Jump to content

Volvo penta KAMD 43 spytter olje ut fra peilepinne

blakken

Recommended Posts

Jeg har nettop fått et problem med at motoren kaster oljen ut fra peilepinnerøret. Dette skjer bare ved fullt pådrag. Det kom ca 1-2 liter i løpet av en kortvarig test på max belastning i ca 1min. Det er overhodet ingen luftstrøm fra oljepåfyllingslokk på tomgang/høy tomgang ca 1500rpm. Motoren starter lett, går pent og oppnår max turtall/hastighet. Symptomene tyder vel uansett på overtrykk i blokka, men kan vel ikke være gjennomslag på sylindre så lenge den ellers oppfører seg normal? Volo Penta KAMD43p 2003 mod. Gått ca 900 timer. Noen som har ideer?

Det mangler faktisk o-ring på peilepinnen. Virker utrolig skjørt hvis det er denne alene som skal hindre motoren fra å tømmes for motorolje og risikere havari. Trodde egentlig at man kunne la motoren gå uten peilepinne om så.
Veivhusventilasjonen er åpen. Merker at det bygger seg opp trykk hvis jeg stenger denne med tommelen. er det noe filtermekanisme på innsiden av ventildekselet som kan tettes?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...