BØstrøm Startet 5.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2021 Noen som trenger 5stk Exide bly-syre batterier hver på 100AH. Har byttet blybanken i båten min, selv om disse bare er 4år gamle. Hvilespenningen nå etter ett døgn uten lading er tett på 13 volt. Jeg fikk det for meg at de begynte å miste effekt, og kanskje har de det. De har ihvertfall vært dyputladet en gang. Eneste forutsetning er at ny eier tester batteriene, og kan si noe om helsetilstanden. Jeg har interesse av dette, fordi jeg vet bruken, og lurer på hva slike batterier tåler, rent akademisk. De har stått på lading det meste av tiden med en Victron Multiplus. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 6.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2021 Ingen som trenger batterier? For ordens skyld tror jeg ikke at dette er bare skrot. Heller at tilstanden er bedre enn jeg trodde, som jo hvilespenningen indikerer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2021 Hei? Jeg vil gjerne arve dem, og har en kapasitetsmåler for å ta en C20-test ? Mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 6.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2021 Så bra. De kan hentes nær sagt når som helst. Sender deg en pm Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Hei Beklager litt sen tilbakemelding, men jeg har tatt en test av batteriene. Satt de først på lading selv om spenningen lå på rundt 12,7V da jeg fikk dem, laderen viste fullt stort sett med en gang jeg koblet den til. Har en ebay-sak som du kan justere sluttspenning og belasting som jeg har brukt mye og som jeg vet er temmelig nøyaktig. Satte sluttspenningen til 10,8V, og belastingen til 5A. Denne testen viser at batterier godt kan holde god hvilespenning selv om batteriene er totalt uten kapasitet. Har aldri sett så dårlige resultater noen gang, spenningen raste nedover og testen var over på kort til. Alle batteriene var stort sett like dårlige, så her har det nok vært noe alvorlig feil med lade eller bruksmønster... Her er resultatet fra en av testene, hele 3,84Ah fra et 100Ah batteri Dette var heller ikke det dårligste, det dårligste ga hele 1,52Ah, mens det beste ga 5,7Ah. Anbefaler deg å ta en gjennomgang av innstillingene på laderen din, men nå har du kanskje bare lithium? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 larshans1 skrev for 2 timer siden: Dette var heller ikke det dårligste, det dårligste ga hele 1,52Ah, mens det beste ga 5,7Ah. Kan dette virkelig være riktig? Hadde du giddet å tatt en test til? Lade opp og koble til en 50W lyspære og ta tiden? Tenker som en helt enkel manuell test for å verifisere resultatet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Litt ekstremt, men kan forklares slik. Hva er forskjellen på et 10 Ah batteri og et 100 Ah batteri fra samme leverandør. Egentlig bare det effektive blyarealet + nødvendig elektrolytt i en ellen annen form. Når batteriet er ferdig produsert starter begynnelsen på slutten. Batteriet begynner og sulfatere. Dette kan enklest forklares med at deler av blyarealet blir passivt, som følge av at det legger seg et belegg på blyplatene, stort sett som følge av dypuladning. Med mindre areal vil batteriet etterhvert oppføre seg som et mindre batteri, men med samme toppspenning. I tillegg er det selvfølgelig slik at batteriet er en kjemisk prosess der mange andre parametre også kan påvirkes av miljøet. Da kan i tillegg hvilespenningen også endres over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Komodo skrev for 4 timer siden: Kan dette virkelig være riktig? Hadde du giddet å tatt en test til? Lade opp og koble til en 50W lyspære og ta tiden? Tenker som en helt enkel manuell test for å verifisere resultatet. Ja, det er virkelig, har testet den på friske batterier, og de gir påstemplet kapasitet. Måtte også dobbeltsjekke med voltmeter, og den bekreftet 10,8V samme som testapparatet. Ladet opp igjen etter test med en 10A lader, og den viste fulladet etter få minutter... Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Jeg har veldig god erfaring med Exide-batterier, MEN jeg ser at mange ikke er klar over at de har åpne celler. Det er bare ikke skrukorker, men en ett lokk med 6 propper under. På kortsidene er det en spalte der lokket kan presses opp. (Mine tre batterier står nede i batterikasser så jeg har bøyd til et jern for å komme til ovenfra.) Kanskje du bør sjekke syrenivået? Hvis det er lavt bør du lade med 15,8 volt en stund for å restituere batteriene (ref CTEK lader med 15,8V/1,5A i recondition modus (MXS 10 EU)). Da må du passe på syrenivået. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Jeg gikk på den blemmen, trodde batteriene var "vedlikeholdsfrie". Nå har jeg ordentlige batterier med tydelige skrukorker, etterfylte litt vann for et par dager siden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars Hansen Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Pedaltom skrev 22 minutter siden: Jeg har veldig god erfaring med Exide-batterier, MEN jeg ser at mange ikke er klar over at de har åpne celler. Det er bare ikke skrukorker, men en ett lokk med 6 propper under. På kortsidene er det en spalte der lokket kan presses opp. (Mine tre batterier står nede i batterikasser så jeg har bøyd til et jern for å komme til ovenfra.) Kanskje du bør sjekke syrenivået? Hvis det er lavt bør du lade med 15,8 volt en stund for å restituere batteriene (ref CTEK lader med 15,8V/1,5A i recondition modus (MXS 10 EU)). Da må du passe på syrenivået. Nå er batteriene trygt levert på gjenvinningsstasjonen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Du var før meg, min kommentar ville vært: Gjennvinningsbatterier :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 14.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 For en elegant måte å slippe og bære vekk sine gamle batterier. PS. Jeg byttet til LFP forrige helg og de gamle batteriene står fremdeles ved båtplassen min. Bare å hente Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 14.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Sequoia skrev 39 minutter siden: For en elegant måte å slippe og bære vekk sine gamle batterier. PS. Jeg byttet til LFP forrige helg og de gamle batteriene står fremdeles ved båtplassen min. Bare å hente Det var absolutt ikke meningen. Fikk mistanke om at batteriene var bedre enn fryktet, da hvilespenningen var såpass høy, og mente det ville være dumt å hive dem, om de kunne brukes. Sist jeg byttet batterier visste jeg at de var dårlige(på Hausten, en annen båt for ca 1,5 år siden) Da ringte jeg en som averterte på Finn, og fikk noen hundrelapper for dem. Men takk for testen. Skal sjekke hva laderen er innstilt på. Fant faktisk interfaceboksen til Victron Multiplus i helga, så da må jeg bare finne kabelen. Batteriene burde vel absolutt levd lengre. Jeg har samme oppsett, med både bly og Lifepo4, men nå med 100 AH ekstra, fordi de nye batteriene er på 120 AH, mot de gamle på 100AH. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.