Jump to content

T-skjøt fra 2x 25mm til 1x 32 mm - hvor kjøpe?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg bytter motor fra TMD40A til 41B, og fikk beskjed at alt er likt mtp slanger etc. Men det er det ikke. 

 

Gammel motor hadde 25mm slanger til saltvannet, men den nye har det jeg regner med er 32mm.

 

Men jeg har 2 inntak. Begge 25 mm. De var tidligere skjøtet sammen med en T-skjøt. 

 

For å sikre nok vanngjennomgang til den nye bør jeg vel da føre de to inntakene sammen til ett 32 mm rør. 

 

Hvordan gjør jeg det enklest og billigst?

 

Her er den gamle skjøten, med 25mm slange (gjennomsiktig) og 32mm slange (svart).

 

Er dette noe en rørlegger lodder raskt og fint? Eller er det noe jeg kan klare å lage selv? Eller finnes det ferdig deler jeg kan benytte?

 

Tips mottas med takk. 

 

20210511_204153.jpg.162bae8816783565a2c9562ebc42d1df.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk, det høres bra ut. Hvor kjøpes slikt til en fornuftig pris, og hvilket materiale bør jeg bruke? Syrefast er kanskje best? (T-røret jeg har i dag tror jeg er kopper eller bronse.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

En slik med 1" rørgjenger i alle tre uttakene.

https://www.maritim.no/t-stykke-syrefast-innvendige-gjenger 

 

Tre slike med 1" gjenger, en med 30mm nippel, og to med 25mm nippel.

https://www.maritim.no/slangekopling-syrefast-m-utvendige-gjenger

 

Gjengene pakker du selvsagt med hamp og unipak :wink:

Link to post
Share on other sites

Slik med andre ord 🙂

 

Jeg liker best hamp ja. Tradisjonell gjengetape er jeg ikke så veldig begeistret for. Etter at jeg lærte for mange år siden å "skrape opp" rillene av en rørlegger så ble det mye enklere å få hampen til å "sitte" også 👍

875915076_Skjermbilde2021-05-11kl_23_07_17.png.04154e76e74181f2b8c0bb731f8a489a.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...