mrtiger Startet 13.Mai.2021 Del på Facebook Startet 13.Mai.2021 Hva kan jeg bruke for å fjerne det gule ved vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Mai.2021 Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 (redigert) Sterk syre av noe slag: Saltsyre fra fargehandel Felgrens fra Biltema Vannlinjerens fra Biltema Bruk uansett beskyttelse for øyner, hender og hud. Ta på. La virke. Etter ca 5 minutter skyll av med mye vann. Kan prøve å røre litt med en klut/ svamp som berøring, så skulle av evt. Redigert 13.Mai.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
HiWard Svart 13.Mai.2021 Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 Jeg bruker Jotun Waterline Cleaner. Den inneholder saltsyre som jeg vet flere her skaffer billigere i sterkere konsentrasjoner, men dette har funket bra for meg. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fjordland Svart 13.Mai.2021 Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 Saltsyre 30% og pensel.. blir gullrent, spyl med nye vann Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 13.Mai.2021 Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 Felgrensen fra Biltema er min favoritt. Innholder oksalsyre. Samme innhold som hempel rens, men til 1/4 av prisen. Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 13.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 Takk for svar, da tester jeg ut noen av produktene fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 13.Mai.2021 Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 (redigert) mrtiger skrev for 2 timer siden: Takk for svar, da tester jeg ut noen av produktene fra Biltema. Bare pass på at du kjøper rett fra Biltema, les på etiketten at det er den med oksalsyre, de har en uten å. Redigert 13.Mai.2021 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.Mai.2021 Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 Oppskrift fra 2012 :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hedwig Svart 13.Mai.2021 Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 Dette er gode forslag, men før du går i gang med mye kjemi, har du forsøkt med en skikkelig omgang med rubbing? Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 14.Mai.2021 Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 Oksalsyre, rubbing og avslutt med voks kan benyttes, men problemet kan unngås eller reduseres ved å gå rundt båten med kost når den ligger på vannet. Dra kosten opp og ned over vannlinjen en gang per 3. uke og vannlinja forblir fin om den i utgangspunktet er rubbet og vokset. Gjort på 2 minutt mens båren ligger i båsen. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mai.2021 Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 Prøvde biltema felgrens "gel" i år for første gang. Aldeles suveren, blir aldri meir til at eg står å blander saltsyre/vann/såpe. Kombinert med ryobi sin nye snurrende vaskebørste vart det nesten gøy 👍 🙂 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2021 Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 Har brukt saltsyre i mange år, fungerer også meget bra på rester av rur/kalk, koster lite og er svært effektiv. Har aldri brydd med å blande ut/tynne eller drive med kjemiforsøk. Passer dog veldig godt på hvordan denne brukes og beskytter meg med hansker, briller osv. Viktig å skylle godt med mye vann og lavt trykk for selv godt utblandet så er det sterke saker! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jannmar Svart 14.Mai.2021 Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Prøvde biltema felgrens "gel" i år for første gang. Aldeles suveren, blir aldri meir til at eg står å blander saltsyre/vann/såpe. Kombinert med ryobi sin nye snurrende vaskebørste vart det nesten gøy 👍 🙂 Har gjort samme erfaring. Biltemas felgrens er som et mirakel når det gjelder å fjerne det gule ved vannlinjen. Ingen grunn til å leke kjemiker i romdrakt. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Mai.2021 Del på Facebook Svart 14.Mai.2021 Syre. Ett tips, har du allerede polert der, så vask dette av med aceton/sprit først. Polishen vil hindre syra i å komme inn til skroget der det gule sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.