Jump to content

Kokekar


Mini

Recommended Posts

Hadde gass i gamlebåten, og Optimus med lampeolje nå. Mulig det går litt raskere med tynnbunnede kjeler, men jeg foretrekker "ordentlige" kjeler, både på gass og Optimus. Svir seg ikke så lett i bunnen! De fleste av båtkjelene mine, er solide saker, stål, med kobber i bunnen.

a'mor

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet burde det på en måte være viktigere å ha et tykk-bunnet kar på gasskomfyr enn på en platekomfyr. Dette fordi varmen burde vel helst fordeles litt bedre. På en gasskomfyr er det karbunnen som må gjøre det, kokeplaten kan gjøre på andre typer komfyrer.

 

Ellers er det jo ingen ulempe med en plan bunn på en gasskomfyr.

 

 

(Bare noen tanker en sen kveld...)

Link to post
Share on other sites

Enig med Andreas. I tillegg kommer at gass (og faktisk Optimus lampeolje-modellen) har vesentlig større effekt enn Safeflame. Tykk bunn er en klar fordel når man skal lage mat, og ikke nødvendig hvis man skal koke vann/poteter el.l. Jeg synes forøvrig både gass og Optimus lampeolje-apparat er mye morsommere å lage mat på, enn Safeflame og rødsprit-apparat, -fordi man kan regulere effekten direkte, både opp og ned. Hjemme koser jeg meg med induksjonsplater, som gir samme presisjon.

Link to post
Share on other sites

Endelig et viktig emne.

 

Inni det skapet har jeg mye rart.

Lav liten tykkbunnet kjele, fin til sauser.

Mellomstor kjele til grønnsaker og supper. Koker aldri poteter. Det er å herje med en fin grønnsak.

Liten aluminium stekepanne til omelett o.l.

Stor jernpanne som til nød duger til jerngryte.

Kaffekjele med kobberbunn.

Diverse ildfaste former.

Kanskje det er derfor jeg har slagside til styrbord? :rolleyes:

 

Glemte, har gass. ENO komfyr.

Glemte også; ønsker meg en liten wok. Får snakke med Nissen.

 

<< Krapylets båt-potet>>

 

Nypoteter vaskes, deles i båter og legges i en smurt ildfast form i et lag.

Ha litt olje over potetene.

Dryss over rosmarin, oregano og litt Læsøsalt.

Stekeovnen forvarmes i 10 minutter på fullt pådrag.

Stek potetene i 12-13 minutter midt i ovnen.

Passer til det meste.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

forøvrig har jeg lenge ønsket meg en skikkelig trykkoker.

Til f.eks lapskaus, og andre mer grovskårne, laget av skikkelige råvarer, skal den etter sigende være genial. Har bare klart å spore opp gamle havarerte eksemplarer så langt. Dessuten må den være ikke alt for stor heller..

 

Dessuten er det jo morro da, med et kjøkkenverktøy som faktisk eksploderer om det brukes feil..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

........Dessuten er det jo morro da, med et kjøkkenverktøy som faktisk eksploderer om det brukes feil..

He-he!

 

Husker godt fra min barndom den derre fresende, ulende, spyttende og damputslippende, skumle trykkokeren. Alle var advart om at den, ved feilbruk, "kunne eksplodere". Har aldri skjedd fordi sikkerhetsventilen på toppen var en - ja, sikkerhetsventil, som slapp ut overtrykket! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Å ? Blir det noe trykk da da ?

Barndommens trykkoker het KELOMAT og finnes fremdeles å få kjøpt, Suzuki. Bare en rask seiltur ned til Tyskland (Kiel?), så har du en.....

 

BildeSchnellkochtöpfe

 

eller....

Solingen

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

For tredje gang denne helgen: Hvorfor er dere så redde for at en trykkoker skal eksplodere? Moderne trykkokere har to helt uavhengige sikkerhetsventiler. Vår har en fjærbasert, og en som løfter en liten vekt. Den kan på ingen måte sammenlignes med de monstrene våre bestemødre holdt på med. Dessuten har den en annen innebygd sikkerhet som er viktig i en båt. Se for deg en spagettigryte på kok i en vanlig kjele når offentlig godkjente hekksjøgeneraler kommer forbi. Resultatet er potensielt katastrofalt. En bekjent av meg fikk en sånn gryte i fanget, og det var 15 timer til land. Resultatet er synlig i dag, 4 år senere, 3.grads forbrenning på begge lår. Med en trykkoker istedet; Tja, litt vondt i tåa? Samtidig har man båten full av rødsprit, parafin, bensin til jolla, tennvæske, whitespirit osv, som vi søler rundt med og tørker opp med en fille slik at det kan ligge og selvantenne etter noen timer. Den eneste ulempen med en trykkoker er at den er litt svær i skapet.

 

Ombord i Kornelia er det en trykkoker i flittig bruk, senest igår til lapskauskoking. Prinsippet med trykkoking er nettop trykk. Når trykket stiger over atmosfæretrykk, stiger også koketemperaturen. Det igjen betyr at maten koker mye raskere. Lapskausen kokte ferdig på 15 minutter f.eks. Den motsatte effekten får du hvis du koker vann på en fjelltopp. Trykket er lavt, og vannet blir ikke varmere enn f.eks 90 grader. Jeg påstår at den eneste grunnen til at trykkokere ikke er vanligere i Norge, er at strømmen er alt for billig.

 

En invandrerbutikk har som regel et stort utvalg av trykkokere. Eventuelt kan man kjøpe med seg en neste gang man er i "syden". Husk da å kjøpe litt reservedeler samtidig, ekstra pakning osv.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Til Mini.

 

Du trenger ikke bytte ut noen ting. Du vil nok helt sikkert kunne lage mat som tidligere. Du vil nok også oppleve at det går noe raskere nå enn før. Når det gjelder steking er her et lite tips:

Dersom du skal få god effekt av gass-varmen (som er uhyggelig effektiv)bør du bruke tynnbunnet wok.

 

Pannen kjøler seg ned ganske kvikt når du har i maten. Til tykkere bunn du har, til lengre tid vil du bruke å varme pannen opp igjen. Dette gjelder for steking. Kjøtrt og fisk skal stekes hurtig for å bevare smak.

 

Når det gjelder koking har jeg sett at mange skryter av trykk-kokere. Det som er synd med en trykk-koker er at vitaminene i grønnsakene, og også svært mye av den gode smaken forsvinner når man bruker temperaturer over 100 grader. Slik jeg har forstått det kommer tempen opp i ca 130 grader i en trykk-koker. Da ødelegger jo man maten.

 

OT:

Det siste nye nå er jo koking av grønnsaker UTEN vann, og med temperatur på 85 grader i vakuum.

En spesiell opplevelse i seg selv. Likevel; bedre smak, sunnere, og lavere energiforbruk. Bare så synd at kjelene er så sinnsykt dyre.

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

Det som er synd med en trykk-koker er at vitaminene i grønnsakene, og også svært mye av den gode smaken forsvinner når man bruker temperaturer over 100 grader. Slik jeg har forstått det kommer tempen opp i ca 130 grader i en trykk-koker. Da ødelegger jo man maten.

Hvor har du det fra at maten ØDELEGGES ved 130 grader...? Og når det gjelder den gode smaken vil jeg påstå at det lukter mindre mat i båten (og dermed mer i gryta) ved koking i trykkoker enn ved vanlig gryte.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg så på tv for noen år siden en svensk regattaseiler (sånn regatta over noen dager) som hadde vakuumpakker til mat hjemme. Halvferdige(?) eller rå råvarer vakuumpakket med ut og så en trykkoker som han lempet alt oppi for kort koketid. Poenget var lang (hvor lang?) holdbarhet og kort koketid.

Noen som har erfaring med dette?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Min trykk-koker er av merke Polaris. Kjøpte den i nærmeste jernvarehandler. De måtte bestille den, men fikk den i løpet av et par dager. Helt fantastisk til å lage f.eks. fårikål om høsten. Kort koketid, ingen lukt i båten i dagesvis etterpå og sist men ikke minst: Den slipper ikke damp ut i båten. Før var det jo så kondensen drev av veggene etter fårikålkoking. Nå, helt tørt.

Link to post
Share on other sites

..... Det som er synd med en trykk-koker er at vitaminene i grønnsakene......

...... Slik jeg har forstått det kommer tempen opp i ca 130 grader i en trykk-koker.

........Da ødelegger jo man maten.

Hei, Jaliza!

 

Her er det missforståelser som er ute og går.......

 

Det er jo nettopp p.g.a. vitaminene man SKAL / BØR bruke trykkoker. P.g.a. ovetrykket inni kjelen så "koker" det allerede ved 85-90 grader.

Capisce? - Altså, i en trykkoker skjer det motsatte av dine bange anelser.

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

P.g.a. ovetrykket inni kjelen så "koker" det allerede ved 85-90 grader.

Den var nok litt kjapp. På grunn av trykket ØKER koketemperaturen. Det gjør at f.eks cellene i en potet "koker istykker" fortere enn ved 100 °C. Hva dette har å si for vitaminene skal jeg ikke ha sagt så mye om, men faktum er at f.eks C-vitamin er veldig flyktig (damper bort fort) En kokt potet inneholder neppe særlig mye C-vitamin, uansett om den er kokt i en trykkoker eller ikke. Hvordan det har seg med andre vitaminer vet jeg ikke, men faktum er at fordamping fra en trykkoker er mye mindre enn fra en vanlig kjele.

 

Som studenter brukte vi begrepet "koking" av en innleveringsoppgave om å skrive av en annens besvarelse. "Trykkoking" var å kopiere besvarelsen i kopimaskin, og skifte ut navnet med ditt eget...

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Åhhh..... :blush: - bommet altså?

 

Ja, ja, barndommens kunnskap er nok litt fjern, ser jeg. Til mitt forsvar - familien hadde en "slik KELOmat" da jeg var 10-12 år gammel - og det er LENGE siden. :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

forøvrig tror jeg de fleste av oss, regelrett kan blåse en lang masj i evt. vitaminer som forsvinner. De fleste tilbringer noen dager i året ombord, og med tanke på hva som forsvinner ned i gapet på de fleste av øl, cola, potetgull, sjokolade, bigmacs og andre godsaker, blir det liksom litt hysterisk å mase om innholdet av vitaminer på de få middagene som tross alt tilberedes på trykkoker. Man kan jo f.eks kompensere med en rå gulrot til kosestunden på kvelden, istedetfor sjokolade..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...