tom Cognac Startet 9.Mai.2021 Del på Facebook Startet 9.Mai.2021 (redigert) Jeg skal ha ny lanternemast til båten min. Den blir ca. 70 cm høy. Jeg tegner den selv. Hele tiden har jeg innbilt meg at rustfritt/polert stål er best. Jeg skal også ha nye halegatt og kryssholt ( https://webshop.nettbaat.no/products/halegatt-forkrommet-se-utvalget og https://www.watski.no/Puller-med-teakstokk-11bKo ) Disse er laget i forkrommet messing. Både halegatt og puller er utsatt for større belastninger enn en lanternemast (som bare står der midt på hardtop-taket og gjør seg vakker for omgivelsene og koster meg kr. 12.000,00, upolert ) Hvorfor skal jeg da få laget masta i rustfritt/polert stål? Kan jeg ikke likegodt få laget den i forkrommet messing? Jeg innbiller meg at den blir billigere enn en i rustfritt ? Hvor er det jeg evt tenker feil her ? Noen kloke meninger her? Redigert 9.Mai.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Lazyjack Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 (redigert) Messing vil jo kunne være utsatt for tæring om du skal montere ting i masta som ikke passer inn med messing spenningsmessig. Krommen vil kanskje beskytte men bare så lenge den er hel. @Hulda kan sikkert si mer om det. Redigert 9.Mai.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Lazyjack skrev 44 minutter siden: Messing vil jo kunne være utsatt for tæring om du skal montere ting i masta som ikke passer inn med messing spenningsmessig. Skal ha en topp/ankerlanterne, en nav.lanterne og et horn i masta - that'a all Disse skal skrus fast, hva med å bruke gummiskiver som "isolasjon"? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Lazyjack Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Gummi eller helst nylon/plast kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Lazyjack skrev 48 minutter siden: Gummi eller helst nylon/plast kanskje. Høres ut som en god ide Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Olevine Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Hva er størstedelen av prisen på 12000 kr,arbeidstimer eller materialprisen? Er ikke så sikker på at messingprisen + forkromming kommer noe gunstigere ut enn prisen på rustfritt. Og hvis krommen begynner å flasse en gang, er dette ikke like enkelt som å få ei rustfri mast fin om den skulle bli stygg. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Ville absolutt brukt syrefast polert stål. Forkrommet messing vil med tid og stunder begynne og flasse. Å få dette blankt og fint igjen, vil etter mine erfaringer nesten være umulig. Eneste som ville hjelpe er ny forkromming. Dette er i alle fall min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Olevine skrev 30 minutter siden: Hva er størstedelen av prisen på 12000 kr,arbeidstimer eller materialprisen? Det vet jeg ikke Fikk bare oppgitt at ca.prisen ville bli på kr. 12.000,00. Olevine skrev 31 minutter siden: Er ikke så sikker på at messingprisen + forkromming kommer noe gunstigere ut enn prisen på rustfritt. Der har du et viktig poeng - som jeg selvfølgelig må vurdere Olevine skrev 31 minutter siden: Og hvis krommen begynner å flasse en gang, er dette ikke like enkelt som å få ei rustfri mast fin om den skulle bli stygg. Også et viktig poeng Jeg må nok begynne å tenke på nytt Kan bli frustrert av mindre takker for innspill Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 altera mulier skrev for 3 timer siden: Jeg skal også ha nye halegatt og kryssholt ( https://webshop.nettbaat.no/products/halegatt-forkrommet-se-utvalget og https://www.watski.no/Puller-med-teakstokk-11bKo ) Disse er laget i forkrommet messing. Forkrommet messing skal ikke ombord i min båt i alle fall! Hadde jeg hatt en klassisk mahognyracer hadde saken stilt seg annerledes. altera mulier skrev for 3 timer siden: Både halegatt og puller er utsatt for større belastninger enn en lanternemast (som bare står der midt på hardtop-taket og gjør seg vakker for omgivelsene og koster meg kr. 12.000,00, upolert ) Hvorfor skal jeg da få laget masta i rustfritt/polert stål? Kan jeg ikke likegodt få laget den i forkrommet messing? Jeg innbiller meg at den blir billigere enn en i rustfritt ? Slå fra deg å få laget masta i messing. For det første er messing veldig dyrt, og i tillegg må den leveres til forkromming, noe som også koster deg mye. Skal du ha god kvalitet på en slik forkromming må den først belegges med kobber, deretter nikkel, og til slutt krom. Hvis ikke vil du få avflassing og grønn korrosjon på messingen. Og da kan du bare kaste hele masta. Jeg vet heller ikke om noen som produserer slike ting i messing. Tidligere ble det brukt en del på rekker på snekker osv, men det har vel alle produsenter sluttet med. Hvorfor den masta blir så dyr vet jeg ikke, men noe skurrer hos meg når du sier at han som skal lage den ikke kan polere den for deg. Det forteller meg at han ikke driver med ting til båt. Jeg kunne sikkert laget masta for deg, men jeg har ikke tilgang til materialer (du må bruke ferdig polerte rør, da polerer man kun opp sveisene til slutt), dessuten har jeg ikke tid nå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
POL Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Amen! til Komodo. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Komodo skrev 1 time siden: Hvorfor den masta blir så dyr vet jeg ikke, men noe skurrer hos meg når du sier at han som skal lage den ikke kan polere den for deg. Har sendt deg en IM Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 (redigert) Komodo skrev 1 time siden: Jeg kunne sikkert laget masta for deg, Men vet du om noen i Østfold som kan lage en mast til meg? Jeg har vært i kontakt med Cato Bøe Haugen / Rustfritt.no, men han har heller ikke tid (før uke 33 muligens) Redigert 9.Mai.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Jeg fikk et tilbud fra Cato Bøe Haugen / Rustfritt.no vedr. produksjon av lanternemast til båten min etter uke 33 (medio august). Nå er det såpass mye jeg skal / må gjøre ellers med båten (utbedre fuktskader i hardtop-taket, kle skrog innvendig med ny kledning, lakkere alt over fenderlist, legge på ny fenderlist) så jeg har begynt å lure på om jeg ikke bare skal ta det med ro. Stresse ned! Jeg jobber utendørs under opplagspressening og er derfor veldig væravhengig. Det går forover med båten - men veldig sakte (det også pga. artroser i håndledd og et høyrekne som skulle vært bytta ut). Kanskje det bare er lurt å vente med masta til over sommerferien (etter uke 33)? Masta kan faktisk monteres og det elektriske kobles etter at jeg er ferdig med alt det andre Og selv om båten ligger på vannet Mottar likevel gjerne tips om noen som kan lage en lanternemast til meg (jo flere - jo bedre tenker jeg ) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Gunga Din Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Forkrommet messing kommer ikke ombord i min båt heller har hatt en båt, en Joda24 som hadde det i pulpit o badestige, pusser du litt på det er du straks gjennom forkromingen...... her er en ferdig variant, til 1/12 av prisen.....men den kanskje ikke passer ?! https://www.boatlab.se/lanternmast-rostfritt-stal-silvergra-750x355mm-1st?gclid=EAIaIQobChMIyJ2_iNS88AIVnQWiAx2l-w1uEAQYASABEgJVU_D_BwE Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 De proffe som lager syrefast til båt, polerer før de sveiser. Dermed går det ikke timer til å polere et rør. Targabøylen til Hulda, pluss rekker på hyttetaket og litt annet, kom på SEK 18000. Ferdig montert på båten. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 (redigert) Gunga Din skrev 11 minutter siden: her er en ferdig variant, til 1/12 av prisen.....men den kanskje ikke passer ?! Har sett den - hos både Maritim og Watski. Problemet med den er at den bare har plass til nav.lanterna. Jeg skal også ha plass til topp/ankerlanterne og horn. Grunnen til at jeg designer masta selv er fordi jeg vil ta igjen noen av formene på sidevinduene i båten, det vil gi båten et mer "konkret" image og jeg tror det blir flottere (ved siden av at ingen andre har maken mast til den på min båt) Redigert 9.Mai.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Hulda skrev 4 minutter siden: Targabøylen til Hulda, pluss rekker på hyttetaket og litt annet, kom på SEK 18000. Ferdig montert på båten. Det høres ut som en fornuftig pris - selv i svenske kroner Hvor i Sverige fikk du laget dette? Kanskje jeg kan bruke dem? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 De ligger i Kungshamn. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mai.2021 Del på Facebook Svart 9.Mai.2021 Du har IM med nummer og navn på ytterligere en......han finns på Elløs, Orust Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.