Jump to content

Hvordan brukes loddeskjøtehylser, og er de bra?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg skal skjøte multikabelen til motoren. En TAMD41B. Ser ut som ca 1,5 mm2 kabler. 18 av dem i en multikabel. 

Jeg kan lodde, og tenkte først og lodde dem sammen med krympestrømpe med lim utenfor hver leder. 

Men på Biltema så jeg i går loddeskjøtehylser, og det ser jo veldig tidsbesparende ut. Men kan jeg bruke vanlig varmluftspistol, og blir skjøten like god som "manuell lodding"?

Hvordan skal disse egentlig brukes?

Dytte avmantlede ledning inn på hver side, dytte ledningene mot hverandre og holde foran varmluftspistolen til tinnet er smeltet og plasten krympet?

Jeg refererer til slike:

https://www.biltema.no/verktoy/lodding/tilbehor-til-lodding/loddeskjotehylse-10-stk-2000044562

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Blir noen minutter spart i og med at jeg må lodde to sett. Men har bare kjøpt inn krympestrømpe med lim, så måtte evt tatt en tur til BT for å kjøpe loddeskjøtehylser. Er mest nysgjerrige på om de fungerer bra og tåler mye fukt. 

Vanlig lodding med krympestrømpe med lim skal tåle mye fukt ? hvis det er gjort rett. 

Nå er kablene uansett i ganske tørre rom, men greit i båt å lage det så det tåler mye. 

De som har hatt motoren før meg har brukt åpne koplinger = utsatt for irr.

20210513_202117.jpg.026a7e29e8871a08fcbf0643b25fa66c.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jepp, men det går av et annet tidsbudsjett @Komodo ???

Hvis manuell gammeldags lodding er best så blir det det. ?

Å lodde sammen ledningender, spesielt på trange steder, er ikke så lett som det kan høres ut som. Du mangler som regel et par hender for å ballansere ledninger, loddebolt og loddetinn. Jeg var ikke klar over disse skjøtehylsen på BT. De skal prøves ved neste anledning.

Eika skrev 25 minutter siden:

bruk 20-40sekunder med en lighter

Ødelgger ikke det isolasjonen . . ? Kan det anbefales å bruke en ekstra krympestrømpe i tillegg . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Varmer kablene litt. Lighter har gjort jobben ja. Om de blir vanntette vet jeg ikke, men opplever ikke noen problemer med fuktighet i allefall, så det blir brukt jevnligt 

Jeg har ikke opplevd at isolasjonen går til H. Men en ekstra krympestrømpe på utsatte plasser er kansje ikke så dumt 

Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Hvis manuell gammeldags lodding er best så blir det det. ?

Det er sikkert delte meninger om den saken, men jeg er litt gammeldags og holder en knapp på lodding. Føler at jeg har bedre kontroll med resultatet da enn diverse krymeskjøter. Dessuten blir det et smidig resultat, noe som er en stor fordel dersom det er mange ledere som skal skjøtes på omtrent samme plassen. Krympeskjøter med ekstra krympestrømpe utenpå blir mer klumpete. 

Jeg ville loddet, men så har jeg svingt loddebolten siden jeg var en guttunge og kan lodde. For mange vil jeg tro at det er bedre å bruke slike hylser, det er ikke "bare bare" å utføre en god lodding.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har brukt den loddehylsen ved noen anledninger. Synes den er genial når jeg treffer med varmen. Tinnet blir flytende og trenger godt inn i skjøten på lederne. Og plasten krymper og blir tight. Men det er viktig å unngå at det svis hull i plasten. 

Ville brukt noen hylser og prøvd meg litt frem først. 

Dere som anbefaler lodding. Bruker dere "gammeldags" loddetinn med bly, eller blyfritt.

Jeg synes det gamle tinnet med bly er greit å jobbe med, men det blyfrie blir mer komplisert, verre og verre dess tynnere ledningene er.

Noen som vet hvor det er mulig å få fatt i vanlig "gammeldags" loddetinn med bly?

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Dere som anbefaler lodding. Bruker dere "gammeldags" loddetinn med bly, eller blyfritt.

Tror jeg har en gammel rull med blyholdig liggende, men bruker stort sett bare den som er i handelen nå, og den er vel uten bly. Ser ikke helt problemet med å få gode skjøter, men det er jo noen triks. F.eks. høy effekt, riktig temperatur, rent kobber, og så kort loddetid som mulig. 

Har brukt disse loddehylsene endel, ikke biltema riktignok, både i jobbsammenheng og båt. Bruker varmepistol helst, og ikke hatt noe problem med slike. Du kan også ta krympestrømpe utenpå alle etterpå, eller tape. Skal være litt varsom med varmen utenpå, så ikke tinnet smelter igjen. 

Lodding er ett håndverk. Kan du dette så lodd, om ikke ville jeg valgt krympende skjøtehylser og  limfylt krympestrømpe. Sistnevnte krever minimalt med kunnskap om man har en god krympetang.

For at en lodding skal bli bra er det flere parametre som må oppfylles 

- Ren loddespiss og fuktig pute til å tørke vekk gammel  tinn

- ledning bør fortinne for å sikre at en eventuell oksydert overflate er borte

- rett temperatur for å sikre rett flyt i loddingen, samt unngå kaldlodding

- (Kallodding er som regel et resultat av for høy og lang oppvarmingstid, slik at tinnet krystallisere seg.)

- ved en optimal lodding skal den være blank og man skal kunne se alle kordeller. Alle overganger skal være konkave ikke konvekse.

Utfordringen med disse hylsene er at det er vanskelig å observere alle disse parametrene underveis i loddeprosessen

Nå blir jeg storligen forbauset over hvor stor vitenskap det er å lodde. Jeg har aldri hatt noe kurs i lodding, men har loddet mye rart i løpet av 60 - 70 år. Har aldri opplevd problemer med å lodde sammen ledninger, bortsett fra at jeg noen ganger mangler en hånd eller to på trange steder . .

Et av mine glansnummer var da jeg oppdaget lekkasje i på bilradiatoren, akurat da bilen var fullpakket og klar til ferieturen. Det var på 70-tallet da hermetikkboksene var fortinnet innvendig. Jeg gkk i matboden og tømte en boks med erter, klippet til en passende bit av blikk og loddet på radiatoren. Og så kjørte vi til Italia. Det holdt hele bilens levetid og litt til. Bilen er forlengst borte, men jeg har motoren og radiatoren fremdeles . . .

Ellers er jeg enig i at loddetinn med bly er lettere å bruke til enkel lodding. Har nettop brukt opp alt jeg hadde. Skal sjekke hva de har i Thailand neste gang.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 10 minutter siden:

Nå blir jeg storligen forbauset over hvor stor vitenskap det er å lodde. Jeg har aldri hatt noe kurs i lodding, men har loddet mye rart i løpet av 60 - 70 år.

Da har du vel lært det av erfaring slik jeg også har gjort. For 70 år siden var jeg 7 år og da hadde jeg nok allerede loddet litt. Ellers er jeg glad jeg fikk med meg "litt" ordentlig loddetinn fra jobben før jeg ble pensjonist.

loddetinn.jpg.9192c739d381ff3c9094d5893302c720.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tja, det spørs. Har du plass og enkel tilkomst så bruk vanlig lodding med krympestrømpe, helst typen med lim selv om de er stivere. Er det trangt, så går det fint med slike kombinerte som du bare varmer. Men bruk ikke for sterk varme og det må være såpass varmt at "tinnet" inni flyter. Det er ikke vanlig tinn da dette smelter ved lavere temperatur. Jeg bruker en liten varmlufts sak fra Banggood. Har bra erfaring med begge alternativ, jobber som trikker i "uljå" :thumbsup:

Jeg har loddesertifikat fra Elektrisk Bureau anno 1972 :thumbsup:
Hadde jeg loddet som "Eric the Car Guy" i videoen det er linket til lenger opp i tråden ville jeg strøket elegant. Det var ingen god lodding med dårlig flyt og klumpete lodding som resultat.

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Nå blir jeg storligen forbauset over hvor stor vitenskap det er å lodde. Jeg har aldri hatt noe kurs i lodding, men har loddet mye rart i løpet av 60 - 70 år. Har aldri opplevd problemer med å lodde sammen ledninger, bortsett fra at jeg noen ganger mangler en hånd eller to på trange steder . .

Et av mine glansnummer var da jeg oppdaget lekkasje i på bilradiatoren, akurat da bilen var fullpakket og klar til ferieturen. Det var på 70-tallet da hermetikkboksene var fortinnet innvendig. Jeg gkk i matboden og tømte en boks med erter, klippet til en passende bit av blikk og loddet på radiatoren. Og så kjørte vi til Italia. Det holdt hele bilens levetid og litt til. Bilen er forlengst borte, men jeg har motoren og radiatoren fremdeles . . .

Ellers er jeg enig i at loddetinn med bly er lettere å bruke til enkel lodding. Har nettop brukt opp alt jeg hadde. Skal sjekke hva de har i Thailand neste gang.

Vet  ikke om du hentydet til mitt innlegg :wink: Men lodding kan gjøres vitenskaplig om man vil, men på et slikt forum der en finner alt fra nerder till  de som ikke har noen erfaring, så synes jeg ikke man skal bagatellisere konsekvensene av for dårlige loddinger eller krymp. Jeg har hjulpet mange båtvenner og sett mye rart. Var sertifisert på å lodde både miltært og F16 elektronikke for mange år siden, og om ikke synet og hånden er like bra og stødig, så sitter i alle fall den teoretiske kunnskapen der enda :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...