Jump to content

Hvor hente 12V som indikasjon på at motor går?


Lazyjack

Recommended Posts

Skal montere en elektrisk operert kran/ventil i kjølevannskretsen som skal stå åpen så lenge motor går. Motor er D2-40 med EVC panel, dvs. ingen tenningsnøkkel. 

Hvor kan jeg hente 12V som kun er tilstede når motor går? Tenker å btuke rele så det er ikke snakk om særlig mye strømtrekk. 

Link to post
Share on other sites

Er det ikke strøm på instrumentpanelet bare når motoren går?

Er den i kretsen til varmtvanns berederen så fant jeg ut at jeg kjørte den over en vippebryter åpen/ stengt da stenger jeg ventilen når motoren er på 90 grader, bakdelen er å huske på  å åpneventilen ved avgang, men det sjekkpunktet delegerer jeg til rederinnen.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har en sirkulaskonspumpe på ekstern kjølevannskrets som går når motor går. Den styres av spenningen i el-systemet. Går ikke på batterispenning, men går når det er ladespenning. Kanskje er det mulig å bruke samme prinsipp her?

 

Antar det finnes releer som slår inn ved en viss spenning?

 

Dette er rett nok laget for et annet formål, men kanskje det kan brukes? https://www.bema.no/releer/rele-spenningstyrt-12v-80a-article2671-1062.html

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn er det løst med relestyring for sammenkobling av batteribanker når dynamo lader.

Relespole koblet mellom +61 uttak for ladelampe og -pol.

Med forbehold om at elektronisk kontrollert motor har samme opplegg rundt dynamo.

 

 

lading.gif

 

Tråder om lading pleier å engasjere! :smiley:

Tegning er hentet fra denne tråden om lading: 

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

@Lazyjack Om du har skillediode/FET ladeskille vil det kun være spenning inn på ladeskillet og på B+ på dynamo når motor går. Alternativt så vil nok et reed-relé tapet på kabel fra B+ kunne brukes, sammen med et hjelperele som håndterer strømmen. Men dette betyr jo at ventil først åpner når dynamo begynner å levere strøm da. Og dersom den ikke lader forblir ventil stengt.. Ville brukt ventil med posisjonsindikator, eller en flowsensor. Et annet alternativ er vel å sette den etter hovedbryter start om du har for vane å slå av denne når motor ikke går.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løsningen som @Jens_P foreslår over er den enkleste og beste til det du spør om. Men du må bruke D+ som styrestrøm for releet, ikke B+ som @Fantino skriver. Til orientering så er D+ og 61 det samme, men merkingen kan avvike mellom produsentene. Hovedstrømmen fra releet henter du derimot fra B+, eller rett på polen, det blir det samme. 

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

Alternativt så vil nok et reed-relé tapet på kabel fra B+ kunne brukes, sammen med et hjelperele som håndterer strømmen.

Hva er hensikten med å bruke et reed-rele til dette? Her kan man jo bare styre et vanlig rele rett fra D+. Et reed-rele er dessuten skjøre saker som fort blir ødelagt. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 21 minutter siden:

Løsningen som @Jens_P foreslår over er den enkleste og beste til det du spør om. Men du må bruke D+ som styrestrøm for releet, ikke B+ som @Fantino skriver. Til orientering så er D+ og 61 det samme, men merkingen kan avvike mellom produsentene. Hovedstrømmen fra releet henter du derimot fra B+, eller rett på polen, det blir det samme. 

 

Hva er hensikten med å bruke et reed-rele til dette? Her kan man jo bare styre et vanlig rele rett fra D+. Et reed-rele er dessuten skjøre saker som fort blir ødelagt. 


Reed-relé tåler utrolig mange sykler om det brukes innenfor spec, og senser når det flyter strøm fra dynamo, men trenger hjelperele da. Men er enig i at styrestrøm til relé fra D+ er et mye bedre alternativ! Nå er det vel ikke ladelampe på dette systemet men D+ fores med 12V via en motstand som står på baksida av dynamo. For å unngå å starte med stengt ventil kan sikkert styrestrøm til relé koples til på tilførselsida av denne motstanden slik at det får 12V i det tenning slås på. Ventil vil da være åpen når motor startes, noe som må være adskillig gunstigere enn å starte med stengt kjølevannsventil. Hadde uansett ikke hatt god magefølelse med dette systemet uten en form for sensor som varsler dersom ventil er stengt/motor ikke får kjølevann.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 14 minutter siden:

Reed-relé tåler utrolig mange sykler ...

Jada, reed-rele er gode greier, men jeg ville ikke valgt det her. I så tilfelle ville jeg støpt det fast i en holder slik at det ble beskyttet. Men jeg synes uansett det er unødvendig kompliserende til dette formålet. 

 

 

Fantino skrev 14 minutter siden:

For å unngå å starte med stengt ventil kan sikkert styrestrøm til relé koples til på tilførselsida av denne motstanden slik at det får 12V i det tenning slås på. Ventil vil da være åpen når motor startes, noe som må være adskillig gunstigere enn å starte med stengt kjølevannsventil. Hadde uansett ikke hatt god magefølelse med dette systemet uten en form for sensor som varsler dersom ventil er stengt/motor ikke får kjølevann.

Mulig jeg misforstår, men slik jeg tolker spørsmålet i første post så tenkte jeg at dette kjølevannet skal gå i en parallell krets til en varmer, en tank eller et eller annet, ikke selve kjølevannet til motoren. I så tilfelle skjønner jeg ikke poenget med denne ventilen. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 8 minutter siden:

Jada, reed-rele er gode greier, men jeg ville ikke valgt det her. I så tilfelle ville jeg støpt det fast i en holder slik at det ble beskyttet. Men jeg synes uansett det er unødvendig kompliserende til dette formålet. 

 

 

Mulig jeg misforstår, men slik jeg tolker spørsmålet i første post så tenkte jeg at dette kjølevannet skal gå i en parallell krets til en varmer, en tank eller et eller annet, ikke selve kjølevannet til motoren. I så tilfelle skjønner jeg ikke poenget med denne ventilen. 

Jepp @Komodo, ventilen er for å unngå å varme motor når jeg kjører diesel vannvarmer og at motor varmer varmtvann når den går. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

ventilen er for å unngå å varme motor når jeg kjører diesel vannvarmer og at motor varmer varmtvann når den går

Jeg funderte på det samme som deg. Har vannvarmer, og var lei av å åpne og lukke ventiler ved ulike varmekilder (motor vs. vannvarmer). Men jeg endte opp med en helt annen løsning. Jeg har i stedet satt inn en varmeveksler som skiller ekstern krets fra motorens kjølevann. Vet ikke hvilken vannvarmer du har, og hvilke pumpeinnstillinger du kan velge. Selv har jeg Autoterm Flow 5. Der kan jeg velge at sirkulasjonspumpen skal gå når motor går. Dermed blir det sirkulasjon i begge kretsene nå motor går, og jeg får overført varme fra motor til VV-tank og defroster. Når jeg kjører vannvarmeren, er det null sirkulasjon i motor. Dermed overføres det ikke varme dit. I tillegg til plateveksler måtte jeg sette inn en ekspansjonstank på ekstern krets. Jeg tror dette er en bedre løsning på mange måter. 

 

image.png.80c7cbde7d92f8d96be98f2210604a6f.png

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...