Jump to content

Kjøp av båtutstyr fra utlandet.


Powerline

Recommended Posts

Hei.

Er det nokon som har erfaringer med kjøp av båtutstyr frå utlandet? Lurer spesielet på autopilot... er dette å anbefale, eller er faren stor for å havne med skjegget i postkassen?? og korleis er prisane i forhold til her heime? Veit generellt lite om dette så alle svar og meiningar er til hjelp. :smiley:

Link to post
Share on other sites

takk skal du ha. her var det mykje å velge i. nå gjenstår det berre å sette seg ned å rekne... det er stort sett lommeboka og ikkje fantasien som set grenser når ein handlar til båten... :wink:

WMJ MArine har jeg handlet med to ganger. Proffe folk, rimelig og prima service. Anbefales.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg er på nippet til å bestille seilbåtutstyr fra Hjertmans i Sverige. Vesentlig lavere priser enn i Norge. Etter hva jeg har forstått trekker de fra 20% svensk moms, og man betaler så 25% norsk mva ved levering i Norge. Men...kommer det noe toll i tillegg?

 

Noen som har erfaring med kjøp fra f.eks. Hjertmans eller andre svenske internettbutikker?

Link to post
Share on other sites

... Etter hva jeg har forstått trekker de fra 20% svensk moms, og man betaler så 25% norsk mva ved levering i Norge. Men...kommer det noe toll i tillegg? ....

Svensk moms er også 25%, så det går opp i opp - dog er vel SEK fremdeles en del lavere enn NOK, så du får en liten rabatt der. Ingen toll, men du betaler norsk moms på fraktprisen i tillegg til det varen koster.

Link to post
Share on other sites

Også tilkommer et "papirgebyr" på 100-150 kroner - jeg tror det kalles ekspedisjonsgebyr for å få fortolle varene

 

Jeg kjøpte varer fra Italia for ca 4000 kroner. Jeg ba om at selger ikke la på Italiensk moms ettersom jeg da fikk dobbel moms. Det gikk bra, og eneste jeg betalte i tillegg til varene var norsk moms og ekspedisjonsgebyret på ca 130 kroner.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

grensen er 200 kr, denne har stått siden 1975. Frakten regnes ikke med i disse 200 kr'ene, kun vareverdien. Over dette betaler du mva av hele beløpet. Du kan selv fortolle ting mellom 200 og 1000 kr og spare postens gebyr på 149.

Du kan registerere deg hos www.toll.no for å gjøre dette, da håndterer du fortollingen selv.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Tenk hvis grensen hadde vært 1000 kroner. Grensa har stått stille i en evighet og politikerene som vant valget har sagt at de skal øke den til 1000 kroner. Da kunne jeg bestilt masse kjekke ting på nett ved bare et par tastetrykk. Veldig mange varer koster under 1000 kroner.

 

Tenk å kunne sitte foran PC-en og klikke i vei, få varen levert i postkassa og aldri betale moms. En drøss med ting som koster mye og veier lite.

 

Mengder av varer er billigere i Sverige. Kursen er gunstig. Svensk moms trekkes fra ved eksport ut av EU og ingen norsk moms legges til ved innførsel til Norge. Dette kan ikke bli bedre. Filmer, musikk, båtdeler, verktøy..... absolutt alt får jeg hjem i postkassa uten å betale ei krone i moms. Og frakten? Omtrent samme pris fra Sverige som innen Norge. Småplukk.

 

Bare velstand, men først må politikerene altså heve denne grensa, og så må vi unngå å handle i norske nettbutikker.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at det ikke er så dyrt å bestille fra statene da. Momsen sier jo seg selv men frakten er endel billigere. En kan jo også be om den mest økonomiske (tregeste) måten å få sendt varen på.

Jeg har nettopp kjøp lanterner fra Eddiemarine i USA. Lanternene kostet 36usd. Den billigste frakten: ca 100usd.. Og de veide nesten ingenting... MEN! Kjæresten min er i California nå, så jeg sendte de bare til henne også sendte hun de til meg (Som gave, for da slapp jeg toll og eksp. gebyr også) for den nette sum av 10usd. Altså: Syrefaste, flushmonterte lanterner for under 50 usd! :flag::flag::flag:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøp lanterner fra Eddiemarine i USA. Lanternene kostet 36usd. Den billigste frakten: ca 100usd..

- Be om å få sendt det med USPS - airmail parcel post. Det er vesentlig billigere enn f.eks UPS og Fedex. Jeg betalte $55 for en eske på ca 6kg.. :flag: Frakttid i fra bestilling ca 9 dager... Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Tenk hvis grensen hadde vært 1000 kroner. Grensa har stått stille i en evighet og politikerene som vant valget har sagt at de skal øke den til 1000 kroner. Da kunne jeg bestilt masse kjekke ting på nett ved bare et par tastetrykk. Veldig mange varer koster under 1000 kroner.

 

Tenk å kunne sitte foran PC-en og klikke i vei, få varen levert i postkassa og aldri betale moms. En drøss med ting som koster mye og veier lite.

 

Mengder av varer er billigere i Sverige. Kursen er gunstig. Svensk moms trekkes fra ved eksport ut av EU og ingen norsk moms legges til ved innførsel til Norge. Dette kan ikke bli bedre. Filmer, musikk, båtdeler, verktøy..... absolutt alt får jeg hjem i postkassa uten å betale ei krone i moms. Og frakten? Omtrent samme pris fra Sverige som innen Norge. Småplukk.

 

Bare velstand, men først må politikerene altså heve denne grensa, og så må vi unngå å handle i norske nettbutikker.

 

Lotus

Det hadde vært fint ja. Og årsaken til at polikerne blir rådet av byråkratene i Finansedepartementet til ikke å gjøre noe med 200 kroners grensen er nettopp som du påpeker Lotus - tenk så fint det hadde vært for mange. Da hadde Staten mistet inntekter - som de måtte ta igjen andre steder - feks gjennom økte skatter. Selv Høyre i regjering sa nei til å endre denne grensen.

 

Det finnes regler for global beskatning, og en av reglene er at man slipper å betale moms i det landet man kjøper fra fordi man betale moms i landet man bor i. Å forvente helt momsfritak er nok å forvente litt for mye.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...