Jump to content

Nettbrett, kartprogram som fungerer offline?


betjent

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har brukt min telefon med gule sider sjø som navigasjon. Men synes det blir litt smått.

Nå vurderer jeg å kjøpe et nettbrett til bruk for navigasjon. (Turene blir kun i fjorden) 

Må nettbrettet ha Internett tilgang på sjøen, eller er det nok med å laste ned kartet i forkant.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker iPad med simkort (da er det med GPS).

Har iSailor med nedlastet kart, så har jeg kart om det er mobildekning eller ei.

Fungerer greit, men bruker mye strøm, så det er greit med en 2A lader i båten.

Ikke spesielt bra med hensyn til sol, da blir skjermen litt lyssvak.

Veldig greit når vi er flere i båten, så kan copilot være navigatør :-)

Har samme programmet på mobiltelefon i backup.

 

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Vil det si at jeg må ha simkort i nettbrettet? 

Har kikket på Huawei MatePad 10s med tilkoblingsmuligheter for GPS. 

Men jeg må vel kanskje ha simkort for at gps skal kunne fungere. 

Her må jeg kanskje ha noe abonnement via f. eks telenor også? 

Spør da jeg ikke har greie på dette.. 🤔

Link to post
Share on other sites

Androidbrett har gpssensor uten at det trenger ha simkort eller plass til simkort. Jeg kjøpte et Samsung Tab A i fjor og er veldig godt fornøyd med det. Når jeg setter lysstyrken til dagslys odds er det overraskende godt også i direkte sollys. Vær bare obs på at det han bli varm og slutte å lade etter en stund i direkte sollys. Gjelder fra begge sider.

Link to post
Share on other sites

Huawei Mate Pad 10 er sikkert bra til sjøkart. Men den mangler GOOGLE sine apper og tjenester. Trumf sørget for det. 

Jeg bruker Lenovo brett i tillegg til Furuno MFD. C-MAP på brettet fungerer veldig bra. Har også Gule sider og Nautical Classic . Trenger ikke sim-kort på Android brett.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nylig et Samsung Galaxy Tab S6 lite uten 4G, men har GPS. Har lastet ned guleside kart og Garmin Captain kart for offline bruk. Fungerer helt utmerket i tilegg til kartplotter. Det som er viktig er å sjekke om nettbrett har innebygd GPS, vet Apple sine må du ha den versjon med 4G for å få innebygt GPS.

Link to post
Share on other sites

Har du Ipad uten GPS kun WIFI kan du kjøpe en enkel ekstern bluetooth-basert GPS mottager(ca 1000 spenn). Merk at dette ikke fungerer for fx Gule sider sjøen(da må Ipaden ha innebygget GPS), men for Isailor fungerer det utmerket. Greit å kjøpe en som kan lades slik at den ikke trenger ekstern strøm. Min holder ca. 8 timer.

 

 

Redigert av Tudilutt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for mange gode svar. 

Endte opp med å kjøpe meg nettbrett fra Huawei - MatePad T 10s  

Ser allerede nå ut som en liten tabbe. 

Får ikke lastet ned appene jeg skulle hatt... Nb: Fikk gulesider sjø over med clone, men programmet vil ikke kjøre som det skal. Ikke kompatibelt med nettbrett er beskjeden. 

Er det noen som har tips til app som kan brukes? Om ikke ser det ut for at jeg må skaffe meg et annet merke.. Ipad, Samsung, Lenovo etc. 

På forhånd takk. 

Redigert av betjent (see edit history)
Link to post
Share on other sites

betjent skrev for 3 timer siden:

Er det noen som har tips til app som kan brukes?

Men du kjøpte feil brett. løp og bytt.

» OpenCPN for Android is not expensive, only a small one-time fee of 9.95 €. Get it at  Google Play  » and Free  oeSENC Plugin for OpenCPN 

Digital oeSENC charts of Norway are only 21,00 € » 

Gratis oppdatering i et år, virker etter året er utløpet, men uten oppdatering. 

 

PS:

Det er vel normal angrerett?  Hvis du sa hva du skulle bruke den til.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Lenovo Yoga nettbrett som jeg bruker ved siden av en Garmin plotter. Litt svak lysstyrke men det er kanskje en svakhet med alle nettbrettløsninger. Det lønner seg å ha antirefleks skjermfolje på. Guleside på sjøen er blitt min favoritt app. Man kan laste ned kart for så å bruke det offline på sjøen. Koster Kr140/år i abonnement. Navionics er veldig bra men koster rundt kr500/år. NV-Charts er en bra app men kartene er nokså dårlig.. i allefall for Oslofjord. Jeg like Gulesider.. lett å lage ruter, den viser AIS, kan laste ned kart, Ganske rene (ikke rotede) og oversiktlige kart.

NB1.jpg

NB2.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg også bruker Gule sider sjø som jeg har lastet ned som app og synes den er perfekt har brukt den til og legge inn waypunkt på rutene jeg har reist og den er super-lett og bruke og gode kart og som nevnt den Ais funksjonen gjør det lett og holde oversikt over store skip og båter med deres kurs og hastighet ,så man lett planlegger og ikke kommer i veien-

gikk sist uke forbi Kolsnes og fikk varsel om stor skipstraffikk i området - så satte funksjonen på og dermed lettere og planlegge for da visste jeg deres kurs og hastighet så ikke man kom for nære eller forstyrret dem- og billig som nevnt her tror det var 139,-kr året og legger jeg inn kurs eller noe som ikke holder dybden eller at planlagt rute krasjer med mine båt data,

da kommer automatisk inn forslag til endring av planlagt rute rundt eller forbi det området med dybde /evt høyde (hvis man er seilbåt og luftspenn-broer)-da har jeg selvsagt lagt inn alle mine båtdata- lengde -bredde -høyde-dyptgënde - m,m 

nå har jeg hatt den og brukt den siden i fjor en gang og har vert mer eller mindre langs hele den norske vestkysten med den - sandnes/stavanger i sør og til nord forbi øygarden/fedje og innover hardangerfjorden og rundt om i sunnhordaland og Gule sider sjø  har vert helt dekkende og hjulpet meg mye.

Og der er og et eget kart med alle sjøkart data over Shetland og den dekker hele Norges kystlinje fra Svenske grensa til den Russiske grensa i nord

Redigert av jrr1969 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gulesider kan også viser kart som flyfoto men med alt av kartdata lagd opp på. Når det gjelder ruter så kan man markere inntil 5 waypoints så lager den en rute som går innom de punktene. Den mangler vind, vær og bølger overlays men det kan lett skaffes fra andre apper. Jobber man med Gulesider på en PC (f.eks hjemme) så vil alt av ruter og annet data som lages på PCen blir automatisk overført til appen på nettbrettet nå man åpne den. 

 

Gulsjo.png

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...