Jump to content

Gammel Mercury 50 med redusert ytelse etter varmgang


simon_a

Recommended Posts

Hei. 
Jeg har en 1976 Mercury 500. Denne er jeg glad i og den er veldig bra for alderen. Motoren er omtalt i byggetråden min her på forumet «Jeg bygger Glen l zip». Den har aldri vært i saltvann..
På sensommeren ifjor fikk jeg impellerhavari. Dette resulterte jo i varmgang, så pass at motoren stoppet. Jeg fikk den til brygga der jeg skrudde ut pluggene og fylte konserveringsolje i sylindrene. Etter nedkjøling gikk motoren rundt og startet. Jeg byttet impeller og innsats i impellerhus nå i vinter.

Alt virket tilsynelatende iorden........helt til båten kom på vannet nå i helga. Motoren startet rett opp og kjøler fint, men da jeg la i vei ut fra båtrampen kjente jeg at den mangler en hel del krefter. Ja, det glemte jeg å nevne, Kompresjonstesten sa 130,130,130,110. Altså noe nedsatt kompresjon på sylinder 4. Etter hva jeg ble fortalt skulle 110psi være tilfredstillende, og burde tilsi at det ikke var skader av veldig vesentlig karakter...??

Motoren mangler krefter i hele registeret og den mangler nok 1500 omdreininger på topp. 
Det som er rart er at den sviver helt fint på tomgang og starter lett som bare det. Det føles og høres nesten ut som om den skulle ha en blokkering i eksosen. Så, det jeg da lurer på, er det bare å starte demonteringen med en gang og gå til innkjøp av nye stempler, ringer, pakninger og alt dette, eller bør en se etter andre feil som drivstofftilførsel, forgasser osv..

 

Det hadde vært fint å fått noen innspill på dette.

 

mvh

Simon

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Er kompresjonen målt på varm motor med full åpning på forgasserspjeldene?

Om motoren har varmskåret seg på en eller flere sylindere så kan den starte og gå for det men når sylindervegger/stempler blir varme så kan skårvirkningen hindre at motoren oppnår full effekt. Har du mulighet til å få lånt deg et endoskop/inspeksjonskamera så kan du sjekke hver sylinder om sylinderveggene har skåret seg eller om det kun er stempler/ringer som har fått skader. Noen ganger så kan det holde med honing av sylindere og bytte av stempelringer/stempler men det kommer som nevnt an på om sylinderveggene er skadet eller ikke. Jeg ville sjekket tilstanden innvendig før jeg rev ned motoren.

Link to post
Share on other sites

Kompresjonen er nok målt på kald motor, men med spjeldene åpne. Jeg var ikke så hypp på å kjøre den varm på det tidspunktet. Heller ikke nå egentlig, vil ikke skade mer enn nødvendig inni der😳

Det er ikke noe på nåværende tidspunkt sim tilsier at det er vanninntrengning i nedre sylinder. Det har jeg vært borti på en annen motor jeg har.

Jeg har fått låne meg et kamera og skal se etter skader i sylindervegger. Først må jeg få hentet hjem båten. Blir nok lite crusing med Zipen denne sesongen. 

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Oppdater gjerne med bilder innenfra sylinderne. Manglet det lameller på impelleren? Kjenner ikke til disse Merc.motorene men OMC fra samme tiden har en termo.kontakt som trigger powerpack til sette ned tenning/effekt ved varmgang som fks oppstår med lamellblader eller saltpropper i kjølekanaler.

Link to post
Share on other sites

Du vet det at dette er en gammel traver, jeg kan ikke tenke meg at denne er utstyrt med slike nymotens ting😁Jepp, impelleren har trolig sugd inn sand. Det er sandbunn ved brygga mi og det er grundt der. Det er ny impeller nå samt ny innsats i impellerhus. 

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Motoren viste seg å være varmskjært. Stempel nr 1 sprukket, stempel 2og 3 relativt bra, stempel nr 4 er smeltet med noe fastsmelting i sylinderimage.jpg.369712dc807e25315c1f01142a9873c9.jpg


Fikk bort aluminiumen i sylinder med saltsyre. Ingen skader👍👍sylinderene er honet og motoren er under gjennoppbygging👍👍925D4B6E-678B-4082-BDF3-5E5BD887CA90.jpeg.a6fe06a14a9a916808e2dea201a44bfc.jpeg6F559B8E-AC0C-4A39-A863-637891BF281E.jpeg.7e7c5e5f7fb028c0c3e895bde87c6224.jpeg29126C84-7008-4384-BB05-191DD634C554.jpeg.697d4f5e6772ceeebcae46f7e1312f40.jpeg

 

25844DE9-DAC5-4EC0-99E5-B5962A37BB22.jpeg

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...