Jump to content

Kjøp av båtutstyr fra utlandet.


Powerline

Recommended Posts

Dette er vel ikke riktig, frakten skal vel inkluderes i de 200 kr? Dvs totalsummen må ikke overstige 200?

 

Joda det er heldigvis riktig - kun vareverdi regnes med i de 200,-. Derimot må du betale mva også av frakt dersom vareverdien overstiger 200,-

Link to post
Share on other sites

Det finnes regler for global beskatning, og en av reglene er at man slipper å betale moms i det landet man kjøper fra fordi man betale moms i landet man bor i. Å forvente helt momsfritak er nok å forvente litt for mye.

Ikke helt: I EU er det nå slik mellom de fleste land at du betaler momsen i det landet du kjøper, får ingenting refundert ved grensen og trenger ikke betale moms hjemme. Dette gjelder både privatpersoner (Tax-free er borte mellom EU-landene) men også kommersielle aktører.
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte som privatperson ny bil i Sverige. Forhandleren leverte bilen på Svinesund. I og med

at jeg kjøpte den på eksport, betalte ikke jeg svensk mva. Hadde ikke bilen blitt levert på

svinesund, måtte jeg lagt ut for svensk mva og søkt om å få refundert denne.

Mva og andre avgifter som det var nok av, betalte jeg til Oslo tolldistrikt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ikke helt: I EU er det nå slik mellom de fleste land at du betaler momsen i det landet du kjøper, får ingenting refundert ved grensen og trenger ikke betale moms hjemme. Dette gjelder både privatpersoner (Tax-free er borte mellom EU-landene) men også kommersielle aktører.

Helt enig - det kommer av at EU regnes som ett land på mva. Men ikke på skatt - det er vel for mye politikk i det..
Link to post
Share on other sites

Det hadde vært fint ja. Og årsaken til at polikerne blir rådet av byråkratene i Finansedepartementet til ikke å gjøre noe med 200 kroners grensen er nettopp som du påpeker Lotus - tenk så fint det hadde vært for mange. Da hadde Staten mistet inntekter - som de måtte ta igjen andre steder - feks gjennom økte skatter. Selv Høyre i regjering sa nei til å endre denne grensen.

Ja, helt korrekt. Det er skremmende at flere partier kan gå til valg med løfte om å fjerne all moms på varer under 1000 kroner handlet fra utlandet. Så lett som det er å handle via nettet og få varene levert på døra, ville dette tatt fullstendig av med en 1000-kroners grense. I praksis favoriserer man utenlanske butikker fremfor norske, uthuler en av statens viktigste inntektskilder, momsen som utgjør 150 milliarder kroner årlig. Vil tippe at 90% av dette er på varer under 1000 kroner. Konsekvensene kan bli særdeles store.

 

Det er da skremmende å lese Forbrukerrådets brev til Finansdepartementet om saken.

De la ut brevet på sitt nettsted forrige uke. Det var det verste rot jeg har lest på lenge. Saksbehandler Mette N. Brynnildsen må ha sovet i timen og vært usedvanlig sløv. Nå har de plutselig fjernet brevet igjen. Skal prøve å spore opp linken til så man selv kan lese hvorfor momsfrie båtdeler og annet fra utlandet kan bli den største bjørnetjenesten Forbrukerrådet noensinne har gjort det norske folk. Saken er enda verre enn da forbrukerrådet for 4 uker siden krevde at butikker som solgte harddisker skal være ansvarlig for kundens tap av data når disken kræsjer i garantiperioden og kunden ikke har brydd seg med backup. Skulle noe slikt få gjennomslag ville prisen på harddisker til privatpersoner starte på 10.000 kroner. (En advokat kjøpe som privatperson en harddisk fra Komplett.no. Etter en stund kræsjet disken. Komplett.no sendte kunde en ny disk gratis. Kunden ville ha erstattet alle data på disken. Hun hadde ingen backup. Komplett ved sin sin advokat nektet. Forbrukerrådet mener det er lovhjemmel i forbrukerkjøpsloven for at selger må betale kundens regning hos IBAS.(følgeskadeprinsippet))

Spennende å se hva utfallet av begge diise sakene fra forbrukerrådet blir. Vinner forbrukerrådet frem, blir det svindyrt for forbrukere som trenger ny disk eller som jobber i en norsk nettbutikk - eller annen butikk for den saks skyld. Jeg gidder nå i alle fall ikke handle norsk hvis jeg kan få 25% rabatt på alt jeg kjøper ved et par museklikk.

 

Lotus

 

Fant brevet. Klikke her for å lese hva Forbrukerrådet skriver til Finansdepartementet. Legg spesielt merke til påstanden om at må betale dobbel moms. Tror de at vi handler i en eller annen obskur nettbutikk som ikke trekker fra moms på eksportvarer? Momsen er en utgift for butikkene og kan de lovlig selge varen til en kunde uten å legge til moms, er det en vinn-vinn-situasjon for begge. Tror forbrukerrådet kunder og butikkereiere har hue fullt av sagflis eller?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man kjøper varer fra et EU-land, så kan man sende varene til seg selv Poste Restante postkontoret i f.eks. Strømstad, eller en annen grenseby, og hente varene der når/hvis man er på Harry-tur. Da betaler man moms på varen i landet varen kommer fra pluss frakt til Strømstad og henter varen på postkontoret - ingen fortolling eller annen "red tape". Ingen beløpsmessig begrensning heller! Men husk at man ikke har samme beskyttelse i forhold til kjøpslov osv.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Samtidig er det et paradoks at grensen ikke er hevet på 30 år heller da?

 

Kanskje hadde norske butikker svært godt av litt konkurranse, dette gjelde både for båtustyr og andre varer. Det er ikke vanskelig å se at mange varer er sykt dyre i Norge da...

Det er slike uttalelser som skremmer meg aller mest. Det mest skremmende er at det ser ut til å ha bred oppslutning.

O.B.lix. Det er full konkurranse og ingen som hindrer deg i å kjøpe fra utlandet, men moms på din billige momsfrie vare fra utlandet, ja det må du betale som alle andre i kongeriket Norge.

 

Du betaler heller ikke gebyr hvis du selv momsklarerer din vare via tollvesenets internettside. Det tar deg 30 sekunder og gjelder varer med verdi opp til 1000 kroner.

Link to post
Share on other sites

Det er slike uttalelser som skremmer meg aller mest. Det mest skremmende er at det ser ut til å ha bred oppslutning.

O.B.lix. Det er full konkurranse og ingen som hindrer deg i å kjøpe fra utlandet, men moms på din billige momsfrie vare fra utlandet, ja det må du betale som alle andre i kongeriket Norge.

 

Du betaler heller ikke gebyr hvis du selv momsklarerer din vare via tollvesenets internettside. Det tar deg 30 sekunder og gjelder varer med verdi opp til 1000 kroner.

Alle som kjenner "smutthullene" kan fritt spare noen kroner. Dette gjelder f.eks. kjøp av biler i utland, kjøpe varer levert svensk postboks, importere båter via utenlanske meglere etc etc.

Poenget er at det er fremdeles hemmende å gjøre dette og dermed en konkurransefordel for norske butikker, som oftest svarer med høyere fortjeneste og priser.

 

Selv "billigbutikker" som Rimi og disse har skyhøy fortjeneste, som også skyldes sterkt importvern...

 

Å slippe å betale moms på varer med lav pris er egentlig for forbrukere bare en kompensasjon for den økte prisen frakt gir. Så om norske butikker hadde litt mer konkurranse, så kunne staten fremdeles få sine momskroner, for om pris+moms eller pris+frakt er det samme, handler de fleste lokalt da :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg kjenner bakgrunnen særlig bra så pleier det å være noenlunde internasjonal enighet om det. Vil si: dersom det settes en grense ved kr 1000 så er det gjerne slik fordi andre land har omtrend samme grense. Så det norske butikker taper fordi vi kjøper momsfritt i utland, det tjener butikkene inn igjen fordi svenskene handler momsfritt i norske butikker. I prinsippeet i alle fall.

 

Men så var det det med prisnivået da...

Link to post
Share on other sites

Man skal slippe momns fordi man må betale frakt? Mener du dette alvorlig? Jeg betaler da frakt for norsk varer som dukker opp i postkassa mi også. Og siden det blir urimelig å forskjellsbehandle bør vel da norske nettbutikker også slippe å fakturere kunden moms?

 

Hvis jeg bestiller varer i Sverige og får de levert til en postboks på Svinesund, hvordan kan du kalle det en fordel og et smutthull? Ikke noen fordel, men en kjempestor ulempe slik jeg ser det. Bestiller jeg varer fra Sverige, vil jeg ha de levert hjem til meg. Da får jeg trukket fra svensk moms, lagt til norsk moms, går i null, men slipper å reise til Svinesund for å hente pakka mi. Og hadde jeg bodd i Halden? Hadde gjort akkurat det samme. Når jeg kjøper båtdeler i Sverige koster det meg mindre enn i Norge, moms ut og inn går i null og frakten er ca 100 kroner, omtrent som frakten fra Maritim.

 

Hemmende å gjøre dette? Ja absolutt hemmende å måtte hente varene på grensa og betale svensk moms. Norsk moms er innbetaling til mitt eget fellesskap. Vil da mye heller betale norsk moms når jeg først skal betale en av momsene.

 

Importere båter, biler, oppvaskmaskiner eller tannbørster fra en utenlandsk megler er det også fritt frem for. Ingen hindrer deg. Valget er ditt. Bare ikke forvent å slippe norsk moms bare fordi du handler fra utlandet. Mesteparten av varene vi bruker kommer faktisk fra utlandet.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Båtutstyr er kunstig høyt priset.

Har en forhandler katalog på jobben og der er anbefalt v.ledende pris akkurat dobbel så høy som forhandler pris. Da lurer jeg på hva pris til grossist er :rolleyes:

Tror du det er spesielt for båtutstyr da? Vil tippe at det samme gjelder for flere andre typer varer også, ikke minst for klær.
Link to post
Share on other sites

Tror du det er spesielt for båtutstyr da? Vil tippe at det samme gjelder for flere andre typer varer også, ikke minst for klær.

Neida, bare nevnte det som var relatert til båt jeg.

Klær er det voldsom fortjeneste på vet jeg.

Og bil selvfølgelig, men der er det vel en del avgifter inne i bildet.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg kjenner bakgrunnen særlig bra så pleier det å være noenlunde internasjonal enighet om det. Vil si: dersom det settes en grense ved kr 1000 så er det gjerne slik fordi andre land har omtrend samme grense. Så det norske butikker taper fordi vi kjøper momsfritt i utland, det tjener butikkene inn igjen fordi svenskene handler momsfritt i norske butikker. I prinsippeet i alle fall.

Nei, det stemmer ikke. Noen slik grense finnes ikke. Mellom EU-land kan du f.eks handle for så mye du bare vil, men de har jo en felles pengeunion og delvis felles valutaunion. Moms betaler du uansett. Mellom andre land får du fullt momsfritak på eksport uansett om beløpet er under eller over 1000 kroner.

 

Problemet løses enkelt og greit ved at norske nettbutikker legger inn årene i Norge og etablerer seg i utlandet. Da kan de konkurrere på like vilkår. Komplett.no har f.eks allerede etablert seg i Holland.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvis man kjøper varer fra et EU-land, så kan man sende varene til seg selv Poste Restante postkontoret i f.eks. Strømstad, eller en annen grenseby, og hente varene der når/hvis man er på Harry-tur. Da betaler man moms på varen i landet varen kommer fra pluss frakt til Strømstad og henter varen på postkontoret - ingen fortolling eller annen "red tape". Ingen beløpsmessig begrensning heller! Men husk at man ikke har samme beskyttelse i forhold til kjøpslov osv.

Vi har et prinsipp her på Baatplassen om at vi skal forholde oss til norsk lov. I følge loven skal man da kjøre på rød sone over Svinesund og fortolle varen inn i Norge - med mindre man har vært ute i mer enn 24 timer og da handler tax free innenfor max grensen som jeg ikke vet - 2000 eller 5000 kroner tror jeg den er
Link to post
Share on other sites

Vi har et prinsipp her på Baatplassen om at vi skal forholde oss til norsk lov.

Jeg må få be om å korrigere litt.

Dette er alldeles ikke ulovlig på noen måte. Verdigrensen er 3000 under 24 timer og 6000 over 24 timer. Momsmessig ikkeno å spare, men man slipper flaskehalsen på Alnabru.

Man får vanligvis varer fra Hjertmans neste dag.

Selvfølgelig, ved verdi over de angitt ovenfor, skal man på rød sone på Svinesund eller i Sandefjord.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg må få be om å korrigere litt.

Dette er alldeles ikke ulovlig på noen måte. Verdigrensen er 3000 under 24 timer og 6000 over 24 timer. Momsmessig ikkeno å spare, men man slipper flaskehalsen på Alnabru.

Man får vanligvis varer fra Hjertmans neste dag.

Selvfølgelig, ved verdi over de angitt ovenfor, skal man på rød sone på Svinesund eller i Sandefjord.

Takk Krapyl. Båtustyr under 3000 kroner er jo ikke stort da har jeg erfart :sad: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøper båtdeler i Sverige koster det meg mindre enn i Norge

Dette er nettopp mitt poeng! Når prisene er så mye lavere i utlandet at folk er villige til mye uleilighet for å spare dette, så sier det noe om manglende konkurranse på norske butikker. Prisene på norske butikker er m.a.o. alt for høye i mange tilfeller...

 

Da kunne mindre byråkratiske hindringer være på sin plass, å kunne fortolle selv på internett er et steg i riktig retning, men det ikke nok...

 

Det var mitt poeng.

Link to post
Share on other sites

Her er hva Handels - og servicenæringens hovedorganisasjon skriver om saken i brev til Finansmenisteren. De er ikke særlig beigeistret for Forbrukerrådest brev

 

Enden på visa er nok at vi kan glemme momsfritt båtutstyr fra utlandet, men vi kan glede oss over billig båtutstyr fra utlandet selv om vi betaler norsk moms på det. Norske nettbutikker konkurrerer dermed på like vilkår som utenlandske. Mine sinkanoder blir f.eks. rasende billig å kjøpe på nettet sammenlignet med å kjøpe fra Yanmar Norge. At jeg betaler moms på dem kan jeg leve med. Jeg betaler moms på de jeg kjøper av Yanmar Norge også. Faktisk mye mer moms.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Legg spesielt merke til påstanden om at må betale dobbel moms. Tror de at vi handler i en eller annen obskur nettbutikk som ikke trekker fra moms på eksportvarer?

Antagelig tror de det. :yesnod: Enkelte norske aviser har bidratt til å holde denne myten i live. Om jeg ikke husker helt feil så var det faktisk en del nettbutikker i EU som var litt forvirret i starten da reglene kom. Problemet var at Norge var med i EØS, men felles mva-regime er kun EU-land. Jeg har hatt tilsvarende trøbbel med andre regelverk hvor det er forskjell på EU og EØS. (Det ser ut til at de nye medlemslandene i EU er mye flinkere til å holde rede på disse nyansene enn de gamle.)

 

Min erfaring i dag er at de fleste nettbutikker jeg handler med i Europa gjør det riktig når de handler med Norge. Det er noen som kan forvirre litt ved at de legger til norsk mva, men de gangene jeg har opplevd dette har butikken et kontor i Norge og jeg har ikke betalt noen dobbelt mva.

 

Begrunnelsen for grensen på kr 200 er vel at det er omtrent på dette nivået det er bryet verd å tollbehandle en pakke. Dette er vel et fornuftig nivå også i dag. At politikk og fornuft er nokså forskjellige ting er ikke noe nytt.

Link to post
Share on other sites

Når jeg er i utlandet og kjøper ting under kr. 6.000, får jeg kvitteringen stemplet på tollkontoret på flyplassen. Vel hjemme sender jeg kopi av kvitteringen tilbake til stedet der jeg kjøpte varen og i løpet av noen dager er momsen jeg betalte tilbakebetalt til min konto.

Helt lovlig.

 

Befinner jeg meg hjemme i Norge og trenger båtdeler jeg vet er billige i en utenlands nettbutikk, bestiller jeg dem på nett og får de sendt hjem til meg. Er beløpet over kr. 1000 kommer postens gebyr i tillegg, men dette er småpenger. Jeg tar meg ikke bryderiet med å kjøpe varer fra utlandet hvis postens gebyr utgjør en stor del av pengene spart på kjøpet. Til det er den norske forbrukerkjøpsloven for god. Den er verdens aller beste i sitt slag. Forbrukeren har alle rettigheter. Av den grunn selger jeg mine varer til forbruker med dobbel fortjeneste av det firmakunder faktureres. Forbrukerkjøpsloven kommer ikke gratis. Privatkundene mine må betale ekstra fordi risikoen min er større.

 

Skulle jeg selge harddisker til privatkunder og samtidig være ansvarlig for mulig tap av data på disken ved feil slik Forbrukerrådet mener, ville jeg personlig fakturert 50.000 kroner for den harddisken jeg kjøper inn for 350 kroner. IBAS' tjenester er ikke billige og alle harddisker kræsjer jo. Det er bare spørsmål om tid. Mye kan skje med 5 års forbrukerkjøpsreklamasjonsrett. Firmakundene har kun 1 år og kun på varen, ikke på følgeskaden. De får da den samme disken for 600 kroner.

 

Dette er enkel matematikk. 2 pluss 2 kan aldri bli 5, selv om enkelte vil ha det slik.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Til det er den norske forbrukerkjøpsloven for god. Den er verdens aller beste i sitt slag. Forbrukeren har alle rettigheter. Av den grunn selger jeg mine varer til forbruker med dobbel fortjeneste av det firmakunder faktureres. Forbrukerkjøpsloven kommer ikke gratis. Privatkundene mine må betale ekstra fordi risikoen min er større.

 

Skulle jeg selge harddisker til privatkunder og samtidig være ansvarlig for mulig tap av data på disken ved feil slik Forbrukerrådet mener, ville jeg personlig fakturert 50.000 kroner for den harddisken jeg kjøper inn for 350 kroner. IBAS' tjenester er ikke billige og alle harddisker kræsjer jo. Det er bare spørsmål om tid. Mye kan skje med 5 års forbrukerkjøpsreklamasjonsrett. Firmakundene har kun 1 år og kun på varen, ikke på følgeskaden. De får da den samme disken for 600 kroner.

 

Dette er enkel matematikk. 2 pluss 2 kan aldri bli 5, selv om enkelte vil ha det slik.

 

Lotus

Interessant dette her Lotus

1. økte du prisene dine da Forbrukerkjøpsloven ble vedtatt?

2. Har du ulike priser til proff og forbruker på alle varer?

3. Det finnes jo forsikringer for å dekke slikt ansvar som du nevner vedr HD'er. Det har nok en og annen konkurrent funnet ut - og utkonkurrerer de som forventer individuell ansvarsforsikring i form at +50.000 kr/stk

 

Den største endringen web har gjort for oss forbrukere er å åpne opp for global konkurranse - over tid vil det gjøre at prisene harmoniseres mellom markeder. I tillegg svekkes butikkenes posisjon ved at forbruker via web (butikker, forum etc) mer kompetanse som gjør de mindre avhengige av butikkpersonalets kompetanse samt at man vet mer hvilke alternativer som finnes. Hvor ofte har man ikke opplevd at man faktisk kan mer om produktet man kjøper enn den som jobber i butikken

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...