Jump to content

Mulig å hente ut mer fart av Hurrycane 470 med 60hk?


Risormannen

Recommended Posts

Ja, -hev motoren.
 

Den står lavt som du har den nå. Og propell og kjølevann tåler at du kan prøve deg frem med et par boltehull. Heve ett boltehull av gangen. 
Om boltene ikke står i hull som gjør at du ikke har noe å heve på?

 

med motorheis kunne jeg ligge med gaspådrag slik at båten gikk 18 kn. Uten å endre gassen, bare heve motoren ender jeg på 38 knop…

Mye av det er selvsagt at propellen ikke er effektiv på lave turtall og mye vann rundt den…

 

Men du kan hente mye med å heve ett par hull 👍
 

 

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 44 minutter siden:

Om boltene ikke står i hull som gjør at du ikke har noe å heve på?

 

for å slippe å lage sveitserost av båten, lift eller setback brakett.. 

https://www.ravnsgarage.no/6-setback-brackets

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En måte å få mere fart på :giggle:

 

l_1404890903.jpg.0f3ae9ab648ad10ae78f2bb52165f637.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tro at boltene er montert som vanligst, og at det er mulig å få den opp to hull på braketten. Men jeg ville tatt det ett hull av gangen for å teste forskjellen. Alltid vanskelig å spå hvordan skrog og vannstrøm mot propellen vil oppføre seg. 

 

På det ene bildet av båten i fart er motoren trimmet ganske mye ut og effekten fra propell i vannet er ikke optimal, men skroget er trimmet høyt. Jeg håper det er overdrevet og ikke at man må heve skroget så mye for å maks hastighet.

 

For her går mye effekt fra motor til å heve baugen og ikke for å gi fart.  Det er jeg usikker på hvordan vil bli med høyere montert motor. Om rakevinkel på propell ikke er nok til å dra opp baugen, kan det bli feil...

 

Da burde propellen få dubbelcupping for å øke rakevinkel slik at man kan trimme skroget ut av sjøen, og klare det med høyt montert motor. Siden trådstarter ikke ønsker å bruke mer penger, ser det ut til, er det bare å teste for å se om det fungerer etter hensikten.

 

Da kan en brakett med noen tommer setback og litt banking av propell også gjøre susen. Men da begynner $$ å øke.

 

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 1 time siden:

Jeg ville tro at boltene er montert som vanligst, og at det er mulig å få den opp to hull på braketten. Men jeg ville tatt det ett hull av gangen for å teste forskjellen. Alltid vanskelig å spå hvordan skrog og vannstrøm mot propellen vil oppføre seg. 

 

På det ene bildet av båten i fart er motoren trimmet ganske mye ut og effekten fra propell i vannet er ikke optimal, men skroget er trimmet høyt. Jeg håper det er overdrevet og ikke at man må heve skroget så mye for å maks hastighet.

 

For her går mye effekt fra motor til å heve baugen og ikke for å gi fart.  Det er jeg usikker på hvordan vil bli med høyere montert motor. Om rakevinkel på propell ikke er nok til å dra opp baugen, kan det bli feil...

 

Da burde propellen få dubbelcupping for å øke rakevinkel slik at man kan trimme skroget ut av sjøen, og klare det med høyt montert motor. Siden trådstarter ikke ønsker å bruke mer penger, ser det ut til, er det bare å teste for å se om det fungerer etter hensikten.

 

Da kan en brakett med noen tommer setback og litt banking av propell også gjøre susen. Men da begynner $$ å øke.

 

Var trimmet høyt bare for å teste, var første turen i båten 👍 Motoren er hevet med to hull/to Hull er over akterspeilet. 

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 1 time siden:

Jeg ville tro at boltene er montert som vanligst, og at det er mulig å få den opp to hull på braketten. Men jeg ville tatt det ett hull av gangen for å teste forskjellen. Alltid vanskelig å spå hvordan skrog og vannstrøm mot propellen vil oppføre seg. 

 

På det ene bildet av båten i fart er motoren trimmet ganske mye ut og effekten fra propell i vannet er ikke optimal, men skroget er trimmet høyt. Jeg håper det er overdrevet og ikke at man må heve skroget så mye for å maks hastighet.

 

For her går mye effekt fra motor til å heve baugen og ikke for å gi fart.  Det er jeg usikker på hvordan vil bli med høyere montert motor. Om rakevinkel på propell ikke er nok til å dra opp baugen, kan det bli feil...

 

Da burde propellen få dubbelcupping for å øke rakevinkel slik at man kan trimme skroget ut av sjøen, og klare det med høyt montert motor. Siden trådstarter ikke ønsker å bruke mer penger, ser det ut til, er det bare å teste for å se om det fungerer etter hensikten.

 

Da kan en brakett med noen tommer setback og litt banking av propell også gjøre susen. Men da begynner $$ å øke.

 

Men må fremdeles tilte mye for å make ut på 5500, og for å nå 43.5 GPS knop. Skal se om jeg får kjøpt meg en brakett te påhengeren. Tusen takk for fine svar! 

Link to post
Share on other sites

Husker en kamerat i Sandefjord hadde en 470, med Mariner 90HK, mener dette var den samme motoren som en Yamaha? Ble senere byttet ut til en Yamaha 115, som var noe tunet. Han holdt på mye med propeller og motorhøyder. Mener fasit ble 50knop med 90 hk og rundt 55 med omtrent 130hk. Man måtte jobbe litt med styringen i de hastighetene., men det var en utrolig fartsfølelse.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev On 8.5.2021 at 21.15:

Bør kunne få til det, sammenligne med T-17 på 5,25m med 24 HR skrog og 60 hk klarer 44kn uten å fintune noe som helst…

Hydrolift T-17 veier vell en del mer en 470? Står at skroget veier 200kg på nett.

Link to post
Share on other sites

matsemann skrev On 8.5.2021 at 20.36:

Husker en kamerat i Sandefjord hadde en 470, med Mariner 90HK, mener dette var den samme motoren som en Yamaha? Ble senere byttet ut til en Yamaha 115, som var noe tunet. Han holdt på mye med propeller og motorhøyder. Mener fasit ble 50knop med 90 hk og rundt 55 med omtrent 130hk. Man måtte jobbe litt med styringen i de hastighetene., men det var en utrolig fartsfølelse.

Hadde vært rått å prøvd en 115 yamaha v4 på:lol:

Link to post
Share on other sites

Risormannen skrev for 2 timer siden:

Hadde vært rått å prøvd en 115 yamaha v4 på:lol:

 

Den veier jo nesten like mye som båten, tror ikke det er optimalt :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Smart er bedre enn tøft, iallefall på havet :giggle:

 

tohatsu.jpg.3c2baa278e687dc9f67b26a58dcf4069.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 22 minutter siden:

Smart er bedre enn tøft, iallefall på havet :giggle:

 

Sant nok, med mer fornuftig motorvekt så får man bedre balanse i båten og det blir morsommere å kjøre i bølger

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
X10an skrev 16 minutter siden:

Originale får du nok ikke tak i nå i 2021. En reproduksjon kan du få hos hvilket som helst reklamebyrå dersom du har gode bilder av den originale fonten.

Tror du det hadde vært tøffere med hvite originale eller som det her:

received_488253508963307.jpeg

Redigert av Risormannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uoriginal farge, uoriginal font og uoriginalt navn.

Om du først skal ha noe som kan minne om det originale er du nødt til å kutte ut den "Y"`en inne i navnet (husk og rett opp i signaturen din også). Båten heter Hurricane. Hva som ser best ut står og faller på hva du selv liker. Noen liker best originalt utseende, mens andre innser at verden går fremover og at hva som er kult i i dag ikke nødvendigvis er det samme som det var i 1985. Det finnes enormt mange kulere fonter der ute enn den originale til Hurricane. Om du først skal foliere båten kan du også kikke litt på annen kul grafisk dekor mens du først er i gang. Her har du litt inspirasjon :-)

0ce1386bbc3ca0cb98d7aa3fb86a655a.jpg.3e8c6ad38e0061a3bc7673159715f443.jpg

unnamed.jpg.8e181bdf0e86b7561733bc67d737b605.jpg

tumblr_p6hvkwWP8Y1waxmnfo1_1280.jpg.b2175329bd0affb23cc2008926e39160.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...