Jump to content

Navionics eller Gulesider sjøkart

betjent

Recommended Posts

Hei. 

Vi fikk vår første båt høsten 2020. 

Planen er å ha turer i fjorden, og kanskje ut mot kysten Bergen/Haugesund. 

Har ikke kartplotter - men har kjøpt et nettbrett jeg skal bruke i stedet for tlf. 

På de turene vi hadde i 2020 brukte jeg gulesider sjøkart. 

Har lastet ned Navionics, og vurderer denne. 

Jeg synes gulesider sjøkart fungerte veldig fint, men er usikker på hvilken dere vil anbefale å bruke? 

Får en mer informasjon på den ene versus den andre. Enklere å bruke den ene mm. 

Ser frem til å høre hva dere mener. 

Jeg liker GuleSiders all når jeg skal planlegge en tur. Når jeg er i båten liker jeg best å bruke den til å følge med på, men bruker kartplotter med Navionics kart til fin-navigering. 

Uansett best å ha to uavhengige enheter, for den ene kan svikte. Det har jeg opplevd før, i et tåkehav. Da var det godt å ha en enhet til å se på.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er, slik jeg forstår det, litt ulik teknologi. Gule Sider er scannede kart, mens Navionics er vektorbasert. Jeg mener derfor at Navionics har et fortrinn når man zoomer. 

Navionics sliter av og til litt med å vise fornuftige navn på land, men det er jo relativt enkelt å sammenlikne med andre kartkilder. 

RR

Redigert av Range Rover (see edit history)

Jeg brukte Navionics på nettbrett i 2 sesonger men har nå tatt i bruk Gulesider. Liker GS veldig godt. Bra ruteplanlegger som lager ganske fornuftig ruter på “auto” (Man må alltid gå gjennom og finjuster) På minusside så har jeg ikke funnet noen som helst support eller brukemanual for GS og har dermed måtte prøver og feiler en del. Begynne og blir fortrolig med det nå. Også synes jeg det mangler litt “contrast” mellom fargefelten på kart og en del meldinger som vises er svært vanskelig å lese pga det. Man bør har nettbrett med bra lysstyrke på skjermen. Har heller ikke klart å eksportere ruter, spor eller waypoints GPX filer. Kartene er veldig detaljerte på “zoom” 

GSmap.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg har alltid trodd at Gule Sider er rasterkart, produsert på grunnlag av digitale kartdata fra Kartverket, men bare tilgjengelihg i form av statisk bilde på skjermen. På den måten kan Kartverket påstå at de gjør kartdataene gratis tilgjengelig, men utgir det digitale grunnlaget bare mot betaling. Jeg ser dette som en klar omgåelse av kravet fra myndighetene oml å gjøre kartdata offentlig tilgjengelig.

Dette vil i praksis si at brukene får store begrensninger i bruken i forhold til et ekte vektorkart. For eksempel kan man ikke velge detyaljer som skal vises, få automatisk få forslag til rute mellom to steder, avarsel når man nærmer seg en grunne, og mye annet. Jeg går for vektorkart . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 1 måned senere...

Navionics er også vektorkart. Tips/ advarsel til TS: Du er sikkert klar over dette, men husk at også digitale kart inneholder feil. Noen skjær er plassert feil, noen er ikke med på kartet eller med feil dybde, noen skjær er på kartet med finnes ikke i virkeligheten. Ta der for nødvendige sikkerhetsmarginer til skjær etc. Følger du hovedledene er det som regel veldig greit, men ikke tro at du kan seile sikk-sakk mellom skjærene med max zoom på plotter/nettbrett. Selv er jeg fan av å kombinere plotter/nettbrett med papirkart, det siste gir bedre oversikt etter min mening. 

NeptimSøgne skrev for 21 timer siden:

Hvilke programmer bruker vektorkart på nettbrett? 

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn

Kartene  kan oppdateres  så ofte en vill i et år. virker etter det også.

https://o-charts.org/shop/en/oesenc/29-se.html

Er dette sant ?

Sist publiser Seapilot-diagrammer for svenske vann oppdatert   2020-06-30

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...