Jump to content

Mulig å hente ut mer fart av Hurrycane 470 med 60hk?


Risormannen

Recommended Posts

alfaalfa

Ja, -hev motoren.
 

Den står lavt som du har den nå. Og propell og kjølevann tåler at du kan prøve deg frem med et par boltehull. Heve ett boltehull av gangen. 
Om boltene ikke står i hull som gjør at du ikke har noe å heve på?

 

med motorheis kunne jeg ligge med gaspådrag slik at båten gikk 18 kn. Uten å endre gassen, bare heve motoren ender jeg på 38 knop…

Mye av det er selvsagt at propellen ikke er effektiv på lave turtall og mye vann rundt den…

 

Men du kan hente mye med å heve ett par hull 👍
 

 

Link to post
alfaalfa

Jeg ville tro at boltene er montert som vanligst, og at det er mulig å få den opp to hull på braketten. Men jeg ville tatt det ett hull av gangen for å teste forskjellen. Alltid vanskelig å spå hvordan skrog og vannstrøm mot propellen vil oppføre seg. 

 

På det ene bildet av båten i fart er motoren trimmet ganske mye ut og effekten fra propell i vannet er ikke optimal, men skroget er trimmet høyt. Jeg håper det er overdrevet og ikke at man må heve skroget så mye for å maks hastighet.

 

For her går mye effekt fra motor til å heve baugen og ikke for å gi fart.  Det er jeg usikker på hvordan vil bli med høyere montert motor. Om rakevinkel på propell ikke er nok til å dra opp baugen, kan det bli feil...

 

Da burde propellen få dubbelcupping for å øke rakevinkel slik at man kan trimme skroget ut av sjøen, og klare det med høyt montert motor. Siden trådstarter ikke ønsker å bruke mer penger, ser det ut til, er det bare å teste for å se om det fungerer etter hensikten.

 

Da kan en brakett med noen tommer setback og litt banking av propell også gjøre susen. Men da begynner $$ å øke.

 

Link to post
Risormannen
alfaalfa skrev 1 time siden:

Jeg ville tro at boltene er montert som vanligst, og at det er mulig å få den opp to hull på braketten. Men jeg ville tatt det ett hull av gangen for å teste forskjellen. Alltid vanskelig å spå hvordan skrog og vannstrøm mot propellen vil oppføre seg. 

 

På det ene bildet av båten i fart er motoren trimmet ganske mye ut og effekten fra propell i vannet er ikke optimal, men skroget er trimmet høyt. Jeg håper det er overdrevet og ikke at man må heve skroget så mye for å maks hastighet.

 

For her går mye effekt fra motor til å heve baugen og ikke for å gi fart.  Det er jeg usikker på hvordan vil bli med høyere montert motor. Om rakevinkel på propell ikke er nok til å dra opp baugen, kan det bli feil...

 

Da burde propellen få dubbelcupping for å øke rakevinkel slik at man kan trimme skroget ut av sjøen, og klare det med høyt montert motor. Siden trådstarter ikke ønsker å bruke mer penger, ser det ut til, er det bare å teste for å se om det fungerer etter hensikten.

 

Da kan en brakett med noen tommer setback og litt banking av propell også gjøre susen. Men da begynner $$ å øke.

 

Var trimmet høyt bare for å teste, var første turen i båten 👍 Motoren er hevet med to hull/to Hull er over akterspeilet. 

Link to post
Risormannen
alfaalfa skrev 1 time siden:

Jeg ville tro at boltene er montert som vanligst, og at det er mulig å få den opp to hull på braketten. Men jeg ville tatt det ett hull av gangen for å teste forskjellen. Alltid vanskelig å spå hvordan skrog og vannstrøm mot propellen vil oppføre seg. 

 

På det ene bildet av båten i fart er motoren trimmet ganske mye ut og effekten fra propell i vannet er ikke optimal, men skroget er trimmet høyt. Jeg håper det er overdrevet og ikke at man må heve skroget så mye for å maks hastighet.

 

For her går mye effekt fra motor til å heve baugen og ikke for å gi fart.  Det er jeg usikker på hvordan vil bli med høyere montert motor. Om rakevinkel på propell ikke er nok til å dra opp baugen, kan det bli feil...

 

Da burde propellen få dubbelcupping for å øke rakevinkel slik at man kan trimme skroget ut av sjøen, og klare det med høyt montert motor. Siden trådstarter ikke ønsker å bruke mer penger, ser det ut til, er det bare å teste for å se om det fungerer etter hensikten.

 

Da kan en brakett med noen tommer setback og litt banking av propell også gjøre susen. Men da begynner $$ å øke.

 

Men må fremdeles tilte mye for å make ut på 5500, og for å nå 43.5 GPS knop. Skal se om jeg får kjøpt meg en brakett te påhengeren. Tusen takk for fine svar! 

Link to post
Duvel
Posted (edited)
Risormannen skrev On 6.5.2021 at 11.33:

43 knop er greit ja, men ville bare sjekke om noen visste om noen enkle måter å få litt mer fart:) 

Raske solbriller?

Edited by Duvel
Link to post
Risormannen
Duvel skrev for 18 timer siden:

Raske solbriller?

Det var lurt😂😎

Link to post
matsemann

Husker en kamerat i Sandefjord hadde en 470, med Mariner 90HK, mener dette var den samme motoren som en Yamaha? Ble senere byttet ut til en Yamaha 115, som var noe tunet. Han holdt på mye med propeller og motorhøyder. Mener fasit ble 50knop med 90 hk og rundt 55 med omtrent 130hk. Man måtte jobbe litt med styringen i de hastighetene., men det var en utrolig fartsfølelse.

Link to post
alfaalfa

Bør kunne få til det, sammenligne med T-17 på 5,25m med 24 HR skrog og 60 hk klarer 44kn uten å fintune noe som helst…

Link to post
Risormannen
alfaalfa skrev On 8.5.2021 at 21.15:

Bør kunne få til det, sammenligne med T-17 på 5,25m med 24 HR skrog og 60 hk klarer 44kn uten å fintune noe som helst…

Hydrolift T-17 veier vell en del mer en 470? Står at skroget veier 200kg på nett.

Link to post
Risormannen
Risormannen skrev Just now:

Hydrolift T-17 veier vell en del mer en 470? Står at skroget veier 200kg på nett.

Altså, 470'en veier 200kg :)

Link to post
Risormannen
matsemann skrev On 8.5.2021 at 20.36:

Husker en kamerat i Sandefjord hadde en 470, med Mariner 90HK, mener dette var den samme motoren som en Yamaha? Ble senere byttet ut til en Yamaha 115, som var noe tunet. Han holdt på mye med propeller og motorhøyder. Mener fasit ble 50knop med 90 hk og rundt 55 med omtrent 130hk. Man måtte jobbe litt med styringen i de hastighetene., men det var en utrolig fartsfølelse.

Hadde vært rått å prøvd en 115 yamaha v4 på:lol:

Link to post
Teerex
Risormannen skrev for 2 timer siden:

Hadde vært rått å prøvd en 115 yamaha v4 på:lol:

 

Den veier jo nesten like mye som båten, tror ikke det er optimalt :giggle:

Link to post
Risormannen
Teerex skrev 4 minutter siden:

 

Den veier jo nesten like mye som båten, tror ikke det er optimalt :giggle:

Men hadde sett drit tøft ut😎

Link to post
Risormannen
ivar skrev 10 minutter siden:

evt bare ta den helt ut, slik som her :D
 

 

🤩

81_664956708_xl.jpg

Link to post
Risormannen
Teerex skrev 7 minutter siden:

Smart er bedre enn tøft, iallefall på havet :giggle:

 

tohatsu.jpg.3c2baa278e687dc9f67b26a58dcf4069.jpg

Det var en del overkill ja:eek:

Link to post
Teerex skrev 22 minutter siden:

Smart er bedre enn tøft, iallefall på havet :giggle:

 

Sant nok, med mer fornuftig motorvekt så får man bedre balanse i båten og det blir morsommere å kjøre i bølger

Link to post
Risormannen

Har dere noen peiling på hvor jeg kunne ha skaffet originale hurricane 470 klistremerker? Tror det hadde vært tøft med skrift på sida😎

Link to post

Originale får du nok ikke tak i nå i 2021. En reproduksjon kan du få hos hvilket som helst reklamebyrå dersom du har gode bilder av den originale fonten.

Link to post
Risormannen
Posted (edited)
X10an skrev 16 minutter siden:

Originale får du nok ikke tak i nå i 2021. En reproduksjon kan du få hos hvilket som helst reklamebyrå dersom du har gode bilder av den originale fonten.

Tror du det hadde vært tøffere med hvite originale eller som det her:

received_488253508963307.jpeg

Edited by Risormannen
Link to post

Uoriginal farge, uoriginal font og uoriginalt navn.

Om du først skal ha noe som kan minne om det originale er du nødt til å kutte ut den "Y"`en inne i navnet (husk og rett opp i signaturen din også). Båten heter Hurricane. Hva som ser best ut står og faller på hva du selv liker. Noen liker best originalt utseende, mens andre innser at verden går fremover og at hva som er kult i i dag ikke nødvendigvis er det samme som det var i 1985. Det finnes enormt mange kulere fonter der ute enn den originale til Hurricane. Om du først skal foliere båten kan du også kikke litt på annen kul grafisk dekor mens du først er i gang. Her har du litt inspirasjon :-)

0ce1386bbc3ca0cb98d7aa3fb86a655a.jpg.3e8c6ad38e0061a3bc7673159715f443.jpg

unnamed.jpg.8e181bdf0e86b7561733bc67d737b605.jpg

tumblr_p6hvkwWP8Y1waxmnfo1_1280.jpg.b2175329bd0affb23cc2008926e39160.jpg

 

 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...