Jump to content

Gratis batterier i kanalen i Moss

BØstrøm

Recommended Posts

BØstrøm

Noen som trenger 5stk Exide bly-syre batterier hver på 100AH. Har byttet blybanken i båten min, selv om disse bare er 4år gamle. Hvilespenningen nå etter ett døgn uten lading er tett på 13 volt. Jeg fikk det for meg at de begynte å miste effekt, og kanskje har de det. De har ihvertfall vært dyputladet en gang. Eneste forutsetning er at ny eier tester batteriene, og kan si noe om helsetilstanden. Jeg har interesse av dette, fordi jeg vet bruken, og lurer på hva slike batterier tåler, rent akademisk. De har stått på lading det meste av tiden med en Victron Multiplus.

BØstrøm

Ingen som trenger batterier? For ordens skyld tror jeg ikke at dette er bare skrot. Heller at tilstanden er bedre enn jeg trodde, som jo hvilespenningen indikerer. 

larshans1

Hei😊

Jeg vil gjerne arve dem, og har en kapasitetsmåler for å ta en C20-test 😊

Mvh Lars

BØstrøm

Så bra. De kan hentes nær sagt når som helst.  Sender deg en pm

larshans1

Hei :smiley:

Beklager litt sen tilbakemelding, men jeg har tatt en test av batteriene.

Satt de først på lading selv om spenningen lå på rundt 12,7V da jeg fikk dem, laderen viste fullt stort sett med en gang jeg koblet den til.

Har en ebay-sak som du kan justere sluttspenning og belasting som jeg har brukt mye og som jeg vet er temmelig nøyaktig.

Satte sluttspenningen til 10,8V, og belastingen til 5A.

Denne testen viser at batterier godt kan holde god hvilespenning selv om batteriene er totalt uten kapasitet.

Har aldri sett så dårlige resultater noen gang, spenningen raste nedover og testen var over på kort til. Alle batteriene var stort sett like dårlige, så her har det nok vært noe alvorlig feil med lade eller bruksmønster...

IMG_20210506_210414.jpg.0231b3c1823c33bd644d4aa72dd94cb4.jpg

Her er resultatet fra en av testene, hele 3,84Ah fra et 100Ah batteri :eek:

IMG_20210506_215109.jpg.c0d3ee4078fcd67a0362b5e6afef288a.jpg

Dette var heller ikke det dårligste, det dårligste ga hele 1,52Ah, mens det beste ga 5,7Ah.

Anbefaler deg å ta en gjennomgang av innstillingene på laderen din, men nå har du kanskje bare lithium?

larshans1 skrev for 2 timer siden:

Dette var heller ikke det dårligste, det dårligste ga hele 1,52Ah, mens det beste ga 5,7Ah.

Kan dette virkelig være riktig? Hadde du giddet å tatt en test til? Lade opp og koble til en 50W lyspære og ta tiden? Tenker som en helt enkel manuell test for å verifisere resultatet. 

Litt ekstremt, men kan forklares slik. Hva er forskjellen på et 10 Ah batteri og et 100 Ah batteri fra samme leverandør.

Egentlig bare det effektive blyarealet + nødvendig elektrolytt i en ellen annen form. Når batteriet er ferdig produsert starter begynnelsen på slutten. Batteriet begynner og sulfatere. Dette kan enklest forklares med at deler av blyarealet blir passivt, som følge av at det legger seg et belegg på blyplatene, stort sett som følge av dypuladning. Med mindre areal vil  batteriet etterhvert oppføre seg som et mindre batteri, men med samme toppspenning. 

I tillegg er det selvfølgelig slik at batteriet er en kjemisk prosess der mange andre parametre også kan påvirkes av miljøet. Da kan i tillegg hvilespenningen også endres over tid.