Lazyjack Startet 7.Mai.2021 Del på Facebook Startet 7.Mai.2021 Ligger her ved brygga i Missinghavna, mutters alene. Flott opplevelse men sjelden man er så heldig. Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med å ligge på svai sør/øst i bukta. Regner med at blåbøya også er heftig frekventert i sesongen😬 Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 Går fint å ankre der. Mudder så vidt jeg husker. Det er noen ti-år siden jeg var der. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 Tror det er litt både og. Har sett flere slite med å få feste uti der. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 Vi er ofte innom der. Som regel er brygga opptatt, og da legger vi oss longside langs fjellet. Den blå bøya ligger midt i smørøyet for ankring, og jeg har faktisk nesten aldri sett noen som ankrer opp utenom bøya. Jeg har aldri prøvd. Men det er mange bra plasser langs fjellet . . . . Og bra med makrell og krabber mellom Missingøyene . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Barbaria Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 Missingen er en skikkelig fin plass og vi har hatt brygga for oss selv et par ganger. Når vi har ankret så har vi hatt greit ankerfeste, men det er ganske dypt og vrient å få til nok lengde på kjettingen for å ligge trygt. Jeg ville bare ankret der i godt vær fra Sør-øst. Bedre å legge seg longside langs fjellsidene. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Elise Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 (redigert) Fin plass, var der sist 1. juledag 20 :-) Er det ikke litt liten plass for å ligge på svai der ? Redigert 7.Mai.2021 av Elise (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 Jo. Det er ikke en plass jeg hadde sluppet ankeret og gått til ro for natten. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 Elise skrev 56 minutter siden: Er det ikke litt liten plass for å ligge på svai der ? Som jeg sier. Den blå bøya ligger midt i smørøyet, til fortrengsel for andre som ikke har betalt. Det er vel slik vi ikke vil ha det . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jernbåten Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 Sist jeg var der, var det ingen blå bøye. Og 'huset for skipbrudne' hadde nettopp brent ned. Det var nok mer frihet tidligere. Uten blå bøye midt i eneste ankringsplassen. Det er/var en flott plass på sommer/ettersommer. Husker vi gikk og vasset i gule blomster oppe på toppen av øya. Og småungene var redde for spøkelser etter skipbrudne som vandret rundt på øyene om natta. Nå har den minste av småungene passert 41. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 Har prøvd å ankre opp i midten der, gav det to forsøk. Endte med at jeg la meg langs med et fjell. Ikke skryt opp plassen så mye nå at vi får for mye konkurranse om fjellsidene 😅 Missingen i solnedgang: Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 NilsPils skrev for 7 timer siden: Vi er ofte innom der. Som regel er brygga opptatt, og da legger vi oss longside langs fjellet. Den blå bøya ligger midt i smørøyet for ankring, og jeg har faktisk nesten aldri sett noen som ankrer opp utenom bøya. Jeg har aldri prøvd. Men det er mange bra plasser langs fjellet . . . . Og bra med makrell og krabber mellom Missingøyene . . . Vet ikke om bøya er flyttet, nå ligger den som på bildet. Så for meg å evt. ligge på svai lenger sør. Ser forøvrig at det er flere plasser langs fjellet men, som naturlig er, er det bratt også over vann og kronglete for oss som ikke er 20 år lenger å komme i land🥴 Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 (redigert) Jeg mener at det området som er markert her med rødt er det beste stedet om man er som du sier ikke lenger 20 gammel, lengst nedover der er det greit å klatre over på berget. Der hvor seilbåten ligger på bildet må man enten være klatremus eller ro i land fra Redigert 7.Mai.2021 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 ne.andersson skrev for 3 timer siden: Der hvor seilbåten ligger på bildet må man enten være klatremus eller ro i land fra Han har tatt plassen min . . . ! Helt riktig at det er bratt og at man må klatre for å komme i land. Vi synes det er noe av sjarmen med den plassen. Det har hittil gått fint for hele familien, inklusive gamlingen. Og det er den luneste plassen inne i pollen når brygga er opptatt. Det kan være litt værhardt inne i pollen. Og det kan svelle ganske mye. Jeg har opplevd at selv båter som ligger longside ved brygga har stukket av på natta når det blåser fra syd-øst. Men vi som lå ved fjellet ble liggende. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ne.andersson Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 (redigert) NilsPils skrev 18 minutter siden: Han har tatt plassen min . . . ! Helt riktig at det er bratt og at man må klatre for å komme i land. Vi synes det er noe av sjarmen med den plassen. Det har hittil gått fint for hele familien, inklusive gamlingen. Og det er den luneste plassen inne i pollen når brygga er opptatt. Det kan være litt værhardt inne i pollen. Og det kan svelle ganske mye. Jeg har opplevd at selv båter som ligger longside ved brygga har stukket av på natta når det blåser fra syd-øst. Men vi som lå ved fjellet ble liggende. Samme som oss det, absolutt beste plassen der inne i hullet mot den bratte veggen så langt at man klarer å klatre opp, ut med noen store kulefendere så kan man bli liggende noen dager. For å ikke snakke om kveldssolen ☀️ Redigert 7.Mai.2021 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Vi slet også med ankerfeste der. Hadde Bruceanker og det fikk ofte ikke tak. Fungerte bedre med gammeldags paraplydregg. Men vi lå også langs fjellet for overnatting og aldri på svai annet enn kaffe og bading. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
NilsPils Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 ne.andersson skrev for 9 timer siden: Samme som oss det, absolutt beste plassen der inne i hullet mot den bratte veggen så langt at man klarer å klatre opp, ut med noen store kulefendere så kan man bli liggende noen dager. For å ikke snakke om kveldssolen ☀️ Førstemann opp fjellveggen fester et klatretau . . Praktiseres både her og mange andre steder . Det blir litt lang vei over fjellet til utedassen, som er verdt et besøk for dem som ikke vokste opp med sånne. Ellers kryr det av kaniner, til gled for barna, kona mi og noen jaktlag på høsten :-) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 I kartet er det merket 'SH' som antatt er shingel, eller grus. Er grusen grov, bør Bruce'n være tung. Det rimte :-) Jeg har ankret der med et blytungt patentanker, vi ble hengende. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Jeg har tilbrakt utallige timer under vann rundt Missingene, kjenner vel nærmest hver knaus og stein på bunn selv om det begynner å bli noen år siden nå. Men akkurat inne i havna har jeg ikke vært nede, det har ikke vært aktuelt. I innløpet fra østsiden er det leirebunn, og det er sikkert noe leire inne i havna også. Men det som kan være utfordringen på hele rekka Søster, Struten, Missingene, Rauer og Sletter er at de består av rombeporfyrkonglomerat, og det kan være mye løsmasser på bunn av disse steinene som blir som en slags rullestein i ulik størrelse. Der man får de steinene i pukkstørrelse og mindre får man elendig ankerfeste, steinene bare sklir fra hverandre og ankeret glir tvers gjennom. Noen steder er det også fjell rett under, da får man også elendig feste. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jernbåten Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Komodo skrev for 3 timer siden: Noen steder er det også fjell rett under, da får man også elendig feste. Vet du hvordan bunnen er på Akerøy-havnen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Tenker du på bukta utenfor huset? Har ikke dykket inni der, kun badet og fridykket. På grunt vann er det sandbunn. Det er veldig fin sand som er veldig kompakt. Bunnen er tildels så hard at ankeret ikke graver seg skikkelig ned. Fridykket ned og tittet på ankeret mens vi lå mot land i utkanten bukta for et par år siden, og til tross for at jeg hadde kjørt det hardt fast så var det så vidt det stakk ned i sanda. Men nå skal det også sies at vi har et veldig stort anker i forhold til båten. På litt dypere vann midt ute i bukta er det nok leire og mudder. Det er det jo overalt i dette området. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.