Jump to content

Vannslange ombord - hva anbefales?


Tor Arild

Recommended Posts

Som tittelen sier så vil jeg ha ny vannslange ombord. 
Er lei slanger som skal være av god kvalitet, men som raskt blir stive og uhåndterlige. Det som er mest uhåndterlige er min irritasjon over slangen...

 

Er det noen som har noe de er fornøyd med selv? Har ingen problem med å betale litt mer om det er av slik kvalitet at en kan forvente å ha produktet noen år med mer eller mindre like fasiliteter. 
 

mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Vi (Tess) selger slanger som holder seg myke, næringsmiddelgodkjent, og ikke legger fra seg merker på båten. Blir mye brukt til spyling på storkjøkken, slakterier ol. Både varmt og kaldt vann. Men.. de koster skjorta og gjerne litt til pr.meter. Grunn til at jeg nevner denne er forbruksvann og at den ikke lager merker. En pvc slange (type gardena)vil fungere til samme bruk, men vil bli stiv og vanskelig å ha med å gjøre etterhvert. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kombinert vask og dusj spyleslange, den er veldig myk og anvennelig. 19 år gammel men hel og myk ennå. Var standard fra Askeladden, men aner ikke hvilket merke det er!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Slanger som "brekker", slår krøll og har "hukommelse" er virkelig noe man kan irritere seg over. Jeg kjøper nå kun fiberarmert PVC slanger beregnet på trykkluft. Disse er glatte, og såpass stive at de ikke brekker eller henger seg opp.

Link to post
Share on other sites

Usikker på om denne er laget av samme materiale som den jeg har: https://www.boatlab.no/komfort/toalett-dusj/vvs/slanger/vannslange/vannslange-flat-pa-kassett-15-mtr-gronn-1stk

 

Kjøpte en lignende i utlandet, som er helt fantastisk. Tok den av trommelen og bruker den løst. Veldig myk, men robust. Blir flat når den er tom for vann. Tar liten plass, og blir ikke stiv og uhåndterbar som Gardena-slangene.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 53 minutter siden:

Kjøpte to hos Tess i 82 de henger på veggen året rundt  er falmet men like myke.

Kjøpte en til båten noen år senere  er brukt noen få ganger ser ut som ny og like myk , er kvalitet da dyrt?

Takk, Roger

 

Nei, da er det ikke dyrt. Var derfor jeg skrev at jeg gjerne betaler litt mer for noe som varer og beholder egenskapene sine. Liker ting som varer!😀

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Roger jo said:

Kjøpte to hos Tess i 82 de henger på veggen året rundt  er falmet men like myke.

Kjøpte en til båten noen år senere  er brukt noen få ganger ser ut som ny og like myk , er kvalitet da dyrt?

 

Min erfaring generelt er at billig er dyrt i lengden samt irriterende! dette gjelder gennerelt alt!  Jeg tenker meg altid to ganger om når jeg skal kjøpe ting som er utsatt for slitasje eller som må tåle alskens greier.. gå opp et par hakk i kvalitet så blir det mindre problem og lengre levetid!  eks. en venninne kjøpte billigste sortt vaskemaskin. Vi kjøpte en av de dyreste. på den tiden vi hadde den vaskemaskina skifta hun 2-3 ganger.. på sikt like dyrt om ikke dyrere og masse styr..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 4 minutter siden:

Ha og i bakhodet det er ikke alle type slanger som er beregnet til å fylle drikkvann med, selv om vi gjerne ikke tenker over det...

 

Det er helt riktig. Gummislanger med sort innergummi kan gi fra seg gummirester som du ikke vil ha i kaffekoppen din, men perfekt til spyling og vasking. Pvc slanger et trygt å bruke til drikkevann da de ikke skal løse seg opp, men kan bli stive og være jævlig og holde på med etter en stund. 

Link to post
Share on other sites

Takk alle sammen: Tenker jeg stikker innom TESS her i Tønsberg og forhører meg. 

Er ikke lenge siden jeg var innom for noen meter armert 2" slange. Var heller ikke gratis.

 

Men det er som andre sier: Slanger som blir stive, lager knekker og har "hukommelse" er fryktelig irriterende. 

Mye plass tar det også. 

 

Får si som Benjamin Franklin: "The bitterness of low quality remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne, passer fint for den som trenger slangen en sjelden gang:

https://www.biltema.no/fritid/hage/vanning/slanger/hageslange-30-m-2000042392

Fordeler:

Tar veldig liten plass

Virker så langt til å være av god kvalitet

Ulemper:

Er tynn så dettar litt mer tid å fylle en tank.

Skal du ha den rullet opp pent så tar det noen minutter

Krøller seg let da den er rullet opp på en liten trommel

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg hiver meg på denne tråden, har lurt på akkurat det samme som trådstarter. 

 

@Slangemannen, jeg regner med at du er den rette til å svare på dette. Jeg har irritert meg over disse hageslangene av PVC som blir stive som pinner når temperaturen faller under 5 grader. På veggen hjemme har jeg en Gardenaslange, ikke av den billigste sorten, men jeg synes også den blir litt stiv ved lave temperaturer. I båthavna har vi noen slanger som er gule utenpå, de virker nesten gummiert?? Jeg synes de slangene virker mye mer fleksible. Men nå skal det jo også sier at jeg ikke har brukt de slangene når det er kaldt. Men spørsmålet er vel egentlig, må man over på noe annet enn PVC for å få myke og fine slanger, eller hjelper det mye med slanger av en god PVC kvalitet? Og hva er de gule slangene laget av, de som de ofte har i båthavner og marinaer vet du.

Link to post
Share on other sites

De har noen gode blå slanger på brygga i Riska båtforening. Har ikke båt der lenger, men kanskje @Joltus vet. Mener å huske at han ligger der. Tok bilde av slangen en gang. Tenkte det var en grei måte å finne lik hvis jeg en gang skulle kjøpe en god slange, men finner selvfølgelig ikke bildet.

Link to post
Share on other sites

@Komodo Det finnes utallige blandinger av både pvc slanger og gummislanger. Alle til hvert sitt bruk og man får ofte hva man betaler for. Jeg har billigste gardenaslangen her hjemme, og den krøller seg, knekker og er forferdelig å holde på med. Må si at den fulgte med når jeg flyttet inn. 😆 De gule du nevner tipper jeg har innerliner og ytterliner i litt forskjellige materialer, med nylonarmering i midten. Det kommer også an på hvilken metode som blir brukt når de produseres. Vi har så mange forskjellige slanger i sortimentet vårt at det ofte er bittesmå forskjeller som utgjør egenskapene på de. Men til drikkbart vann er enten hvit gummi eller plast det beste for å unngå smak og lukt. Håper det hjelper noe. En slange er ikke bare en slange 😊

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...