Mr_Stian Startet 7.Mai.2021 Del på Facebook Startet 7.Mai.2021 (redigert) Hei. Jeg har en Barracuda 1100 med bryter panel som på bildet under. Jeg har to brytere som er koblet til lys. I fjor så byttet jeg alle pærene til led som har fungert fint en periode. Så begynte jeg på den ene kursen å oppleve at noen ganger når jeg skrur på bryteren så skrur ikke lyset seg på. Har målt ut av bryter å det er typisk 8-9 volt. I dag så begynte kurs nr 2 og å slutte å virke. Denne fikk jeg ikke liv i å når jeg målte ut av bryter så fikk jeg 9.5 volt. Koblet jeg fra kabelen ut til lysene så gikk strømmen ut av bryter til 10,5 volt. Flyttet så last over til en ekstra bryter jeg har å da funker lyset. Så det er noe rart som skjer med disse bryterne. Når bryteren står av så måler jeg 0.3v ut av begge lys kursene. Dette målte jeg og på den nye bryteren jeg flyttet lyset over på. Noen som har en teori på hvorfor jeg får denne spenningen når bryteren er av? Og hvorfor jeg plutselig får veldig fall i spenning over bryter? Kan det ha noe med denne spenningen som er når de er skrudd av? Regner med at de bryterne jeg har må byttes. Hvor får jeg tak i like brytere? Redigert 7.Mai.2021 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 (redigert) Det er ikke mulig å få strømfall over en bryter i en seriekrets. Strømmen som kommer ut er identisk med strømmen som går ut. Her snakker vi utelukkende om spenningsfall. Jeg tipper grunnen til at du måler 0.3V "ut" av bryterne har å gjøre med at din 0V referanse ikke er god. Alternativet er at lysets minuskabel også forsyner annet strømkrevende utstyr. Slike målinger oppstår lett dersom du bruker en strømførende kabel som referanse for dine målinger. Denne lave spenningen er i utgangspunktet ikke noe du bør henge deg opp i. For sikkerhets skyld, og for å skaffe deg gode korrekte målinger mens bryter er både "på" og "av" bør du benytte en egen dedikert ledning direkte til batteriets minuspol for 0V referanse til multimeteret. Da jeg ikke kjenner til hva du benytter som referanse i nåværende målinger er det vanskelig for meg å gi ytterligere kommentarer til dine målinger. Det er fullt mulig ditt spenningsfall ligger over din minusleder og ikke over din bryter, med mindre du måler et spenningsfall på 2-3V over bryteren. Redigert 7.Mai.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Mai.2021 Del på Facebook Svart 7.Mai.2021 Så på baksiden av bryterne. Kan være irr. Relativt vanlig. Har opplevd det et par ganger. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mr_Stian Svart 8.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Se der ja. Greid å skrive Strømfall i topic! 🙈🙈🙈 Vet det er spenningsfall jeg har. Jeg har målt på felles minus skinne når jeg har målt. Det rare er at når jeg fjerner lasten fra kretsen til bryter så får jeg fremdeles kun 10v ut av bryter. Noen som vet hvor jeg får tak i lik bryter? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Har du forsøkt å måle på ledningen på hver side av bryteren? Hvis du får et så stort spenningsfall gjennom bryteren, skulle du lett kunne måle dette. Sett den ene spissen på multimeteret på batterisiden av bryteren og den andre på forbrukersiden, da skal du kunne se spenningsfallet i selve bryteren. Viser det 0 er feilen et annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Mr_Stian skrev for 1 time siden: Se der ja. Greid å skrive Strømfall i topic! Ja, jeg la merke til det. Fysisk sett er det vel ingenting som heter "strømfall", da strømmen gjennom en krets alltid vil være lik i hele kretsen. Spenningsfall derimot er jo et kjent problem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
X10an Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Mr_Stian skrev for 2 timer siden: Jeg har målt på felles minus skinne når jeg har målt. Det rare er at når jeg fjerner lasten fra kretsen til bryter så får jeg fremdeles kun 10v ut av bryter. Når jeg leser dette blir jeg usikker på om du har forstått hva jeg har forsøkt å forklare i innlegget over... Har du forsøkt å måle spenning mellom "batteri minus" og "minus skinne"? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 X10an skrev 10 minutter siden: Når jeg leser dette blir jeg usikker på om du har forstått hva jeg har forsøkt å forklare i innlegget over... Har du forsøkt å måle spenning mellom "batteri minus" og "minus skinne"? Han måler nok mellom minusskinne og "ut" fra bryter, som er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 TrikkerN Lønning skrev 2 minutter siden: Han måler nok mellom minusskinne og "ut" fra bryter, som er korrekt. Men om det er spenningsfall på 2V mellom batteri og minusskinne på grunn av at andre forbrukere er i drift vil han kunne få slike målinger. Jeg sier ikke at det _er_ et spenningsfall her, men jeg mener det er det første som bør utelukkes... Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 8.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Alle andre brytere gir 13.2v som var spenningen når jeg målte i går. Har ikke brukt egen dedikert kabel til minus på batteriet mår jeg måler. Totalt forbruk mens jeg har holdt på å måle har heller ikke vert høyt. Maks 4a hvis kjøleskapet har stått på. Opplegget ellers er bra dimensjonert så det er veldig lite spenningsfall opp de andre bryterne (målt via victron batterimonitor) så det er ikke noe spenningsfall på den minus skinnen som jeg måler på. Det er kun den ene bryteren som jeg har ett fall over. Hvis kabelen som går til lysene er koblet på var spenningen ut 9.5v. Lyste litt i lysa da. Koblet jeg de av var spenning ut fra bryter 10.5v. Koblet så lyset inn på en annen bryter og der får jeg 13v ut og skikkelig lys i alle lampene. Fikk og ett tips på Facebook om at det kan være sikringen som er problemet å ikke bryteren. Så dette skal sjekkes når jeg kommer hjem fra tur! :) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 (redigert) Da virker det tilsynelatende som du har god nok minusreferanse. At du har 2V spenningsfall over selve bryteren uten annen last enn 20 Mohm multimeter er dog lite sannsynlig. Da handler det igrunn om å følge målepunkter fra bryter og bakover mot 12V forsyning. Du måler 10V ut av bryter, men hva måler du inn på bryter? Så følger du bare opp og måler deg bakover mot forsyningsspenningen til du ser hvor spenningen dukker opp igjen. Redigert 8.Mai.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Komodo skrev for 3 timer siden: Fysisk sett er det vel ingenting som heter "strømfall" Joda, strømfall er en virkelig ting. Det er nettopp dette man benytter grønne overledninger til. https://www.komplett.no/product/763478 Dersom strømmen tar en annen vei enn det som er tilsiktet har man per definisjon en overledning. Dette vil følgelig medføre et strømfall i andre deler av kretsen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 Har du målt ohm over bryteren? Og ohm mellom minusskinne og plussiden av bryter (når strøm ikke er tilkoplet)? Spenningsfall over en bryter tilsier at motstanden (ohm) er stor. Har du inspisert koplingspunktene på bryteren? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 8.Mai.2021 Del på Facebook Svart 8.Mai.2021 X10an skrev for 2 timer siden: Joda, strømfall er en virkelig ting. Det er nettopp dette man benytter grønne overledninger til. https://www.komplett.no/product/763478 X10an skrev for 2 timer siden: Dersom strømmen tar en annen vei enn det som er tilsiktet har man per definisjon en overledning. Dette vil følgelig medføre et strømfall i andre deler av kretsen :-) Det kalles grenstrøm, og er definert i en av Kirchoffs lover. Husker ikke hvilken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.