Jump to content

Yamaha 9.9 Sport (HMHS). Prosjekt tråd.


The Saint

Recommended Posts

Da har jeg i første omgang bestemt meg for å montere like spennings / laderegulator på min Yamaha 9.9 Sport (HMHS). fra 2017.

Vurderer også å ettermontere 20 hk forgasser og ss propell. Vurderer også å etter montere el start.

Men må slanke meg er par kilo først for å rettferdig gjøre den ekstra vekten. :wink: (2 kg).

 

Men ett sted må jeg starte. Så begynner her med montering av like spennings / laderegulator.

Tanken min er å gjøre dette så nær som originalt som mulig. Men med billigere deler. 

 

Hva man trenger av deler:

 

* Like spennings / lade regulator.

* Gummi foringer til 6mm bolter som passer i 12mm hull. 

* 4 stk rustfrie skiver. Tenker å bruke disse: Rustfrie skiver 6.4X12 Biltema artikkel nummer: 19-131

* 2 stk 6mm rustfrie skruer. Tror jeg må bruke 25 eller 30mm lange.

* 2 stk 6mm rustfrie muttere.

* Sikrings holder. Vurderer å kjøpe original. Men dette er ikke nødvendig. Kan bruke vanlig henge sikring.

* 10 amp sikring.

* Kabel sko for å koble til +ledning.

* liten rød lednings stump til å strekke ledning fra sikring til koblings punkt.

* Isolert tilkoblings punkt til +ledning. 

* Gummi hette til +ledning.

* + og - kabler fra motor til batteri.

* 4 stk presskabelsko til grov ledning.

* Krymp slange til presskabelsko.

* Batteri

* Batteri pol sko.

 

Startet med å kjøpe denne: https://www.ebay.com/itm/Rectifier-Regulator-Fit-for-Yamaha-F9-9H-F15-F20-06-17-6AH-81960-00-T85-05030300/174400622386?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide med litt bilder! :thumbsup:

 

Ledning jeg har laget for å koble til batteriet og like spennings / lade regulator. Kjøpt på ebay.

 

DSC_0536.JPG.9a4794aba4a30bf661e6de1cb223b0d5.JPG

 

Trodde jeg måtte lage feste brakett til regulatoren. Men det sitter på motoren, rett over coilen. Men trenger to gummi gjennomføringer til og feste regulatoren i.

 

DSC_0537.JPG.b6fb151b2323aa0a530ec24d71b9b5f6.JPG

 

Bak det to sorte gummi pluggene på bildet kommer ledningene i fra ladespolen. (2 grønne ledninger). 

 

DSC_0538.JPG.7aac11dd2974d36b800b82aeb06cc839.JPG

 

Knepp opp lednings samleren, dra ut den oransje ledningen. Så kommer du til de to grønne ledningene bak.

 

DSC_0539.JPG.d684e770f37bd8505d226db48c68460b.JPG

 

De to grønne ledningene kan ikke kobles feil siden det er veksels spenning. Plugg de to grønne ledning fra motoren til det to grønne ledningene på regulatoren.

Link to post
Share on other sites

Hullene til å feste regulatoren / likeretteren er 12mm. Så her skal jeg bruke gummi gjennomføringer for 6mm skruer. Det brukes originalt på Yamaha motorer. (Sjekket på dele lista). Legger så en skive på hver side av gummi gjennomføringen og skrur regulator / likeretteren fast.

 

DSC_0549.JPG.2a6f504fb4d06ebb2663c49d1ba485f5.JPG

 

Mistenker at dette sporet i plasten som dekker svinghjulet er ett feste for sikrings holder. Så skal se om jeg får tak i en original til å plassere der. 

 

DSC_0546.JPG.c2ccfad60ee0568f3fddee035a552a6d.JPG

 

Beklager at bildet er opp ned. Men finner ikke ut hvordan jeg skal snu det. :saint:

Link to post
Share on other sites

Kaptein Plast skrev 2 minutter siden:

Bilder havner noen ganger opp-ned. Om du åpner de i Paint(PC)/Snapseed(Android) og snur de for så å lagre igjen, funker det vanligvis. Men det er jo mye jobb, da.. :p

Kul og gjennomført instruksjon, dette!

Ja pussige greier! Prøvde å snu bildene i Windows og forsøkte å snu dem i pickture editor og lagre dem. Men ingen ting hjalp. Skal prøve i paint nå. :thumbsup: Merkelig nok så er det bare noen av bildene som snur seg. Og det virker litt vilkårlig hvilken... :headbang:

 

Takk for en hyggelig tilbakemelding. :saint: 

 

Kommer til å lage en Youtube video også som jeg skal linke til etter hvert. Men først så skal jeg montere alt, for så å demontere det og lage video av montering.

 

Har bare så vidt begynt. Så har ikke alt jeg trenger enda. Mangler gummi gjennomføringer til brakett, sikrings holder, koblingspunkt for pluss ledning og gummi gjennomføring til batteri kabel. Kommer til å kjøpe original gummi gjennomføring for å slippe å borre hull i den gamle.

Link to post
Share on other sites

Da prøvde jeg å gjøre som Kaptein Plast foreslo, og det funket! :clap:

 

Punkt nummer 1 er der jeg tror original sikrings holder burde sitte. 2 er monterings hull til regulatoren. Den skal festes med gummi gjennomføringer 6mm skruer med muttere og skiver.

DSC_0540.JPG.585b726163fe472cce245e6612d25187.JPG

Link to post
Share on other sites

Her ved den lille pilen er det ett felles jordings punkt. Her jorder man regulator / likeretteren.

 

DSC_0542.JPG.b9b37e22adeec90414c30acae95bef18.JPG

 

Ledningene i fra regulatoren / likeretteren la jeg bak coilen. Da holder det seg på plass og jeg slipper å være redd for å kortslutte dem når jeg setter på lokket. Pluss ledningene fra regulatoren har jeg midlertidig tettet med gummi pluggene jeg tok ut av lys spole ledningene. Ene ledningen legger jeg inn i lednings samleren. Den andre skal plugges i sikrings holder. Minus ledningen trekker jeg igjennom bunnen av lednings samleren og langs de andre ledningene.

Link to post
Share on other sites

På punkt 1 tenkte jeg at jeg skal sette ett koblings punkt for + lederen fra sikringen og ledningen til batteriet. Vanligvis så er dette koblet til start releet. Men siden min motor ikke har selvstarter så må jeg ha ett koblings punkt. Velger å sette det her siden det er i nærheten av lednings gjennomføringen punkt 2. Er også god mulighet for å jorde rett ved siden av.

 

DSC_0547.JPG.d5d091c156a96b4400f6953767ba4c5d.JPG

 

Pilen på bildet viser hvor jeg har tenkt å feste jordings kabelen til batteriet.

 

DSC_0548.JPG.2d783a4cf2cfaf9ef585149ecbed9cc6.JPG

Link to post
Share on other sites

Dette er motor typen jeg gjør dette på.

 

DSC_0555.JPG.ce58bae79595814b8c201073977ca075.JPG

 

Bilde av hele motoren:

 

DSC_0333.JPG.6e1fd765f24b331d6e90549d162e5377.JPG

 

Håper denne tråden kan være til hjelp for andre som skal gjøre tilsvarende. :saint:

 

Kommenter gjerne om du ville ha gjort noe annerledes. Legger ut mer når jeg får tak i resten av delene jeg trenger.

Link to post
Share on other sites

Sendte en mail til yamaha forhandleren i Mandal. Han mente det ikke var nødvendig med sikring mellom regulator og batteri. Ser på tegning at det er det originalt. 

 

Jeg droppet sikringen og gummi foringene på feste til likeretteren. 

Skal ta bilder når jeg får mulighet hvis du er interessert? 

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev 56 minutter siden:

Sendte en mail til yamaha forhandleren i Mandal. Han mente det ikke var nødvendig med sikring mellom regulator og batteri. Ser på tegning at det er det originalt. 

 

Jeg droppet sikringen og gummi foringene på feste til likeretteren. 

Skal ta bilder når jeg får mulighet hvis du er interessert? 

Sikring er ikke "nødvendig" for å få det til å fungere. Den er der av sikkerhets årsaker. Har selv opplevd laderegulator som eksploderte. Dette kunne ha vert unngått om det hadde vert sikring på den. Ble en kostbar opplevelse. Måtte bytte motorlokk i tillegg til regulator og en del ledninger. Vil fort bli ett problem med forsikrings selskapet om motoren har batteri tilkoblet uten sikring. 

 

Gummi foringene gjør at laderegulator en ikke blir like utsatt for vibrasjoner. Noe jeg antar at fører til at regulatoren vil vare lengere. Obs: Bruk Locktite eller låse skiver ved monterg. 😇 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 28 minutter siden:

Sikring er ikke "nødvendig" for å få det til å fungere. Den er der av sikkerhets årsaker. Har selv opplevd laderegulator som eksploderte. Dette kunne ha vert unngått om det hadde vert sikring på den. Ble en kostbar opplevelse. Måtte bytte motorlokk i tillegg til regulator og en del ledninger. Vil fort bli ett problem med forsikrings selskapet om motoren har batteri tilkoblet uten sikring. 

 

Gummi foringene gjør at laderegulator en ikke blir like utsatt for vibrasjoner. Noe jeg antar at fører til at regulatoren vil vare lengere. Obs: Bruk Locktite eller låse skiver ved monterg. 😇 

Hvor stor sikring, hvor mye vil motoren lade på max?

Når den eksploderte, ladet den for mye så den smeltet? 

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev 16 minutter siden:

Hvor stor sikring, hvor mye vil motoren lade på max?

Når den eksploderte, ladet den for mye så den smeltet? 

På Yamaha 9.9 Sport skal det være 10 amp sikring. De lader med inntil 10 amp. 

 

Motoren som en laderegulator eksploderte for meg var en mye større motor. Evinrude 150 hk. Var en kortslutning på ledningsnettet på grunn av hærverk. Motoren var ikke i gang, men batteriet tilkoblet. 

 

Selv om Yamaha 9.9 er en liten motor, så er det potensielt mye lagret energi i ett batteri. Skal selv bruke 30 - 40 amp batteri. Smeller godt om noe blir kortsluttet. På Evinrude motoren så hadde jeg 140 amp. 

 

Var ikke mye annet en kull og kobber tråder igjen av regulatoren. 

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 1 minutt siden:

Holder på med akkurat det samme og har bestilt regulator. Men fra regulator så er det jo 2 plugger på den røde lederen. Den ene skal jo til batteri/sikring, men hva skal inn i den andre pluggen på rød? 

I den andre pluggen skal det ingen ting. Har bare terminert den med original gummi plugg. Trenger bare en pluss ledning. Så den andre gir bare mulighet for ekstra tilkobling. :saint:

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 9 minutter siden:

I den andre pluggen skal det ingen ting. Har bare terminert den med original gummi plugg. Trenger bare en pluss ledning. Så den andre gir bare mulighet for ekstra tilkobling. :saint:


Takker. Har du funnet noen gummiforimger du kan bruke til feste av regulator, og noe ideelt koblingspunkt for 12V+ ? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei ikke funnet gummi til feste av regulator enda. Startet med dette prosjektet i påsken. Alle butikkene er jo stengt. Men burde ikke være vanskelig å finne på ett bilopphuggeri. Kan jo også kjøpe dyre original gummier men vil helst unngå det. Planen er jo å spare ett par kroner i forhold til å kjøpe originalt.

 

12v+ har ikke noe godt punkt å feste på motoren originalt, når man ikke har start rele. Ser her for meg to muligheter.

 

* Rett ovenfor jordings punktet jeg har tenkt å bruke, er det ett liten platebend med ett hull i. Her kan jeg feste ett ferdig koblingspunkt med en gummi gjennomføring. (Må måle hvor stort hullet er først). Koblingspunkt fås kjøpt i de fleste båtutstyrs forretninger.

 

* Dreie en nylon hylse som passer i hullet ved jordings punktet og sette en bolt som koblingspunkt. Dette er en løsning jeg helst ikke vil bruke, siden noe av poenget med denne tråden skal være: Alle som leser denne tråden skal kunne gjøre det samme med det verktøyet man normalt har hjemme.

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

IMG_20210405_145313.jpg.5e3479d7bec2046f292e9262b8f421e1.jpgFant gummi gjennomføring som passet nesten, i biltema settet, litt smalt spor til feste til likeretteren.

IMG_20210405_144024.jpg.2f21ae84271495e1851552999c03a6e3.jpg Stor skive bak og sprengskive foran. 

Skal egentlig være ei hylse i skruehullet for å ikke klemme gummien flat, dette har jeg ikke funnet enda, kun originalt og dyrt. 

 

Sånn monterte jeg det (ikke meningen å overta tråden altså 😅

 

IMG_20210405_145519.jpg.6b02df6cba94076daed57a1dfab20c19.jpgIMG_20210405_145332.jpg.646d42cd6171113301f0d484f691c6af.jpgIMG_20210405_145341.jpg.5fea6b066c30be066a29a3961cbba1b4.jpgSatt inn vannutskiller også. IMG_20210405_150317.jpg.d0d81c82e48ebbaec4cbbb728eda72cd.jpg

IMG_20210405_145310.jpg

IMG_20210405_150313.jpg

Redigert av Arild81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser man der ja. Dette ble bra. :thumbsup: Ikke så ulikt det opplegget jeg har tenkt selv.. Du kaprer ikke tråden, er bare fint med forskjellige ideer. Bilder er aldri feil! :cool: Skal sjekke ut de Biltema gjennomføringene. Avstands hylser kan jeg kappe av noen syrefaste instrument rør jeg har liggende, Men vil helst prøve å finne noe annet siden de fleste ikke har rør liggende å slenge. Poenget med tråden er at alle skal kunne gjøre det samme. uten om å ha tilgang til verksted og alt av utstyr. (Jeg er litt bortskjemt siden jeg jobber i petrokjemisk industri).

 

Ser du har valgt å bruke vanlig ledning hele veien er det 2,5mm2 du har brukt? Har du satt sikring i begge ender eller bare på motor siden? Selv så kommer jeg til å bruke en del kraftigere ledning. (Hadde noe liggende å slenge på jobben). Mener det var 6mm2. Denne skal jeg ha fra batteri til motor. Så skal jeg ha ett koblingspunkt på motor med 2,5mm2 bort til sikringen. Grunnen til at jeg gjør det på denne måten er for å kunne demontere ledningen om den ikke skal brukes og ved vinterlagring av motoren. Dette gir meg også ved en senere anledning mulighet for å kunne montere el start på motoren uten å måtte skifte ledning. Skal også sette en hovedsikring ved batteriet i tilfelle kortslutning / ledningsbrudd på de grove kablene.

 

Likte plasseringen av sikringen du har valgt. Lett tilgjengelig.

 

Ser at du har valgt å føre ledningen gjennom hullet til start knappen. Jeg kommer til å ha den gjennom gummien ved siden av. Trenger noe som presser litt rundt kablene mine når det er montert så de holder seg på plass. (Tunge kabler). Så kommer til å bore ett litt trangt hull i gummien og lage ett snitt i siden av gummien. Da kan jeg legge ledningen inn fra siden av gummien og ledningen blir presset fast når jeg skrur igjen. (Så slipper jeg strips). :wink:

 

Kommer til å montere vannutskiller jeg også. Gir litt ekstra sikkerhet. :thumbsup:

 

Hva slags båt er det du har motoren på? Har du original hk, 15 eller montert 20 hk forgasser? Hva slags fart oppnår du? Har du original propell eller annen stigning?

 

Planen min er å skifte til 20 hk forgasser. (15 hk nå). Vurderer også stål propell og trim tabs. Nå får jeg ca 23-24 knop med meg alene i båten. 20 knop med to voksne og litt bagasje. Kommer ikke opp i plan med tre voksne. (Båten min er en 10 fots With kopi). :saint:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 4 minutter siden:

Ser man der ja. Dette ble bra. :thumbsup: Ikke så ulikt det opplegget jeg har tenkt selv.. Du kaprer ikke tråden, er bare fint med forskjellige ideer. Bilder er aldri feil! :cool: Skal sjekke ut de Biltema gjennomføringene. Avstands hylser kan jeg kappe av noen syrefaste instrument rør jeg har liggende, Men vil helst prøve å finne noe annet siden de fleste ikke har rør liggende å slenge. Poenget med tråden er at alle skal kunne gjøre det samme. uten om å ha tilgang til verksted og alt av utstyr. (Jeg er litt bortskjemt siden jeg jobber i petrokjemisk industri).

 

Ser du har valgt å bruke vanlig ledning hele veien er det 2,5mm2 du har brukt? Har du satt sikring i begge ender eller bare på motor siden? Selv så kommer jeg til å bruke en del kraftigere ledning. (Hadde noe liggende å slenge på jobben). Mener det var 6mm2. Denne skal jeg ha fra batteri til motor. Så skal jeg ha ett koblingspunkt på motor med 2,5mm2 bort til sikringen. Grunnen til at jeg gjør det på denne måten er for å kunne demontere ledningen om den ikke skal brukes og ved vinterlagring av motoren. Dette gir meg også ved en senere anledning mulighet for å kunne montere el start på motoren uten å måtte skifte ledning. Skal også sette en hovedsikring ved batteriet i tilfelle kortslutning / ledningsbrudd på de grove kablene.

 

Likte plasseringen av sikringen du har valgt. Lett tilgjengelig.

 

Ser at du har valgt å føre ledningen gjennom hullet til start knappen. Jeg kommer til å ha den gjennom gummien ved siden av. Trenger noe som presser litt rundt kablene mine når det er montert så de holder seg på plass. (Tunge kabler). Så kommer til å bore ett litt trangt hull i gummien og lage ett snitt i siden av gummien. Da kan jeg legge ledningen inn fra siden av gummien og ledningen blir presset fast når jeg skrur igjen. (Så slipper jeg strips). :wink:

 

Kommer til å montere vannutskiller jeg også. Gir litt ekstra sikkerhet. :thumbsup:

 

Hva slags båt er det du har motoren på? Har du original hk, 15 eller montert 20 hk forgasser? Hva slags fart oppnår du? Har du original propell eller annen stigning?

 

Planen min er å skifte til 20 hk forgasser. (15 hk nå). Vurderer også stål propell og trim tabs. Nå får jeg ca 23-24 knop med meg alene i båten. 20 knop med to voksne og litt bagasje. Kommer ikke opp i plan med tre voksne. (Båten min er en 10 fots With kopi). :saint:

 

 

 

Har den på en With 385. Er 20hk.

Målte den til 23knop med meg alene. Propell er org alu 9 1/4 x 11, med litt hakk. 😅

Litt tung å få i plan med familien om bord. 2 voksne og 2 barn med bagasje.

Satt på en ny Kina propell i samme dimensjon, men har hørt fra andre at Kina propellene ikke er helt korrekte i stigning. Så mulig den er 10 i stigning selv om der står 11 på den. Har ikke prøvd den enda. 

Tok vare på gummi pluggen som sto i starter hullet og satt i en fra biltema settet. Bruker 2,5mm2 biltema sin twin kabel. 

En sikring på motoren, og en fra batteriet til lensepumpe. 

Brukte 6x25mm skruer, var såvidt lange nok. 

Hadde problemer med kondens i fjor sommer, renset forgasseren før den ble satt bort for vinteren. Gikk veldig dårlig når den var kald. Så håper primestarten fungerer bedre nå. Byttet også flottørnål da den var defekt etter bare 3 år. 

IMG_20201207_145355.jpg.fb3776a819dce58aad1ce7b75df0ba79.jpg

Link to post
Share on other sites

Arild81 skrev 8 minutter siden:

Har den på en With 385. Er 20hk.

Målte den til 23knop med meg alene. Propell er org alu 9 1/4 x 11, med litt hakk. 😅

Litt tung å få i plan med familien om bord. 2 voksne og 2 barn med bagasje.

Satt på en ny Kina propell i samme dimensjon, men har hørt fra andre at Kina propellene ikke er helt korrekte i stigning. Så mulig den er 10 i stigning selv om der står 11 på den. Har ikke prøvd den enda. 

Tok vare på gummi pluggen som sto i starter hullet og satt i en fra biltema settet. Bruker 2,5mm2 biltema sin twin kabel. 

En sikring på motoren, og en fra batteriet til lensepumpe. 

Brukte 6x25mm skruer, var såvidt lange nok. 

Hadde problemer med kondens i fjor sommer, renset forgasseren før den ble satt bort for vinteren. Gikk veldig dårlig når den var kald. Så håper primestarten fungerer bedre nå. Byttet også flottørnål da den var defekt etter bare 3 år. 

 

Det var pussig. Min motor ble levert med 9 1/4 x 9 originalt, uten hakk. :wink: Om du byttet til 20 hk forgasser når motoren var ny, så skiftet de sikkert propell også. 

Har ikke prøvd med barn i båten. Men tre voksne + bagasje så ender jeg opp med 9 knop... kommer ikke opp i plan da. Båten blir for tung i baugen. Har ikke så mange alternativer til sitteplasser siden båten er liten. Ikke tror jeg det hadde vert noe særlig å dra den opp i plan med tre i båten heller. For ville vel fort ha stupt litt i baugen når jeg tar den ut av plan.

 

Vurderer å skifte til ss propell, (Ikke Kina type). men er litt usikker på hvilken stigning jeg bør velge. Har planer om å montere 20 hk forgasser.

 

Veldig mange som setter på primstart fra original forgasser når de bygger om til 20 hk. Noen sier at de er enklere å starte da. Flotør nålen er ett kjent problem på disse motorene om man ikke tømmer forgasser for bensin før vinter lagring. :saint:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...