JohnS Startet 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2021 Er på tur i langhelgen, og etter et par timers gange i går, merket jeg noe during i båten. Er typisk hvis drevet er for langt inn så jeg kjørte det ut fra posisjon 1 til 2 og lyden gav seg. Det merkelige var da at det ikke var mulig å kjøre det ned til pos 1 igjen, som er den stillingen jeg vanligvis kjører med. Etter ankomst til gjestehavn testet jeg og det ville kun gå opp ( iallfall på indikator) og låste seg i " Beach" posisjon og vil ikke gå ned igjen. Motor i pumpe går, men skjer ikke noe. Det merkelige er at selve drevet ser ut til å være i normal posisjon. Noen tips? Kan jeg gå hjem med det slik, eller vil motor gå i begrenset turtall siden indikator viser beach? Motor er KAD 300 2003mod. og drev er DP-G 2019 mod. (Antar tilt og styrehjelm er 2003) Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 13.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Båten har lagt på sjøen i vinter. Planlagt å ta den på land om et par uker for vårpussen. Drevet ser ut for å ikke stemme med "beach" posisjon på indikator. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Beveger drevet seg ikke i det hele tatt når du bruker trim? Har du sjekket hydraulikk i motorrommet? Kan du ha en lekkasje eller at du har for lavt nivå? Usikker på hvor indikatoren er koblet for trim, men det høres jo ut som den også er feil på. Jeg tror litt undersøkelser i kjelleren må gjøres. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
JohnS Svart 13.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Er i kjelleren og kikker nå. Dette må være en sensor feil på indikatoren så vidt jeg kan skjønne. Olje er på maks. så den er grei. Ved å trykke inn den røde knappen for " trailer" posisjon (maks tilt) gikk drevet opp, og jeg fikk da også senket det ned igjen. Uansett står det fremdeles på Beach i instrument, og nå posisjon 14!! selv om det er helt inne(nede) Spørsmålet er om motorens elektronikk da vil begrense turtallet til 1000 rpm automatisk på hjemturen. Er iallfall det turtallet som står i boken som maks. ved den instillingen. Bilde av tilkobling indikator. Er nokså trangt baki der. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 13.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Så lenge du får start så kan du i alle fall trygt kjøre med den. Jeg kjenner ikke denne indikatoren men kan du rengjøre kobling og sjekke jording mm. Kan jo kanskje være en elektrisk feil? Sjekk ledninger for skade? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Gulborg Svart 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Høres ut som tannhjul eller kammen på styrehjelmen som ikke er i orden tenker jeg... Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 13.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Er sikkert det ja, men da må vel båten på land for å få det fikset tenker jeg. Mulig dette er en konsekvens av at jeg kjørte drevet helt opp for et par dager siden. Slik at det brøt vannskorpen. Ville sjekke hvor mye groe det var på det.Sikkert tannhjul som da hoppet ut av posisjon mot tannstang. Noen som vet om det er enkelt å fikse ? Kanskje noen nye deler trengs også. Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Veldig lett å fikse vist det er kammen for den sitter bare fast med en plastskrue. Den kan ha forskjøvet seg litt så tannhjul ikke får tak. Kan fikses på stranda. Værre vist det er tannhjul, for da må styrehjelm løsnes for å dra tannhjul ut. Da må du på land tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 man kunne også løsne føleren lidt og dreje den ,det er jo meget små tollerancer Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 13.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Takk for gode tips. Jeg skal se om jeg får løsnet føleren og dreie litt på den i kveld. Får begynne med det tenker jeg. Har jo et par timers gange ved 20 knop for å komme meg hjem, så hadde vært kjekt å få det til å virke. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 13.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Det er ikke meget den skal flyttes måske 5mm Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 13.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2021 Hadde av sensor. Ikke noe problem å sette den i korrekt posisjon ved å dreie for hånd, verre å få den i riktig posisjon montert, men klarte omsider å få den til å vise -5 med drevet helt inne. Gikk likevel ikle så bra, da ved testing instrument plutselig hoppet opp på " beach" og ble stående fast der. Monterte den på nytt i stiling -7 og nå står den fast der. Ikke noe problem å kjøre drevet litt opp og ned, så mistenker tanndrev eller stag er kaputt. Kan ikke se den fortannede platen ved å lyse under hekken heller. Kommer meg nok hjem, så får se på det når jeg tar båten på land. Navnet på tråden ble da litt feil. Egentlig er det bare instrumentet som ikke vil ned, ikke selve drevet? Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Kom meg greit hjem, og båten er nå satt på land. Fant feilen, tannstangen var knekt i skruefestet og blitt skjøvet helt inn. Oppdaget i samme slengen stor slark i styringen, både i dreiepunkt gaffel og feste styrehjelm mot drev. Her må nok drevet av for å reparere. Merkelig, da drevet var nymontert i fjor vår. Slarken må jo ha vært der fra før. Merket da jeg skulle fylle fett i styringen tidligere i vår, at der var stor motstand i fettnippel. Sikkert bare gammelt forstenet fett i den styretappen. (Den som aksel for tilt giver går igjennom) Nye deler er bestilt. Legger ut bilder hvis interesse. Tips mottas med takk, har ikke hatt båt med drev før :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen Hellestø Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Sleng ut bilder og resultat?? Jeg slet med vannlekkasje fra styrehjelm og fikk ikke presset inn nytt fett da det var herdet og tettet smørekanaler, prøvde etter alle kunstens regler å presse det ut men måtte til slutt gi opp. Pga. tidsmangel ble båt til slutt levert på verksted og endte opp med ny styrehjelm pga. tæring, har nok vært slurvet med smøring fra forrige eiere i mitt tilfelle. Utfordringen kan vel være den 4mm unbrako skruen til styrearmen, samt å få styrehjelm til å slippe fra styrearm, her er vel trekiler, slegge og tålmodighet det som gjelder. Lykke til!? Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Bilder kommer. OK, så den umbracoen krever 4mm nøkkel? Det var pinglete greier. Manualen sier 5/32" men skulle jo tro det burde være metrisk i Sverige. Manual sier også "Gently pry the steering fork down", men har ikke tro på at noe "Gently" nytter her. Hvis jeg er så heldig å få det fra hverandre, er jeg spent på hvor enkelt det er å få innpå den styrearmen igjen. Vil tro den må innpå samtidig som tappen skyves opp, da det er veldig trangt (Se bilde lenger opp i tråden. Fettet på bildet er nok alt det som ikke gikk inn i nippelen) Sitér dette innlegget Link to post
gp500 Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Jeg varmet styrearmen moderat, og brukte kuldespray på akselen til styregaffelen. Da løsnet gaffelen greit ved å bruke 2 mc dekkspaker. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Takk for tips. Hadde en liten videosnutt av slarken, men gikk ikke å legge den inn her ser jeg. Drevet overraskende bra i finish etter et år på sjøen uten behandling med drevspray.Skiftet olje i kveld som en begynnelse. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen Hellestø Svart 19.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Litt avsporing, men av ren nysgjerrighet hvilke propellere har du, og hva oppnår du av toppfart?? Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 19.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Er usikker på hvilke propellere som står på, men ble forklart at tidligere eier hadde valgt to hakk mindre stigning enn normalt for å spare det nye drevet. Ble oppgitt til maks 27 knop med disse, men har faktisk ikke testet toppfarten selv enda Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 19.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Har bl.a bestilt pos 14,15 og 16 (+pos 18 med tilhørende rund tapp som ikke viser her) Det jeg ikke skjønner er den foringen pos.14, skal den bare ligge løst på enden av tappen, over styrearmen, pos 19? På tidligere bilde jeg la inn, ser det ut for å være et rundt lagerhus eller lignende mellom styrearm og tilt giver (pos 22), men har ikke funnet noe slikt på noen delelister. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Da er drevet kommet av og etter mye varming og deljing fikk jeg jammen ned den styregaffelen også?. Lagde 8 kiler, furu og teak sprakk, men pukkenholdt gjorde susen? Var selvsagt en lagerholder over styrearmen også, selv om den ikke viser på tegninger. Siste bilde viser det klart. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Merkelig har satt inn bildene to ganger for å få de i riktig rekkefølge, men det endrer seg når jeg poster innlegget. Styrearm tok jeg selvsagt ut til slutt. Tok ned gaffelen med armen tilkoblet styresylinder og stag for rorindikator. (Hjemmelaget ?) Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Var litt slark i lageret som sitter i svinghjulshus. Takket være dyktige folk i båtforeningen, fikk jeg låne hjemmelaget spesialverktøy for å gjøre jobben uten å ta ut motor? Gikk som en lek. Her er nytt lager presset på akselen. Er påmontert i båten igjen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.