Lazyjack Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 lr-80 skrev On 15.5.2021 at 11.46: Motoren er ikke Volvo Penta, men en Perkins motor marinisert av Volvo Penta. Disse går i anleggsmaskiner over hele verden, og ser ingen grunn til å betale 6 gangeren for grønnfargen på en vannpumpe som kun ser innsiden av motorrom og kjølevæske, intet sjøvann. Jeg hadde gladelig kjøpt den i Norge til fornuftig pris for å støtte norsk forhandler, så dette handler ikke om å kjøpe samme del for å spare 20% i utlandet. Men fant ikke erstatningsdel uten grønnfarge her hjemme. Njaa, det er vel strengt tatt ikke Perkins heller. I hvertfall ikke min D2-40 som er en japansk Shibaura. Selskapet heter riktignok Perkins Shibaura Engines LTD men motoren er japansk og brukes i masse forskjellige slags doninger. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 ...og så har vel Perkins og Shibaura en felles fabrikk i Kina som lager disse motorene... Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Lazyjack skrev 7 minutter siden: .. I hvertfall ikke min D2-40 som er en japansk Shibaura. Selskapet heter riktignok Perkins Shibaura Engines LTD men motoren er japansk og brukes i masse forskjellige slags doninger. Hva er navnet eller betegnelsen på basismotoren fra Perkins som VP D2-40 er bygget på? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Martine29 skrev On 15.5.2021 at 16.35: Som nevnt, man følger ikke med på prisnivået når man har en 30 år gammel Yanmar 4lh dte.... Men plutselig smeller det. Tja, etter hukommelsen skulle eksosbendet på 4LH-DTE inspiserast ( i realiteten bytast ) på 1000 driftstimer. Har enno ikkje fortrengt den smellen.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Kjøpte nylig ny vannsensor til dieselfilter til en D4,260. kostet 1089,- inkl mva. Ser så på kvitteringen at det står "Sensor kit" og på eska står det ett delenr for sensoren, ett delenr for monteringsanvisningen og så ett delenr på selve eska. Lurte litt på om jeg skulle returnere de delene jeg ikke trengte og se hva jeg fikk refundert, siden jeg ikke hadde bestilt et kit... Er noe som ikke stemmer med VP's prissystem tror jeg... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Windy37GM Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Det med ørten delenummer er en del bedriftens ofte pålagte sertifisering og sporbarhet på ansolutt alt. Gjelder i det meste fra bil, via båt, via jagerfly og også møbler… Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) Når man sammenligner priser Thailand/Norge blir det feil. LO sin lønnskamp har fullstendig ødelagt Norge over tid. vi har nå et så vanvittig tallmessig høyt lønnsnivå i forhold til feks Thailand og en helt avsindig fremtidig pensjonsforpliktelse. Derfor er delepriser ol. blitt som det er blitt. Hvis man sammenlignet prisen på den MB løkta, drar med snittpris på lønninger i gjeldende landså er nok løkta i Norge egentlig billigere. Lønningene i Thailand er ikke 1/5 av lønninger i Norge. Redigert 17.Mai.2021 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
pipe Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Windy37GM skrev for 1 time siden: Når man sammenligner priser Thailand/Norge blir det feil. LO sin lønnskamp har fullstendig ødelagt Norge over tid. vi har nå et så vanvittig tallmessig høyt lønnsnivå i forhold til feks Thailand og en helt avsindig fremtidig pensjonsforpliktelse. Det er vel nettopp derfor vi har det så bra her i landet. Når "arbeider klassen" har en "bra" lønn så skaper det nye arbeidsplasser nettopp fordi disse har økonomi til å etterspørre varer og tjenester. Det finnes nok av land i verden der "arbeider klassen" så vidt har til mat og leide boliger med påfølgende høy arbeidsledighet,dårlige sosiale forhold,høy kriminalitet osv. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 pipe skrev 1 time siden: Det er vel nettopp derfor vi har det så bra her i landet. Når "arbeider klassen" har en "bra" lønn så skaper det nye arbeidsplasser nettopp fordi disse har økonomi til å etterspørre varer og tjenester. Det finnes nok av land i verden der "arbeider klassen" så vidt har til mat og leide boliger med påfølgende høy arbeidsledighet,dårlige sosiale forhold,høy kriminalitet osv. Støtter deg Pipe fullt ut på denne!! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Eika skrev On 15.5.2021 at 19.14: Foringene bytter vi, dreier ut de gamle og lar 2-3mm av de gamle stå igjen og dreier av 2-3mm på de nye og setter nedi Er det løse sylinderforinger i D6? Dr Nelson skrev On 15.5.2021 at 12.55: Han fortalte at O-ringene spys ut i hopetall og koster ca 5kr å produsere (alt inkl). Tviler på at det koster så mye som 5 kr å produsere en slik O-ring. Men når vi kjøper en O-ring er det jo ikke bare produksjonskostnaden vi betaler for. Det er mange ledd i kjeden som skal ha sin del. lr-80 skrev On 15.5.2021 at 11.46: Motoren er ikke Volvo Penta, men en Perkins motor marinisert av Volvo Penta. Disse går i anleggsmaskiner over hele verden, og ser ingen grunn til å betale 6 gangeren for grønnfargen på en vannpumpe som kun ser innsiden av motorrom og kjølevæske, intet sjøvann. I så tilfelle kan kanskje Økonomideler i Sarpsborg levere denne pumpa? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Komodo skrev 15 minutter siden: Er det løse sylinderforinger i D6? Dessverre ikke, men hvis man setter blokka i en stor Cnc fres, så kan man frese ut den gamle og la 2mm av den gamle stå igjen som styring, så dreier man av 2mm på den nye foringa, så presse den på plass Dette vet vi virker, for en kamerat av meg har kjørt 1000 timer med en motor vi gjorde dette med. Jeg trur jeg har endel bilder av denne jobben, skal se igjen den gamle telefonen Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Skjønner, tippet jo egentlig på det. Kan jo også gjøres med vanlig utboringshode i en konvensjonell fresemaskin, trenger ikke CNC til dette. Men det blir vel strengt tatt feil å si at du borer ut foringa, det du gjør er vel å bore ut en viss mengde av blokka? Eller er det en foring der som ikke er beregnet på å presses ut? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Grunnen til at jeg sa Cnc, er at jeg for det meste bare er tilskuer på jobber som dette og det er Cnc maskiner vi bruker (bilde er bare av maskinpark'n, 2stk 3aksa Cnc freser og 2stk Cnc dreiebenker med fres, så kan jo lage aksler med splines for eks med bare noen tastetrykk) Det er foringer der, men de er ikke beregna på å presses ut. Så vi har fått de ut av blokker det ikke har vært håp for (knekt råde som har kommet ut siden og mye metall som har flydd rundt i veivhuset og laga endel krøll) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Eika skrev 3 minutter siden: Det er foringer der, men de er ikke beregna på å presses ut. Så vi har fått de ut av blokker det ikke har vært håp for Ok, da skjønner jeg. Men siden dere har klart å berge foringer fra havarerte motorer, har dere funnet ut hvordan de er montert/satt fast? Er de krympet på plass med presspasning? Ps: Imponerende maskinpark dere har Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Jeg var ikke der akuratt den dagen han andre fikk de løs, så det vet jeg ikke. Men skal høre med han når han kommer hjem fra ferie'n. Men tipper de er krympa på plass med presspassning Kjekkt og ha en god kamerat med så stort verksted at det er plass til det meste vi har og han i tilegg er verktøyfreak til tusen og en tryllekunstner når det gjelder motorer og det meste annet Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) Nei, det er ingen form for sylinderforinger på D4/D6. Du skal få slite lenge om du tenker å trekke løs noe som er støpt som en del av blokka. Denne "avvikende" konstruksjonsfiliosofien på D4/D6 sammenliknet med andre og tidligere marinemodeller fra Penta skal være godt kjent etter alle disse årene på markedet. De to bildene under viser dette tydelig. Første bildet er blokka til en D6, her er det ingen ting som heter foringer. Støpt og maskinert i ett stykke. Andre bildet viser en D12 der de løse foringene kan sees tydelig. D6: D12: Redigert 17.Mai.2021 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) Chiefengineer skrev 37 minutter siden: Nei, det er ingen form for sylinderforinger på D4/D6. Du skal få slite lenge om du tenker å trekke løs noe som er støpt som en del av blokka. Pussig. @Eika sier jo de har gjenbrukt foringer fra en havarert motor. Sikker på at du husker riktig Eika? Fritt etter hukommelsen minnes jeg også at det er som Chiefen sier her. Lagt til Chiefengineer skrev 37 minutter siden: De to bildene under viser dette tydelig. Bare for å tenke litt høyt. Dersom det er krympet inn foringer og blokka er planslipt til slutt vil det nok ikke være så lett å se overgangen, da må man studere litt nærmere. På en blokk med vanlige løse foringer blir jo dette lett synlig. Redigert 17.Mai.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) På bilde her, så ser man det er en foring midt mellom selynderveggen og kjølekanalene. Men må jo innrømme at det ser ut som den har stått der når de støpte blokka og maskinert toppen etterpå Men som sagt, jeg var ikke med på å demontere foringene, kun fresing i blokka og montering av foring Redigert 17.Mai.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Eika skrev 9 minutter siden: På bilde her, så ser man det er en foring midt mellom selynderveggen Ja, se der ja, det ser jo faktisk slik ut! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jernbåten Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Ifølge min Volvo-kompis har ikke disse motorene utskiftbare foringer. Om noe er klemt inn og blokken er slipt etterpå, vet jeg ikke. Igjen, iflg. kompisen, er blokkene slik konstruert at de ikke kan supportere utskiftbare foringer. Foringen er en integrert del av styrkeforholdet. Akkurat teknikken med å frese ut en del av eksisterende blokk og så krympe inn en foring er noe som er gjennomførbart, har vært gjort lange tider. Hvorvidt denne maskineringen koruperer styrkeforhold skal jeg ikke mene noe om.r Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Det er jo uansett en reparasjonsmetode som Volvo ikke kommer til å applaudere. Men av ren nysgjerrighet hadde det vært interessant å vite om det er krympet inn foringer, eller om sylindrene er maskinert rett ut av blokka som Chiefen sier over her. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Neste gang jeg har en blokk stående, uten bunnpanne, avstivningsplate, veiv, råder og stempler, så skal jeg ta noen bilder unnen ifra. Så ser vi det ganske fort Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Det bør være lett å se fra oversiden også med litt fint smergelpapir e.l. Men hvis du vet at dere har tatt foringer fra en havarert blokk så må det vel nødvendigvis være montert foringer i den på et vis. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Komodo skrev for 4 timer siden: Er det løse sylinderforinger i D6? Tviler på at det koster så mye som 5 kr å produsere en slik O-ring. Men når vi kjøper en O-ring er det jo ikke bare produksjonskostnaden vi betaler for. Det er mange ledd i kjeden som skal ha sin del. I så tilfelle kan kanskje Økonomideler i Sarpsborg levere denne pumpa? Ser Økonomideler har denne som ligner veldig men som ikke nødvendigvis er identisk. Der er forøvrig en Perkinspumpe så blir litt usikker. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) Komodo skrev 9 minutter siden: Det bør være lett å se fra oversiden også med litt fint smergelpapir e.l. Men hvis du vet at dere har tatt foringer fra en havarert blokk så må det vel nødvendigvis være montert foringer i den på et vis. Det er rullering på 1stk d6 ca annenhver uke og alle motorene plukkes ifra hverandre, så det og få bilde unnenifra er ikke noe problem Jeg skal ta en skikkelig prat med tryllekunstneren og trylle, det kan han. Propellbosset jeg kjører med på g7 propellene er en omsmelta og maskinert etec 115 blokk. Gummibossene er ikke så glade i fulllasta taxibåter og 1000nm Redigert 17.Mai.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.