Jump to content

Hvordan fjerne gult belegg ved vannlinjen.

mrtiger

Recommended Posts

Sterk syre av noe slag:

Saltsyre fra fargehandel 

Felgrens fra Biltema

Vannlinjerens fra Biltema

Bruk uansett beskyttelse for øyner, hender og hud. 

Ta på. La virke. Etter ca 5 minutter skyll av med mye vann. Kan prøve å røre litt med en klut/ svamp som berøring, så skulle av evt.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Oksalsyre, rubbing og avslutt med voks kan benyttes, men problemet kan unngås eller reduseres ved å gå rundt båten med kost når den ligger på vannet. Dra kosten opp og ned over vannlinjen en gang per 3. uke og vannlinja forblir fin om den i utgangspunktet er rubbet og vokset. Gjort på 2 minutt mens båren ligger i båsen.

Sushi

Har brukt saltsyre i mange år, fungerer også meget bra på rester av rur/kalk, koster lite og er svært effektiv. Har aldri brydd med å blande ut/tynne eller drive med kjemiforsøk. Passer dog veldig godt på hvordan denne brukes og beskytter meg med hansker, briller osv. Viktig å skylle godt med mye vann og lavt trykk for selv godt utblandet så er det sterke saker!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

Prøvde biltema felgrens "gel" i år for første gang.  Aldeles suveren, blir aldri meir til at eg står å blander saltsyre/vann/såpe.   

Kombinert med ryobi sin nye snurrende vaskebørste vart det nesten gøy 👍 🙂  

Har gjort samme erfaring.

Biltemas felgrens er som et mirakel når det gjelder å fjerne det gule ved vannlinjen.

Ingen grunn til å leke kjemiker i romdrakt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...