Jump to content

Prosjektråd: Renovere en 1998 GH 14


KristianMik

Recommended Posts

Hei.

 

Har gått i anskaffelse av en ikke så ny GH 14 std. 
Det har vært en styrekonsoll på den tidligere, og det har vært gjort litt dårligere lappejobber med glassfiber rundt på båten. 

Så prosjektet vil da være og få pusset ned dette og gjort det fint. Samt få hele båten til å fremstå som en presentabel båt, male den på ny også.

 

Hvordan er det med å pusse ned malingen på båten som er nå, må man gjøre noe mer enn å pusse og male over? Hvor mye må pusses? Enkelte steder så er glassfiberen synlig etter pussing, og det kommer til å legges glassfiber oppå for å dekke gamle skruehull.

Trenger jeg noe primer eller gelcoat på toppen av dette før jeg maler? (jeg er rimelig grønn på båt som dere sikkert skjønner, men vil gjerne lære)
Det er også ett eldre lag med bunnstoff på båten nå, den skal brukes på sjø, men kommer til å stå på land stort sett, og spyles etter hver bruk, så antar at jeg egentlig ikke trenger bunnstoff på den? Pusse dette ned og male oppå?

Om dere anbefaler noe, så ta gjerne utgangspunkt i Biltema, siden det er kort vei for å handle der.

 

Har allerede gått til innkjøp av ett kit pluss jeg kjøpte en boks grov glassfibersparkel og en fin fra Biltema.

Så hva mer trenger jeg for å få båten til å se fin ut, og i hvilke rekkefølge gjør jeg det.

 

Om noen vil ha bilder kan jeg selvsagt fikse dette.

 

Setter veldig stor pris på svar.

Link to post
Share on other sites

Spennende med prosjekttråd!

 

Skrap vekk bunnstoff og all maling som flasser. Puss deretter for å fjerne siste rest av bunnstoff, og matte ned malingen for å gi god heft til ny. 

 

Deretter kan du utføre diverse reparasjoner og tetting av hull. Puss ned.

 

Mal med 2-k epoxyprimer som grunning https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/epoksyprimer-2000042208, avslutt med 2-k polyuretanlakk over vannlinjen, og hardt bunnstoff under vannlinjen. 

 

Dette var en grov oversikt over anbefalt fremgangsmåte, du bør sjekke ut ulike tråder her på forumet for å få mer detaljert fremgangsmåte. Lykke til!

 

Og legg ut en masse bilder, både før, under og etter;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...