Jump to content

Gratis batterier i kanalen i Moss


BØstrøm

Recommended Posts

Noen som trenger 5stk Exide bly-syre batterier hver på 100AH. Har byttet blybanken i båten min, selv om disse bare er 4år gamle. Hvilespenningen nå etter ett døgn uten lading er tett på 13 volt. Jeg fikk det for meg at de begynte å miste effekt, og kanskje har de det. De har ihvertfall vært dyputladet en gang. Eneste forutsetning er at ny eier tester batteriene, og kan si noe om helsetilstanden. Jeg har interesse av dette, fordi jeg vet bruken, og lurer på hva slike batterier tåler, rent akademisk. De har stått på lading det meste av tiden med en Victron Multiplus.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei :smiley:

 

Beklager litt sen tilbakemelding, men jeg har tatt en test av batteriene.

Satt de først på lading selv om spenningen lå på rundt 12,7V da jeg fikk dem, laderen viste fullt stort sett med en gang jeg koblet den til.

 

Har en ebay-sak som du kan justere sluttspenning og belasting som jeg har brukt mye og som jeg vet er temmelig nøyaktig.

Satte sluttspenningen til 10,8V, og belastingen til 5A.

 

Denne testen viser at batterier godt kan holde god hvilespenning selv om batteriene er totalt uten kapasitet.

Har aldri sett så dårlige resultater noen gang, spenningen raste nedover og testen var over på kort til. Alle batteriene var stort sett like dårlige, så her har det nok vært noe alvorlig feil med lade eller bruksmønster...

 

IMG_20210506_210414.jpg.0231b3c1823c33bd644d4aa72dd94cb4.jpg

 

Her er resultatet fra en av testene, hele 3,84Ah fra et 100Ah batteri :eek:

IMG_20210506_215109.jpg.c0d3ee4078fcd67a0362b5e6afef288a.jpg

 

Dette var heller ikke det dårligste, det dårligste ga hele 1,52Ah, mens det beste ga 5,7Ah.

Anbefaler deg å ta en gjennomgang av innstillingene på laderen din, men nå har du kanskje bare lithium?

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 2 timer siden:

Dette var heller ikke det dårligste, det dårligste ga hele 1,52Ah, mens det beste ga 5,7Ah.

 

Kan dette virkelig være riktig? Hadde du giddet å tatt en test til? Lade opp og koble til en 50W lyspære og ta tiden? Tenker som en helt enkel manuell test for å verifisere resultatet. 

Link to post
Share on other sites

Litt ekstremt, men kan forklares slik. Hva er forskjellen på et 10 Ah batteri og et 100 Ah batteri fra samme leverandør.

Egentlig bare det effektive blyarealet + nødvendig elektrolytt i en ellen annen form. Når batteriet er ferdig produsert starter begynnelsen på slutten. Batteriet begynner og sulfatere. Dette kan enklest forklares med at deler av blyarealet blir passivt, som følge av at det legger seg et belegg på blyplatene, stort sett som følge av dypuladning. Med mindre areal vil  batteriet etterhvert oppføre seg som et mindre batteri, men med samme toppspenning. 

I tillegg er det selvfølgelig slik at batteriet er en kjemisk prosess der mange andre parametre også kan påvirkes av miljøet. Da kan i tillegg hvilespenningen også endres over tid.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

 

Kan dette virkelig være riktig? Hadde du giddet å tatt en test til? Lade opp og koble til en 50W lyspære og ta tiden? Tenker som en helt enkel manuell test for å verifisere resultatet. 

Ja, det er virkelig, har testet den på friske batterier, og de gir påstemplet kapasitet.

Måtte også dobbeltsjekke med voltmeter, og den bekreftet 10,8V samme som testapparatet. Ladet opp igjen etter test med en 10A lader, og den viste fulladet etter få minutter...

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig god erfaring med Exide-batterier, MEN jeg ser at mange ikke er klar over at de har åpne celler. Det er bare ikke skrukorker, men en ett lokk med 6 propper under. På kortsidene er det en spalte der lokket kan presses opp. (Mine tre batterier står nede i batterikasser så jeg har bøyd til et jern for å komme til ovenfra.) Kanskje du bør sjekke syrenivået? Hvis det er lavt bør du lade med 15,8 volt en stund for å restituere batteriene (ref CTEK lader med 15,8V/1,5A i recondition modus (MXS 10 EU)). Da må du passe på syrenivået.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk på den blemmen, trodde batteriene var "vedlikeholdsfrie". Nå har jeg ordentlige batterier med tydelige skrukorker, etterfylte litt vann for et par dager siden.

 

2077080522_2021-06-0913_44_22.jpg.d9a101913d03d96cdd5567b9063cb157.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pedaltom skrev 22 minutter siden:

Jeg har veldig god erfaring med Exide-batterier, MEN jeg ser at mange ikke er klar over at de har åpne celler. Det er bare ikke skrukorker, men en ett lokk med 6 propper under. På kortsidene er det en spalte der lokket kan presses opp. (Mine tre batterier står nede i batterikasser så jeg har bøyd til et jern for å komme til ovenfra.) Kanskje du bør sjekke syrenivået? Hvis det er lavt bør du lade med 15,8 volt en stund for å restituere batteriene (ref CTEK lader med 15,8V/1,5A i recondition modus (MXS 10 EU)). Da må du passe på syrenivået.

Nå er batteriene trygt levert på gjenvinningsstasjonen 👍😊

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 39 minutter siden:

For en elegant måte å slippe og bære vekk sine gamle batterier. :clap:

 

PS. Jeg byttet til LFP forrige helg og de gamle batteriene står fremdeles ved båtplassen min. Bare å hente :giggle:

Det var absolutt ikke meningen. Fikk mistanke om at batteriene var bedre enn fryktet, da hvilespenningen var såpass høy, og mente det ville være dumt å hive dem, om de kunne brukes. Sist jeg byttet batterier visste jeg at de var dårlige(på Hausten, en annen båt for ca 1,5 år siden) Da ringte jeg en som averterte på Finn, og fikk noen hundrelapper for dem. Men takk for testen. Skal sjekke hva laderen er innstilt på. Fant faktisk interfaceboksen til Victron Multiplus i helga, så da må jeg bare finne kabelen. 
 

Batteriene burde vel absolutt levd lengre. Jeg har samme oppsett, med både bly og Lifepo4, men nå med 100 AH ekstra, fordi de nye batteriene er på 120 AH, mot de gamle på 100AH.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...