betjent Startet 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2021 Hei. Vi fikk vår første båt høsten 2020. Planen er å ha turer i fjorden, og kanskje ut mot kysten Bergen/Haugesund. Har ikke kartplotter - men har kjøpt et nettbrett jeg skal bruke i stedet for tlf. På de turene vi hadde i 2020 brukte jeg gulesider sjøkart. Har lastet ned Navionics, og vurderer denne. Jeg synes gulesider sjøkart fungerte veldig fint, men er usikker på hvilken dere vil anbefale å bruke? Får en mer informasjon på den ene versus den andre. Enklere å bruke den ene mm. Ser frem til å høre hva dere mener. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Tja, smaken er som baken. Noen liker iphone, noen liker android. Noen har noen funksjoner, noen har andre. Min erfaring er at man må prøve seg frem. Gulesider er ganske rimelig. Jeg liker fargene på c-map (embark) bedre. Kartene kommer fra kartverket uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Jeg liker GuleSiders all når jeg skal planlegge en tur. Når jeg er i båten liker jeg best å bruke den til å følge med på, men bruker kartplotter med Navionics kart til fin-navigering. Uansett best å ha to uavhengige enheter, for den ene kan svikte. Det har jeg opplevd før, i et tåkehav. Da var det godt å ha en enhet til å se på. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nordan family 27 Svart 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Brukte selv Navoinics på Ipad ved siden av Raymarinesystemet. Synes den er enkel og brukervenlig. Ipaden er idag eneste kilden i den ene lille båten vår, hvor vi kun plasker rundt i kjent farvann hvor den egentlig er helt unødvendig - utover at farten er grei å lese av. Sitér dette innlegget Link to post
Range Rover Svart 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 (redigert) Det er, slik jeg forstår det, litt ulik teknologi. Gule Sider er scannede kart, mens Navionics er vektorbasert. Jeg mener derfor at Navionics har et fortrinn når man zoomer. Navionics sliter av og til litt med å vise fornuftige navn på land, men det er jo relativt enkelt å sammenlikne med andre kartkilder. RR Redigert 13.Mai.2021 av Range Rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Range Rover skrev 5 minutter siden: Gule Sider er scannede kart Gule Sider er vel også vektor??? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Range Rover Svart 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 (redigert) enslagsgjest skrev 7 minutter siden: Gule Sider er vel også vektor??? OK! Jeg klarer ikke å finne noe fakta om dette i farten verken den ene eller andre veien. I såfall er det vel "smak og behag" som avgjør. /RR Redigert 13.Mai.2021 av Range Rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
betjent Svart 14.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2021 Takker for mange gode svar. Da kan jeg trygt forsette med gulesider sjøkart ? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 14.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2021 Jeg brukte Navionics på nettbrett i 2 sesonger men har nå tatt i bruk Gulesider. Liker GS veldig godt. Bra ruteplanlegger som lager ganske fornuftig ruter på “auto” (Man må alltid gå gjennom og finjuster) På minusside så har jeg ikke funnet noen som helst support eller brukemanual for GS og har dermed måtte prøver og feiler en del. Begynne og blir fortrolig med det nå. Også synes jeg det mangler litt “contrast” mellom fargefelten på kart og en del meldinger som vises er svært vanskelig å lese pga det. Man bør har nettbrett med bra lysstyrke på skjermen. Har heller ikke klart å eksportere ruter, spor eller waypoints GPX filer. Kartene er veldig detaljerte på “zoom” Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Vestlandssong Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Eg har brukt Naviotics mest. Er veldig fornøyd med den til navigasjon men syns den bruker veldig lang tid på å kalkulere ruter. Litt upraktisk når ein skal sjekke kor langt det er til ulike plasser og gjerne skal sjekke diverse ulike ruter. C-Map lager dei same rutene på langt mindre tid. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 (redigert) Jeg har alltid trodd at Gule Sider er rasterkart, produsert på grunnlag av digitale kartdata fra Kartverket, men bare tilgjengelihg i form av statisk bilde på skjermen. På den måten kan Kartverket påstå at de gjør kartdataene gratis tilgjengelig, men utgir det digitale grunnlaget bare mot betaling. Jeg ser dette som en klar omgåelse av kravet fra myndighetene oml å gjøre kartdata offentlig tilgjengelig. Dette vil i praksis si at brukene får store begrensninger i bruken i forhold til et ekte vektorkart. For eksempel kan man ikke velge detyaljer som skal vises, få automatisk få forslag til rute mellom to steder, avarsel når man nærmer seg en grunne, og mye annet. Jeg går for vektorkart . . . Redigert 15.Mai.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NeptimSøgne Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Hvilke programmer bruker vektorkart på nettbrett? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 (redigert) Seapilot https://www.seapilot.com/ iSailor http://www.isailor.us/ Redigert 2.Juli.2021 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Krimart Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Navionics er også vektorkart. Tips/ advarsel til TS: Du er sikkert klar over dette, men husk at også digitale kart inneholder feil. Noen skjær er plassert feil, noen er ikke med på kartet eller med feil dybde, noen skjær er på kartet med finnes ikke i virkeligheten. Ta der for nødvendige sikkerhetsmarginer til skjær etc. Følger du hovedledene er det som regel veldig greit, men ikke tro at du kan seile sikk-sakk mellom skjærene med max zoom på plotter/nettbrett. Selv er jeg fan av å kombinere plotter/nettbrett med papirkart, det siste gir bedre oversikt etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 NeptimSøgne skrev for 21 timer siden: Hvilke programmer bruker vektorkart på nettbrett? https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn Kartene kan oppdateres så ofte en vill i et år. virker etter det også. https://o-charts.org/shop/en/oesenc/29-se.html Er dette sant ? Sist publiser Seapilot-diagrammer for svenske vann oppdatert 2020-06-30 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.