Jump to content

Ankerbunn i Missinghavna, Ytre Oslofjord

Lazyjack

Recommended Posts

Vi er ofte innom der. Som regel er brygga opptatt, og da legger vi oss longside langs fjellet. Den blå bøya ligger midt i smørøyet for ankring, og jeg har faktisk nesten aldri sett noen som ankrer opp utenom bøya. Jeg har aldri prøvd. Men det er mange bra plasser langs fjellet . . . . Og bra med makrell og krabber mellom Missingøyene . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sist jeg var der, var det ingen blå bøye. Og 'huset for skipbrudne' hadde nettopp brent ned. Det var nok mer frihet tidligere. Uten blå bøye midt i eneste ankringsplassen. 

Det er/var en flott plass på sommer/ettersommer. Husker vi gikk og vasset i gule blomster oppe på toppen av øya. Og småungene var redde for spøkelser etter skipbrudne som vandret rundt på øyene om natta. Nå har den minste av småungene passert 41. 

NilsPils skrev for 7 timer siden:

Vi er ofte innom der. Som regel er brygga opptatt, og da legger vi oss longside langs fjellet. Den blå bøya ligger midt i smørøyet for ankring, og jeg har faktisk nesten aldri sett noen som ankrer opp utenom bøya. Jeg har aldri prøvd. Men det er mange bra plasser langs fjellet . . . . Og bra med makrell og krabber mellom Missingøyene . . .

Vet ikke om bøya er flyttet,  nå ligger den som på bildet. Så for meg å evt. ligge på svai lenger sør.  Ser forøvrig at det er flere plasser langs fjellet men, som naturlig er, er det bratt også over vann og kronglete for oss som ikke er 20 år lenger å komme i land🥴Screenshot_20210507_190836_com.android.chrome.jpg.b78edcd05c3956a0de5e4cf888366c7c.jpg

ne.andersson skrev for 3 timer siden:

Der hvor seilbåten ligger på bildet må man enten være klatremus eller ro i land fra :wink:

Han har tatt plassen min . . . !  :headbang: 

Helt riktig at det er bratt og at man må klatre for å komme i land. Vi synes det er noe av sjarmen med den plassen. Det har hittil gått fint for hele familien, inklusive gamlingen. Og det er den luneste plassen inne i pollen når brygga er opptatt.

Det kan være litt værhardt inne i pollen. Og det kan svelle ganske mye. Jeg har opplevd at selv båter som ligger longside ved brygga har stukket av på natta når det blåser fra syd-øst. Men vi som lå ved fjellet ble liggende.

NilsPils skrev 18 minutter siden:

Han har tatt plassen min . . . !  :headbang: 

Helt riktig at det er bratt og at man må klatre for å komme i land. Vi synes det er noe av sjarmen med den plassen. Det har hittil gått fint for hele familien, inklusive gamlingen. Og det er den luneste plassen inne i pollen når brygga er opptatt.

Det kan være litt værhardt inne i pollen. Og det kan svelle ganske mye. Jeg har opplevd at selv båter som ligger longside ved brygga har stukket av på natta når det blåser fra syd-øst. Men vi som lå ved fjellet ble liggende.

Samme som oss det, absolutt beste plassen der inne i hullet mot den bratte veggen så langt at man klarer å klatre opp, ut med noen store kulefendere så kan man bli liggende noen dager. For å ikke snakke om kveldssolen ☀️

Redigert av ne.andersson (see edit history)
ne.andersson skrev for 9 timer siden:

Samme som oss det, absolutt beste plassen der inne i hullet mot den bratte veggen så langt at man klarer å klatre opp, ut med noen store kulefendere så kan man bli liggende noen dager. For å ikke snakke om kveldssolen ☀️

Førstemann opp fjellveggen fester et klatretau . .  Praktiseres både her og mange andre steder . :thumbsup:

Det blir litt lang vei over fjellet til utedassen, som er verdt et besøk for dem som ikke vokste opp med sånne. Ellers kryr det av kaniner, til gled for barna, kona mi og noen jaktlag på høsten  :-)

Jeg har tilbrakt utallige timer under vann rundt Missingene, kjenner vel nærmest hver knaus og stein på bunn selv om det begynner å bli noen år siden nå. Men akkurat inne i havna har jeg ikke vært nede, det har ikke vært aktuelt. I innløpet fra østsiden er det leirebunn, og det er sikkert noe leire inne i havna også. Men det som kan være utfordringen på hele rekka Søster, Struten, Missingene, Rauer og Sletter er at de består av rombeporfyrkonglomerat, og det kan være mye løsmasser på bunn av disse steinene som blir som en slags rullestein i ulik størrelse. Der man får de steinene i pukkstørrelse og mindre får man elendig ankerfeste, steinene bare sklir fra hverandre og ankeret glir tvers gjennom. Noen steder er det også fjell rett under, da får man også elendig feste. 

Tenker du på bukta utenfor huset? Har ikke dykket inni der, kun badet og fridykket. På grunt vann er det sandbunn. Det er veldig fin sand som er veldig kompakt. Bunnen er tildels så hard at ankeret ikke graver seg skikkelig ned. Fridykket ned og tittet på ankeret mens vi lå mot land i utkanten bukta for et par år siden, og til tross for at jeg hadde kjørt det hardt fast så var det så vidt det stakk ned i sanda. Men nå skal det også sies at vi har et veldig stort anker i forhold til båten.  På litt dypere vann midt ute i bukta er det nok leire og mudder. Det er det jo overalt i dette området. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...