Jump to content

Bytte stengeventiler, gamle sitter dønn fast

Theokratix

Recommended Posts

blue moon skrev 43 minutter siden:

Skjær av flensen på utsiden, evt skjær kryss i den og bøy av stålet. Da kan du dra hele rakkverket inn i båten.

Mye enklere enn å skru og demontere.

(tipset mitt var om du skal bytte gjennomføringer og)

Takk, hadde håpet å slippe å bytte gjennomføring. Hvis jeg må, skjærer jeg flensen av med vinkelsliper? Lyder skummelt... For ordens skyld, flensen er den opphøyde "ringen" utenpå gjennomføringen, sant?

Komodo skrev 11 minutter siden:

Hvis du tar av slanger og håndtak kommer du kanskje til med stor pipe og skralle?

Ja, får få tak i noen schvære piper og prøve det. Den mutteren nedenfor kranen kommer jeg likevel fortsatt ikke til, tror jeg. Men da klarer jeg kanskje å skru hele kranen?

Det er vel ingen mutter nedenfor ventilen? Ventilen er normalt skrudd rett på gjennomføringen. Derimot er det en mutter på gjennomføringen mot skroget, men den rører du ikke når du ikke skal bytte gjennomføring. 

Noen har jo montert dette, så det må være mulig å få av. Hvis du begynner med den til høyre først blir det lettere å komme til. Tipper det går med liten rørtang.

Det ser ut som Rød pil er mutteren til gjennomføringen

image.png.0df97785b1c5ea2e88b0578e758e76a7.png

Blå pil en moffe som du bør holde igjen med en rørtang, når du skal skru av ventilen så du slipper å pakke om alt.

Slik jeg tolker bilde

MOFFE.JPG.db5677adba8b6ffaad3da8f3ca5deddf.JPG

Litt varme på ventilen med en slik er mange gange lurt

image.png.5adc564535a9cd891c0f33aef5917429.png

Antar at du må av med Slangestussen for å komme til med pipe på ventilen og det er store muligheter for at du bare deler ventilen i to.

image.png.dc490eae9083c5e9f0e470305ea19766.png

Tror jeg hadde forsøkt med en kråkefot på ventilen under handtaket og varmet ventilen litt.

image.png.da9048bb3e67f501523f5abe7e35f426.png 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Synes det ser ut som om gjennomføringen er støypet in på baksiden i en støtte for gjennomføringen.

Da er det jo vanskeligere å få skiftet den, men den ser ju ut å ha veldig god støtte så kanskje den går en runde til.

Kanske er lurt å høre med noen merkesgruppe for den båten om noen har noen lure triks hvis det skal skiftes gjennomføring også.

Det er mange måter å få loss ventilen på.

Men ventilen slipper nok hvis du varmer det nok, ta av slangene først bara og bruk noe blekk på baksiden som varmeskjold.

Jeg hade nok valt en kraftigere brenner en den vi har til Crème brûlée , lettere å få på konsentrert varme fort.

1846067218_MWSnap0512021-05-1018_23_44.png.abf65e457f729397ec5f3ed395339419.png

Du kan ju også bruke vinkelsliper/dremel for å snitte opp gjengepartiet på ventilen. Ett par snitt så kan du skru det av tenker jeg. Nakkdelen er jo metallspon med rustflekker etterpå, men kan jo begrenses og vaskes opp.

Tenker at det beste er en liten luftdriven kapp, blir ikke like mye metallspon med de små skivene.

1820161913_MWSnap0522021-05-1018_30_20.png.c51e57b7ae8ebc574bcf7101e788a12f.png

En tredje mulighet er å sage av ventilen med baugfil eller tigersag rett over sekskanten i bunn på ventilen. Da kan du bruke pipe og skralle på den siste biten.

Kappet slangene, fikk etterhvert skrudd av slangestussen, kom såvidt da til med en skiftenøkkel. Etpar cm ad gangen, men til slutt kom da ventilene av. Hurra! Og takk for alle tips!

Nye ventiler har nå for stor ytre diameter, så enten må jeg likevel bytte gjennomføring, eller skru på et forlengelsesstykke... Og slik går nu dagan...

Usikker på hva som er best, kan jo hende at gjennomføringer burde byttes, ikke godt for en amatør å vite.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...