Jump to content

Kokekar


Mini

Recommended Posts

Jeg så på tv for noen år siden en svensk regattaseiler (sånn regatta over noen dager) som hadde vakuumpakker til mat hjemme. Halvferdige(?) eller rå råvarer vakuumpakket med ut og så en trykkoker som han lempet alt oppi for kort koketid. Poenget var lang (hvor lang?) holdbarhet og kort koketid.

Noen som har erfaring med dette?

 

mvh tuffff

Fjordland???

Link to post
Share on other sites

når det gjelder kokekar og kjeler ville jeg beholdt de gamle tykk bunnede dere allerede har :wink: å bruke tynn bunnede kjeler på gass betyr at du vil skrubbe deg i hjel med å få dem rene :sad: mvh kokk fra sandefjord

Tiltredes! Men skal man koke opp vann eller lage en tynn suppe/buljong går det en del raskere å bruke tynnbunnet redskap. (slå et slag for buljongen igjen, herlig i en forblåst og hutrende kropp) :flag:

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Fjordland???

Ja, f.eks., men poenget mitt var en sånn hjemmevakuumpakker så du kan pakke ferdige ingredisenser til retter (gryteretter, lapskaus osv.) før du drar hjemmefra og som kanskje kunne holde seg i en uke eller en drøy en i kjøleboksen, før du slipper det hele i f.eks. enn trykkoker.

Holdbart, lettvint og raskt mao.

Jeg kjøpte en sånn pakker på Lidl(!), ikke allverden av vakuum, men jeg vet heller ikke hvor mye som skal til. Har ikke fått testet pakkemåten "live" ennå, så jeg lurer på om det er noe poeng.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Ja, f.eks., men poenget mitt var en sånn hjemmevakuumpakker så du kan pakke ferdige ingredisenser til retter (gryteretter, lapskaus osv.) før du drar hjemmefra og som kanskje kunne holde seg i en uke eller en drøy en i kjøleboksen, før du slipper det hele i f.eks. enn trykkoker.

Holdbart, lettvint og raskt mao.

Jeg kjøpte en sånn pakker på Lidl(!), ikke allverden av vakuum, men jeg vet heller ikke hvor mye som skal til. Har ikke fått testet pakkemåten "live" ennå, så jeg lurer på om det er noe poeng.

 

mvh tuffff

finnes det ikke innstilling på maskinen som lar deg velge vakumtrykk da? uansett blir resultatet bedre å pakke mat slik, enn i poser og bokser. poenget er jo å fjerne luft for å unngå forderving av maten.

men nesten det beste men vakumering er at alt tar mye mindre plass f.eks i en kjøleboks :smiley:

putt for all del aldri en slik pose i en trykk koker kjele kun en ting vil ske og det er at posen vil sprekke :eek:

det aller beste er en vanlig kjele med vann rett under kokepunktet :wink:

 

mvh kokk sandefjord

Link to post
Share on other sites

Tiltredes! Men skal man koke opp vann eller lage en tynn suppe/buljong går det en del raskere å bruke tynnbunnet redskap. (slå et slag for buljongen igjen, herlig i en forblåst og hutrende kropp) :flag:

 

Pero

 

på en vanlig komfyr eller koke apparat med plater skal jeg være enig! men på gass sparer du minimalt med tid!

 

kokken

Link to post
Share on other sites

putt for all del aldri en slik pose i en trykk koker kjele kun en ting vil ske og det er at posen vil sprekke :eek:

det aller beste er en vanlig kjele med vann rett under kokepunktet :wink:

 

mvh kokk sandefjord

Hvorfor vil en slik pose sprekke i en trykkoker? Trykket er jo på utsiden av posen, så den vil jo bare bli presset mer sammen. Hvis posen av en eller annen guddommelig kraft skulle gå i stykker likevel, vil det ikke skje noe annet enn at lapskausen blir blandet ut i kokevannet, og du får kjøttsuppe istedet. Aldeles farefritt, men kanskje ikke det en kokk ville servert...

 

OK, hvis innholdet i posen begynner å koke vil den vel sprekke.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

finnes det ikke innstilling på maskinen som lar deg velge vakumtrykk da? uansett blir resultatet bedre å pakke mat slik, enn i poser og bokser. poenget er jo å fjerne luft for å unngå forderving av maten.

men nesten det beste men vakumering er at alt tar mye mindre plass f.eks i en kjøleboks :smiley:

putt for all del aldri en slik pose i en trykk koker kjele kun en ting vil ske og det er at posen vil sprekke :eek:

det aller beste er en vanlig kjele med vann rett under kokepunktet :wink:

 

mvh kokk sandefjord

Nei, den er som sagt kjøpt på Lidl for et par hundrelapper så det er ikke rare greiene. Jeg tenkte jeg skulle prøve ut dette med en billig maskin før jeg eventuelt gikk til innkjøp av noe bedre. Testet den med en halv kiwi i vakuum og en halv kiwi i plastpose i vanlig romtemp. og forskjellen var ganske påtagelig i holdbarhet, men den klarte ikke å suge ut all luften.

Jeg hadde i grunnen ikke tenkt å putte posen oppi trykkokeren uansett. Kun innholdet i posen(e). Det var bare kombinasjonen av lang holdbarhet med vakuumpakker og raskt tilberedning i trykkoker som syntes å være perfekt til båtbruk.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil en slik pose sprekke i en trykkoker? Trykket er jo på utsiden av posen, så den vil jo bare bli presset mer sammen. Hvis posen av en eller annen guddommelig kraft skulle gå i stykker likevel, vil det ikke skje noe annet enn at lapskausen blir blandet ut i kokevannet, og du får kjøttsuppe istedet. Aldeles farefritt, men kanskje ikke det en kokk ville servert...

 

OK, hvis innholdet i posen begynner å koke vil den vel sprekke.

det som er problemet med disse posene er at de er som stort sett all annen plast, ikke så veldig glad i for mye varme og for å koke trenger mann aldri mer enn 100 grader. og for å koke de fleste matvarer trenger man ikke så mye engang. kjøtt f.eks er gjennomkokt på 67-70grader. ikke at det er lurt eller lov driver faktisk noen kokker å eksprementerer med lavere koke og steke temperaturer for å få bedre resultat med tanke på smak og svinn. du kan selfølgelig få kjøpt poser som tåler mer enn andre men

fordi vitsen med en trykk koker er for å få høyere koketemperatur dermed raskere ferdig! vil også disse sprekke når du kommer over enn hvis temperatur. det bygger seg automatisk opp ett trykk i posen også når innholdet varmes som vil hjelpe greit på!

 

kokken

Link to post
Share on other sites

Prinsippet med trykkoking er nettop trykk. Når trykket stiger over atmosfæretrykk, stiger også koketemperaturen. Det igjen betyr at maten koker mye raskere. Lapskausen kokte ferdig på 15 minutter f.eks. Den motsatte effekten får du hvis du koker vann på en fjelltopp. Trykket er lavt, og vannet blir ikke varmere enn f.eks 90 grader.

Den samme efekten kan du ha på båtpropellen også. I områder med lavt trykk (pga. høy hastighet) kan vannet koke ved omgivelsestemperaturen, og det oppstår KAVITASJON.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...