larsen2000 Startet 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2021 Jeg har en Suzuki DT30 2-takter fra 2003. Den har hittil blitt brukt uten batteri/elstart, men har nå montert batteri og ny spenningsregulator. Spenningen inn på batteri varierer fra ca 13,3V på tomgang til 16,6V på full spiker. Er dette normalt? På større og mer moderne motorer ligger jo spenningen rock steady på 14,4v uansett turtallsregister. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 16,6 = ødelagte batterier ja, det bør du finne ut av Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 7.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Ah.. hvor kan jeg begynne feilsøk når regulatoren er ny? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Årsaken er sannsynligvis at dette kun er en likeretter, uten regulering. Da er det helt normalt at spenningen stiger med turtallet, spesielt når batteriet er fulladet. Uten belastning kan den komme opp i 100v eller mer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 En enkel løsning kan være å sette inn et større batteri. Mest sannsynlig vil da ikke dynamoen gi nok strøm til at den klarer å løfte spenningen for høyt. Så sant det ikke er 100% fulladet. Men det løser du lett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
larsen2000 Svart 7.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Takk for info! Da høres det ut til at dette er helt normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Ja, det er normalt. Vær sikker på at polsko er skikkelig festet ellers kan tilkoblet utstyr bli ødelagt. Om du ønsker info om regulering er dette en flott tråd: https://baatplassen.no/i/topic/160758-yamaha-99-sport-hmhs-prosjekt-tråd/ Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Du kan også kjøpe deg en kombinert likretter med regulator, jeg kjøpte min på ebay for 248,-. Lå i postkassa ca 2 uker senere. Montert på en 20 hk Yamaha,og leverer 14,4 V uansett turtall. Så langt meget fornøyd med og ha spart over 2500,-, Yamaha skal ha 2900,- Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 @nomen, kan den monteres i pluggen på en Yamaha 2takter der man kopler til lanterner ? Kan den da lade et 12V batteri, selv om jeg regner med at den leverer lav A? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2021 Har du forresten link eller navn på hva en slik kombi dings heter på engelsk? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Svart 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2021 (redigert) @Grand Banks jr Her er den jeg kjøpte. Om den kan monteres på din motor, vil jeg tro, men ikke "arrester" meg på det. Redigert 8.Mai.2021 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ingar Svart 8.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2021 Søk på Yamaha delenummer 6AH-81960-00-00. Kan brukes på alle motorer som har 2 kabler fra statoren. (Normalt grønne eller gule). Om det ikke er plass under motordekselet kan den monteres ved batteriet. Jeg kjøpte denne, regulerer på 14.4V. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2021 Genialt, takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.