Jump to content

Hvit røyk kaldstart mercruiser 4,2 320hk


JoakimBirkeland

Recommended Posts

Hei, nytt medlem her.  

 

I fjor vår gikk vi til anskaffelse av ny motorbåt med en Mercruiser cummins 4,2 320hk motor. Motor har vært feilfri helt til slutten av sesong i fjor høst. 

Vi skulle ta oljeskift på motor rett før sesongslutt, og kaldstartet motor (ca 0grader denne dagen.). Vi ble overrasket over røykdannelsen som kom da vi startet motor. 

Vi har ikke opplevd røyk fra motor ellers på sesongen.  

Jaja, så ble båten tatt opp på land og problemet med røyk ble glemt. Helt til vi skulle sjøsette båten i år.

Mye røyk under kaldstart.. Vi har hatt flere turer og samme problemet hver gang. Mye hvit røyk under kaldstart. Det lukter uforbrent diesel. Altså ikke vanndamp. 

 

Vi er ganske fortvilet, og det er skjemmende å starte opp båt når det røyker så mye. 

Når motor får litt temperatur er det ingen antydning til røyk. Helt feilfri. Ingen oljeforbruk men vi har merket oss at vi må etterfylle frostvæske av og til i ekspasjonstank.

 

Vi har hatt mekanikere til å se på båten, og ble enige om å kontrollere dyser. Alle dyser ble demontert og kontrollert.

OK dyser er i orden/slever ikke. 

Neste på listen er dieselpumpe, at denne bør overhales mener mekanikeren.

 

Motor fusker ikke ved kaldstart, fyrer opp med en gang! Men så kommer røyken..

 

Kanskje det er noen her inne som har vært borti lignende og kan dele erfaringer?

 

Mvh,

Joakim.

 

 

 

røyk fra båt 1.jpg

røyk fra båt 2.jpg

Link to post
Share on other sites

Velkommen om bord.

 

Skal du sjekke røyk fra motor, bør følgende forhold liggende til rette: Solskinn, >20 grader C, vindstille. Alt dårligere enn dette vil kun gi deg magesår.

 

Som en skrev: Smoke on the water, lyrics by Deep Purple, smoke by Volvo Penta. Noe i den duren.

Link to post
Share on other sites

JoakimBirkeland skrev 1 time siden:

Vi har hatt mekanikere til å se på båten, og ble enige om å kontrollere dyser. Alle dyser ble demontert og kontrollert.

OK dyser er i orden/slever ikke.

Hvis mekaniker tok ut dysene  og satte de inn kontrollerte han vel at ventilklaringene var OK`?

Hvis ikke spør hvorfor?

 

Enig med Hulda. 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sjekk glødepluggene. En eller flere ute av funksjon gir hvit røyk ved start av kald motor.

Vil gi seg etter noen minutter når sylindre er varme.

 

På den ene motoren i min båt var tre av pluggene def, for høy motstand.

Om du måler med multimeter skal motsanden være 1-2 ohm.

Du må løsne skinnen mellom pluggene og ledningen til hver gruppe (tre og tre) og

mål på hver plugg.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg uttale meg om motoren din, da den kjenner jeg ikke. 

Men ser du har fått tips om å sjekke glødepluggene...:thumbsup:

 

De siste 20 årene har ikke få turbomotorer havnet på kaien da "de røykte" i forhold til andre.

 

Et godt råd før avgang er:

 

Ha kun et tau igjen før oppstart. Eller mannskapet klart. Når oljetrykk og kjølevann er bekreftet, hiv løs siste tampen og forlat havnen..

Tomgankskjøring ved kai er hvis du skal bli kvitt svigermor.. :lol:

 

Her er hva vi kaller røyk:  https://youtu.be/pv_cGG56QA4

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Hvis mekaniker tok ut dysene  og satte de inn kontrollerte han vel at ventilklaringene var OK`?

Hvis ikke spør hvorfor?

 

Disse motorene har hydrauliske ventilløftere (uansett om motoren er svart eller hvit :smiley:).

 

Jeg formoder at dette gjelder en svart motor og ikke de hvite common rail etter 2006?

 

NB! Ingen glødeplugger standardmontert på disse motorene. Men kan visstnok ettermonteres, det står blindplugger i hullene der glødeplugger er montert på utgavene med mekanisk dieselpumpe (4,2L 220 hk og lavere med indirekte innsprøytning).

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev for 2 timer siden:

Sjekk glødepluggene. En eller flere ute av funksjon gir hvit røyk ved start av kald motor.

Vil gi seg etter noen minutter når sylindre er varme.

 

På den ene motoren i min båt var tre av pluggene def, for høy motstand.

Om du måler med multimeter skal motsanden være 1-2 ohm.

Du må løsne skinnen mellom pluggene og ledningen til hver gruppe (tre og tre) og

mål på hver plugg.

 

Disse motorene har ikke glødeplugger (standardmontert iallefall).

Gjelder motorene med elektronisk styrt dieselpumpe og direkte innsprøytning (eller common rail).

 

Skal man sjekke ventilklaringer og glødeplugger på disse motorene så må man lete lenge :giggle:

 

Røyk kan tyde på feil timing av dieselpumpa, men det ville jo være rart hvis det skjedde sånn uten videre.

Da blir den gjerne litt tungstartet også.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jaddda, vi har tatt poenget med glødeplugger nå :-)

Hulda sin GM med forkammer og glødeplugger gir bare fra seg et lite, grått pufff når det er rundt null. Direkteinnspøytede motorer trenger muligens noe mer diesel for å tenne. Dette vil gi en sky av hvit/grå røyk. Jeg hadde en gang en direkteinnsprøytet, kliss ny rekkesekser en gang på sekstitallet. Når den fyra i noen kuldegrader burde nabolaget stenge vinduene. Det var helt normalt. 

Link to post
Share on other sites

Kan dette være en begynnende dårlig toppakning? :confused:  Stusset på at du har etterfylt kjølevæske. Når metall utvider seg ved oppvarming kan det i begynnende tilfeller være nok til at det forsvinner. Kan være verd å måle om kompresjon er lik på alle sylindre (kald) om du ikke finner en åpenbar annen løsning. Håper det er en enkel fiks for deg. :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode innspill. Setter stor pris på det. 😃👍🏼

Tenker nok en kompresjonstest burde nok taes ja. Og justere dieselpumpe.

 

Motor ble overhalt for 600t siden på verksted hvor en sylinderforing og ett topplokk ble skiftet. Samt pakningsett på motor, eksosbend, impeller etc. 

 

Så håper jo ikke toppakning er røket men det vil vel en kompresjonstest vise? 
 

Skal høre med mekaniker på mandag.
 

Legger ved kvitteringer på arbeid som er utført. 

02564C07-B6A4-480B-A99E-D464524BCB8F.jpeg

284FD492-F52E-4D59-8214-3BFDC46797B8.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ja det er kostbart å reparere slike motorer på verksted.

Min 98-modell 250 hk diesel fikk regning på over kr 100.000 i 2002 etter et havari. Heldigvis var det forrige eier som måtte dekke det siden det var før jeg kjøpte den. Men det ble jo en reklamasjonssak. Hvordan den gikk vet jeg ikke helt, jeg kjøpte den i 2003, og da havarerte den jo på nytt :eek: Dette er den største fakturaen, det var visstnok en til pga. flere komplikasjoner.

 

57076354_btfaktura1.jpg.aacde943c9628f1710cf1393100a0fd2.jpg

 

343617162_btfaktura2.jpg.c0fab8d270777494ea8f98aa34ec8605.jpg

 

1396205851_btfaktura3.jpg.f85e315734281d5d15d4f015983a81fc.jpg

 

965169082_btfaktura4.jpg.866c82762837db0086bcc1c69756ecd3.jpg

 

682766640_btfaktura5.jpg.8571979b61e34560fd32086392bd585a.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har du mistet motorkraft etter at dette skjedde, eller går den litt «hardere» på tomgang?
 

Jeg skjærte sylinder 6 to ganger på min forrige motor av samme type. Har mistanke om at den hadde havarert en gang før jeg kjøpte den også. Da ble det en del røyk som du viser på bildet. Den startet lett opp og gikk tilnærmet likt på tomgang, men manglet turtall på toppen og moment.

 

årsaken den gangen viste seg å være i toppene der slitasje hadde ført til at den sylinderen ikke fikk tilstrekkelig smøring. Ifølge en mekaniker jeg snakket med kunne jeg godt bytte den foringen en gang til, men problemet ville komme tilbake etter et gitt antall timer. 
 

Jeg måtte kjøpe ny motor og den nye har fungert helt feilfritt. Jeg mener dette er en god, lettstartet og sterk motor. En av det deiligste er jo at den ikke røyklegger havna som noen av mine kompiser med grønn motor har for vane å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Har en 2002 d.tronic 250 som er omtrent røykfri ved oppstart, men som røyker noe mer ved oppstart i kaldt vær da. 

Litt rart at den plutselig har begynt begynt med dette. Hvis du oppdaget dette i forbindelse med oljeskift ville jeg iallefall tatt en dobbelsjekk på oljetypen som ble brukt.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 21 timer siden:

 

Disse motorene har hydrauliske ventilløftere (uansett om motoren er svart eller hvit :smiley:).

 

Jeg formoder at dette gjelder en svart motor og ikke de hvite common rail etter 2006?

 

NB! Ingen glødeplugger standardmontert på disse motorene. Men kan visstnok ettermonteres, det står blindplugger i hullene der glødeplugger er montert på utgavene med mekanisk dieselpumpe (4,2L 220 hk og lavere med indirekte innsprøytning).

 

Ja ser at CMD serien ikke har gløding.  CMD QSD har. Står ikke hvilken motor trådstarter har.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites


Ser jeg bommet på antall HK når jeg skrev tråden. Båten våres har 300hk, og ikke 320hk. Er jo så mange forskjellige utgaver av denne motoren. 

 

 

I dag ble dieselpumpe demontert, og sendt til overhaling. Krysser fingrene for at det er denne som skaper trøbbel.

 

Olje som ble brukt under oljeskift var original Quicksilver 15w-40 olje. 
 

Har tenkt på lekkasje i intercooler ja. Dette kan vel være synder til at noe kjølevæske forsvinner?

Ser ikke noe diesel bak båt men lukter diesel eksos.. 

 

Har aldri mistet motorkraft nei, har ikke opplevd hardere gange ved tomgang.

Fabrikant oppgir at båt skal klare 32 knop toppfart, men har aldri vært oppe i denne hastigheten. Når vi har testet så har vi fått den opp i maks 29/29,5 knop.

Så det kan jo være det mangler noe motorkraft, men ikke mye 🤯.

 

Holder dere oppdatert 👍🏼 Setter som sagt stor pris på innspill.

 

Litt av hovedgrunnen til vi mener noe er gale er at båt med lik motor startet opp rett før oss uten noe som helst røyk under båt uttak. Uvisst om han har gløding. 

D0C49A77-4D87-4530-B4D9-E583E6156EE2.jpeg

Link to post
Share on other sites

300-hesteren er den opprinnelige "high-output" utgaven av D-Tronic 250, og den ble lansert i 2002.

Den fikk bl.a. større turbo og 2-trinns injektorer.

Ble erstattet av 320-hesteren etter et par år, da kom det også en 270 hk utgave for de som syns 320 ble for meget :smiley: 

 

Lekkasje i intercooler vil ikke være årsak til svinn av frostvæske. Den inneholder kun sjøvann og trykkluft (turbotrykk).

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev for 2 timer siden:

Er nok bare D serien som har gløding. Så på feil tegning.

Ser at det er Cummins og da er det cmd / qsd.

 

 

QSD er de hvite common rail-utgavene som kom i 2006.

Gløding er opsjon på bl.a. min -98 modell D-tronic 250. Men helt unødvendig, iallefall i "normale " temperaturer ned mot 0 grader. Så det er nok de færreste som har det. Disse direkteinnsprøytede motorene er lettstartet. Men antar at gløding er standard på utgavene med forkammer og mekanisk dieselpumpe.

 

Siden Cummins ikke har noe å gjøre med utviklingen av disse motorene så bruker jeg ofte VM sine egne benevnelser på dem. De begynner alltid på MD706 (de svarte) eller MR706 (de hvite QSD). 

VM Motori solgte også disse motorene under sitt eget merkenavn, og MR-utgavene selges fortsatt. Også i Norge.

Koden 706 står for 700 kubikk pr. sylinder og 6 sylindre. Så følger to bokstaver som forteller om det er mekanisk eller elektronisk styrt dieselpumpe, og hvilken effektklasse motoren er i.

Denne 300 hk-utgaven er en MD706LH, og det står på etiketten på ECU.

LI og LB er 250 hk (tidlig og sen utgave), LS er 270 hk og LX er 320 hk.

For MR-utgavene må man legge på 20-30 hk på LH og LX, de er jo hhv. 320 og 350 hk.

 

vmmd700.jpg.ea6737968d26da6f28c7d81f1a305844.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

I dagens marked finner man ymse benevnelser og merker på common-rail utgavene, som LVM ML706LX3, FNM HPE42, VM MR706LX osv.

Det gjelder å ikke bli forvirret :giggle: Men felles for alle er gunstige priser i forhold til f.eks. Volvo Penta og Yanmar.

 

 

md706lh.jpg.14840d433d1e5bb968fc6906e40b74a5.jpg

 

mr706lx.jpg.0f47b96f921d5c2d8383c528d52ebc75.jpg

 

lvm-ml706lx.jpg.0d2bfe7c7580b3c8dd7717285758e0a1.jpg

 

lvm-ml706.jpg.2ac9447004dda4fcef8ba0f4202b67de.jpg

 

fnm-42hpe.jpg.fad79aa14d1e9c652ea9f33a7129fd96.jpg

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Disse motorene ryker ikke ved oppstart om alt er i orden. Hvit røyk, uforbrent diesel og kjøleveske som forsvinner samtidig som dysene er fine, gir vel en sterk indikasjon om dårlig kompresjon på en sylinder og evt gåen topppakning. En kompresjonstest er vel et naturlig neste steg som flere har foreslått. Litt artig at trådstarter nok sitter med fasiten der ute en plass siden tråden er 3 år gammel. Hadde jo vært gøy om den ble lagt frem :-) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...