Jump to content

Utfordring: Mann med dårlig helse skal gjøre ren en utrolig møkkete båt

Raserkalle

Recommended Posts

Hei, gode båtfolk.

Jeg har en Quicksilver Pilothouse 21 som ligger på sjøen hele året.

Situasjonen er som følger:

Båten er veldig møkkete, jfr bilde.

Pga dårlig rygg og generelt svak muskulatur kan jeg i liten grad ligge på kne og skrubbe, men jeg kan bruke høytrykkspyler.

Så er spørsmålene:

1. Finnes det et vidundermiddel jeg kan dusje på båten, feks med ei hagesprøyte, og så bruke høytrykkspyleren for å få båten skikkelig rein?
2. Finnes det et tilsvarende vidundermiddel som er lett å påføre og som man bare kan gni litt forsiktig på, og så har båten fått en form for boning?

Alle gode forslag tas imot med takk.

A43561F9-C21A-4F43-8234-37458E484293.jpeg

Jeg har veldig god erfaring med god bilsåpe for skumkanon, og god høyttrykkspyler. Bruk sterk konsentrasjon av såpen ( i skumkanon). Legg det på en skyggefull dag. La det virke 5-10 minutter. Børste litt med en piasavakost (stående). Bruk beina til å legge på litt trykk på busten. Så spyl av med en god høyttrykksspyler. 

Såpen jeg bruker:

https://bilpleiekongen.no/produkt/washking-diamond-active-foamwash/

Dette tilbudet på høyttryksvasker (Veil 5.499,- Nå noen timer til kun 2.690,-) er veldig godt: https://bilpleiekongen.no/produkt/ava-p70-v6/

15 meter slange betyr at den kan stå på bakken/ brygga - og du kan bevege deg rundt hele båten uten å flytte på selve maskinen. 

Den variable dysen 20 til 60 grader er knallgod. Rotordysen er veldig sterk. Skumkanon er i pakken. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Til å beskytte vasket flate så liker jeg våtvoks. Spesielt på antiskli/ mønstret gelcoat. Sonax sin (Jula selger blant annet) liker jeg godt. Men IKKE påfør der det er glatt gelcoat og du skal gå på vått føre. 

Bare å spyle båten med ferskvann først, deretter noen få pump fra flasken, og deretter spyle forsiktig for å fordele voksen. Deretter skylle av med mye vann. Da er det ferdig, og vann og skitt preller av senere. 

Hardvoks som smøres ut tynt med en applikator (tynn svamp) gir bedre beskyttelse, men våtvoks fungerer det også hvis helsen ikke orker å smøre på og gnikke av.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg ville gått hardere til verks enn såpe i skumkanon.

Gå for Surfex HD (https://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd?gclid=Cj0KCQjwvr6EBhDOARIsAPpqUPH9OKD04RBiCblW7_RRjo7mkWTAOvA_NqAxc51HRbOD0ym7kKzwfBAaAqFzEALw_wcB)

Gjerne så sterk blanding som 1:5

Spyles på med vanlig sprutekanne. Følg Grand Banks Jr sin prosedyre for resten.

Obs: Denne beskytter INGEN TING. Gå over med såpe med voks eller lignende etterpå

Stekepanne skrev for 14 timer siden:

Gå for Surfex HD

Stekepanne kom meg i forkjøpet. Surfex HD er en fantastisk effektiv såpe, spray på med lavtrykkssprøyte og la de virke i 5-10 minutter, men ikke la såpen tørke på flatene før du spyler av. Bruk gjerne sterk blanding som stekepanne sier. Tror du vil bli imponert.

Surfex HD er et godt alkalisk vaskemiddel. Men på det der ville jeg tro du må til med syre. Saltsyre gjør nok nytten. Kjøp 30% blanding hos nærmeste maler. Bland det med til 10% blanding (syre i vann går an, vann i syre - det blir et uhyre). Fordel det utover med kost (husk briller/hansker/støvler), la ligge 30 minutter, spyl av med lavt trykk. Det som da ligger igjen kan du ta med Surfex.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...