Jump to content

Hvit røyk kaldstart mercruiser 4,2 320hk


JoakimBirkeland

Recommended Posts

jake skrev for 4 timer siden:

 Litt artig at trådstarter nok sitter med fasiten der ute en plass siden tråden er 3 år gammel. Hadde jo vært gøy om den ble lagt frem :-) 

 

Det ble byttet et par oljeslanger og rør, interessant å vite om det er noe standard prosedyre etter 10-12 år.

Var jo snakk om det samme på din motor, ble i tråden din anbefalt å bytte slangene til filteret.

Får sjekke de delenumrene litt.

 

oilhose.jpg.5139fb616733a4c7a66307c9cc3ad2df.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 13 timer siden:

Disse motorene ryker ikke ved oppstart om alt er i orden. Hvit røyk, uforbrent diesel og kjøleveske som forsvinner samtidig som dysene er fine, gir vel en sterk indikasjon om dårlig kompresjon på en sylinder og evt gåen topppakning. En kompresjonstest er vel et naturlig neste steg som flere har foreslått. Litt artig at trådstarter nok sitter med fasiten der ute en plass siden tråden er 3 år gammel. Hadde jo vært gøy om den ble lagt frem :-) 

Eg har kjøpt en brukt Mercruiser 4,2 250 hk 2000 mobell som har gått 620 timer. 
 

Eg mangler 200 omdreininger og motorer ryker litt ved kald start. 
 

Eg har skiftet topp-pakning, alle ventilene, dysene og turbo trykk er OK. 
 

kan det være dieselpumpa ? 
 

Link to post
Share on other sites

At du mangler 200 omdreininger trenger jo absolutt ikke være motoren sin feil. Det kan jo være for stor propell, for høy stigning på propell, grodd propell, grodd skrog, for tungt lastet båt etc etc. Dersom du vet at du har oppnådd maks turtall med samme oppsett på båten tidligere og likt grodd propell, skrog etc. så er det jo motoren som yter dårligere. Om den ryker hvitt ved oppstart så er det nok lurt å sjekke kompresjon. For lav kompresjon på en sylinder eller flere vil kunne gi hvit. røyk. Selv om du har overhalt toppene så kan det være stempelringer/sylinderforing som er slitt/skadet og gir dårligere kompresjon. Kompresjonstest og evt. sylinder lekasjetest vil avsløre om det er ringer el.innsug/utblås ventiler som forårsaker dette. En like sannsynlig årsak kan være sen tenning på dieselpumpen. Det vil også gi hvit røyk ved oppstart og redusert effekt. Dette kan. du justere selv relativt enkelt dersom du har tilgang på et måleur. (Se tråden min ang. overhaling av Merc 4,2l). Lykke til :-) 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

JoakimBirkeland

Mercruiser's service manual lister opp 9 mulige grunner til hvit røyk på en 4.2 L 220 dieselmotor (vil tro den motoren er temmelig lik din)

1. Injector timingen er ikke korrekt

2. Injektor(ene) er defekt

3. Lav kompressjon

4. Rusk i drivstoff slangen på sugesiden eller i drivstoff filter

5. Luft lekkasjer, på drivstoff suge siden eller fra vannutskiller filter

6. Suspekt drivstoff kvalitet

7. Begrenset drivstoff tilbakeførsel eller for mye tilbakeførsel trykk

8. Lekkasje fra topp pakninger

9. Uvirksom gløde plugg system

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...