonteres. Dermed tenker jeg at å se litt på propellen kan være en vel så god utvei for å få bedre grep. Suzuki-motorene kommer som regel med en av to typer 3-blads propeller. Enten den "lille" serien med varierende diameter etter stigning, eller den store med konstant 16" diameter. Jeg har prøvd den lille serien på min Suzuki-motor, og disse har relativt dårlig grep. Så hvis det står en slik på, er det nokså enkelt å finne en propell som griper bedre. Redigert 8.Mai.2021 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Jeg tror monteringen er helt grei i høyde og at propellen har feil rake og cupping for å tåle å heves. Alu eller Ballistic eller annen tvilsom skrue? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Ja, tror også at riktig type propell vil gjøre en god forskjell. Blir fort mye styr å få senket motoren hvis det ikke er flere hull å justere på. Så får vi se om trådtarter finner ut hvilken propell som står på og aller helst har noen tall på max fart og turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.