JOSTE Startet 4.Mai.2021 Del på Facebook Startet 4.Mai.2021 Hallo, I min P40 / 1999 sitter det to stk. TAMD63. Det er Wirestyring for turtall og for gear. Problemet dreier seg om "herke" for å få BB gear fra N til revers fra hendel på FB. Jeg må legge vekt på hendelen for å få den i revers. Kobler jeg av wiren bake på gearet går det greit å bevege på hendelen på FB. Det går også greit å bevege armen på gearet - ingen herke der. På SB-siden virker alt normalt. Jeg regner med at jeg ikke er den første som opplever dette eller lignende problem. Kanskje har noen løst problemet - uten å konvertere til elektrisk / elektronisk styring. Er veldig takknemlig for gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 JOSTE skrev for 1 time siden: Problemet dreier seg om "herke" Hva er herke? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andora Svart 4.Mai.2021 Del på Facebook Svart 4.Mai.2021 Det er vel et utrykk for å beskrive at det ikke virker som det skal, litt som plunder tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Hei. Vis du justerer girvaiere slik at disse armene står likt så vil nok mye hjelpe. Armen til venstre på bilde må ha fri vandring opp og ned samtidig som frem og tilbake. Vis det var forståelig? Sitér dette innlegget Link to post
JOSTE Svart 5.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 "Herke" er et vanlig uttrykk på disse kanter. Når noe "herker", så "henger" / "lugger" det her og der. Om f.eks. et hjul surrer lett rundt, men her og der henger/ lugger det litt - ja da sier vi her at det "herker". Om en skal beskrive noe som i sin helhet virker dårlig - så kan man betegne maskinen, bilen, sykkelen eller hva det kan være som noe j... herk og kanskje klart for skraphaugen. Eller skal jeg forsøke å justere slik at de blir like lange - Takk for tips ! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Da skjønner jeg Og ser jo nå at jeg egentlig burde skjønt det med en gang Lurte litt på om du mente dødgang, men fikk ikke det til å stemme heller... Hvis tipset om justering ikke fører fram anbefaler jeg å koble fra en og en wire. Dersom en wire ligger i for krapp radius kan du risikere at den begynner å gå tregt etter en stund, og den kan flise seg opp i strømpa. Kobler du fra en og en kan du eleiminere deg fram til dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Andora Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Vi bruker samme utrykk her men uten e, altså bare herk, men kansje på en litt annen måte.eks: gear wiren var noe herk å få justert, men det gikk til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
JOSTE Svart 5.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Takk for tips - prøver til helga. "disse kanter" er for øvrig Ålesund :-) Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 5.Mai.2021 Del på Facebook Svart 5.Mai.2021 Har hørt om herk og forbanna herk, men jeg har aldri hørt om ei herke før. Gamle vaiere må smøres eller byttes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.