Jump to content

Suzuki DF140 - er dette for lite "tissing" til å kjøre båtkortesje i morgen?


Mastiff

Recommended Posts

Dette tar visst aldri slutt... Etter å ha kjørt vekk det meste av finna på undervannshuset og bygd om en propell fra firebladers til 1/3-bladers på en tømmerstokk for knapt to måneder siden (og fikset det med en Skeg Gard), merket jeg i dag et svakt dunk i fem knops fart i Skjernøysundet. Jeg tenkte jeg hadde vært borti et lite, drivende trekkstykke eller noe lignende småtteri, for det var ikke mer lyd. Men etter ti sekunder kom det mye mer lyd! Fra instrumenet, med temperaturvarsel! :rolleyes: Jeg stoppet motoren og gikk bakover for å se, og da så jeg en liten, stiv plastfoliepose som så ut som den typen man bruker til blant annet smørloff her i området, drive bakover fra propellen!

 

Så det som må ha skjedd, er at den ufattelig nok kom akkurat sånn at den ble sugd inn i vannintaket i midten av propellen! Så vidt jeg kunne se, var plastposen like hel, men jeg er ikke hundre prosent sikker. Jeg så at det kom en del røyk ut av hullet ved siden av tissehullet (i likhet med Erna ville jeg ikke brukt akkurat det ordet, men kanskje det med p blir sensurert på forumet?). Skal det komme eksos ut der, eller var det bare fordi den var så varm? Jeg lot den kjølne litt og startet den opp, og det var ikke noe mer klaging på temperatur da. Senere så jeg at det også kom litt røyk ut av det hullet. Jeg har egentlig aldri sjekket nøyere vannmengden som kommer og sånt, bare sett at det rant og antatt at vannstråle og ingen varsling om temperatur betydde at den fikk kjøling. Jeg så også noe som lignet på eksos ut av hulelt litt senere, men da jeg hadde kjørt et stykke, så det ut til å være slutt på det.

 

Så er dette for lite vann som kommer ut på tomgang, sånn at det er fare for at noe har satt seg inni av plastposen? Eller er det ganske normalet på en 2012 DF? Det måtte jo selvsagt skje dagen før den store båtkortesjen på 17. mai...

 

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

To ting jeg tenker på. Når det gjelder kontrollstrålen, så har den en tendens til å gro litt igjen med årene. Stikk inn en ståltråd og rot litt rundt så du får staket opp. Så skal du se at det ofte blir bedre. Når det gjelder hullet i propellen, er det her eksosen kommer ut. Nå kjenner ikke jeg den Suzuki-modellen, men påhengerne har gjerne innsuget på siden av undervannshuset. Hvis du hadde så fantastisk flaks at du traff omtalte plastbit midt på slik at den brettet seg rundt undervannshuset, er det ikke umulig at den ble sugd fast i inntaket og tettet dette. Da får motor ikke kjøling, temperaturen stiger og alarmen går. Når du stopper motor og eventuelt tilter opp, forsvinner undertrykket, og plasten detter av. Hvis ståltråden gir bedre stråle og temperaturen nå er ok under kjøring, er det nok bra. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 4 timer siden:

Stikk inn en ståltråd og rot litt rundt så du får staket opp. Så skal du se at det ofte blir bedre.

 

Ja pissrøret bruker å gro litt igjen så stak opp å se at strålen blir sterkere. Innsuget er på siden av undervannhuset. Sjekk at det ikke er plast som tetter der (ser ut som en rist)

Link to post
Share on other sites

@snekkerbod Litt vanskelig å få til på vannet. Og jeg har ikke tenkt å ta den opp før september (alltid sørvis før hummerfisket, ute resten av året. Men jeg får prøve å stikke opp litt.

 

@omhI På de ristene der var det ikke noe. og jeg tror vel ikke noe som helst klarer å komme seg inn gjennom der. Så plastposen var lang nok til å legge seg rundt begge sider, jeg må ha truffet midt på den. Da tror jeg ikke strålen har noe med det som skjedde å gjøre.

 

@HiWard Det var nettopp derfor jeg spurte etter DF-folk. Min første påhengs, en eldre Yamaha 55, kunne man brukt til høyttrykksspyling! Den andre, en Mercury Optimax var et godt hakk svakere, selv etter sørvis. Så det er stor forskjell fra motortype til motortype.

Link to post
Share on other sites

@jerognal Jeg så ikke denne før etter kortesjen... Men det gikk i rolig tempo og ingen som helst klaging på varmgang, så jeg regner med at det gikk bra. Jeg har nå bestilt fullt servicekit med fullt impellerkit (plata og pakningene også), så jeg skal få byttet så fort som mulig. Men jeg må jo kjøre den til rampen for å klare det. Jeg satser på at det også går greit, i tilsvarende rolig tempo.

 

@snekkerbod Det er ikke samme type som din. Min har ikke den mutteren i utløpet. Den er en 2012, jeg tipper din er nyere. Jeg pirket med gresstrimmervaier innover, og det endret ingenting som helst, så det er nok svak pumpe, ikke bare blokkeringer i "urinrøret". Men jeg ser når jeg har byttet impelleren, om nødvendig følger jeg slangen til strålen og sjekker eventuelle 90-graders knær og sånt på veien.

 

bilde.png.1895c70528bf9f564c4b651b2d50a4ca.png

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå sett med noen søk at disse motorene antakeligvis gir varmgangsvarsel når vanntrykket i kjølingen blir for lavt, så det er mulig at den egentlig ikke ble så veldig varm på de 15-20 sekundene den gikk med plastposen over kjølevannsinntakene. Men det blir uansett full sørvis, så snart det monsteret av en båthenger jeg har er ferdig med sin sørvis (hjullager på bakre aksling). Så kan jeg selge den etter en full sørvis (altså for andre gang på et halvt år, men denne gangen går det nok mye fortere siden jeg alt vet hva som jeg kan snuble i...), for jeg får neppe bruk for en henger før til våren om et år, når jeg skal ta sørvis neste gang.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Snåle greier. Jeg byttet impeller (det var helsikes hardt å få den nedpå, jeg måtte bruke et skrujern for å presse inn den halvmåneformede splinten på akslingen for at den ikke bare skulle bli presset ned, og jeg måtte legge all vekta på for å få den langt nok ned til at ikke akslingen låse seg), monterte sammen igjen greiene og startet. Jeg byttet også skåla over og plata under.

 

Så jeg kjørte i 10-15 minutter, og motoren ble god og varm, sånn at olja rant lett ut da jeg byttet den. Men det kom absolutt ingen kontrollstråle! Det er ikke stopp i vannet, for jeg både kjente og så at det kom vann igjennom propellakslingen i murerbalja jeg kjørte den i (med vannstand et par centimeter over inntakene). Og hvis motoren går for varm fordi det ikke kommer noe kjølevann, vil den jo varsle, og det tar ikke ti minutter uten kjøling. Så nå skjønner jeg ingenting.

 

Ellers så var ikke den gamle impelleren verst ut. Selvsagt var den litt stivere enn den nye, og armene var permanent bøyd, men det var ikke noe smeltet og hadde ikke løsnet noen biter. Sånn så den ut før jeg tok den av:

 

194063792_2841325286117688_2006895576720429204_n.jpg.96ff2430375b6f24a26a1cccaed31406.jpg

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, det høres absolutt logisk ut, jeg ble bare forvirret av at det rant (om enn litt svakt) da båten var i sjøen før jeg byttet impeller, men ikke etter. Det var ikke løsnet noe av impelleren som kunne ha satt seg noe sted, og jeg tenkte derfor på om det kunne være sånn at den ikke renner hvis ikke motoren står i gir, eller noe sånt. Men jeg skal fortsette på dette enten i helga eller mandag (i morgen blir det pøsregn her, og fredag har jeg for mye jobb), så det blir det første jeg sjekker da.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skjønte det nå. Den dro ikke inn nok vann. :headbang: Det var ikke høy nok vannstand til å nå opp til impelleren, jeg tenkte at den bare måtte gå inn til vanninntakene, men da fikk den ikke primet den, så den dro ikke gjennom noe. Jeg må vel ta av dentfordømte undervannshuset en gang til for å se om jeg har brent i stykker den nye impelleren...

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er det ikke den som er på den andre siden, da? Merket med rød ring? Men hvordan bruker man den?

 

 

 

Suzuki-anoder.jpg

 

Jo, det er den. Litt søking viste meg at hvis det er noe dritt i den, eller den har låst seg i åpen stilling, vil det blir dårligere kontrollstråle og vanntrykk på lavt turtall. Jeg må vel få tak i en ny...

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener det skal være den ja. Det finnes en video på nett om den.  Det bygges opp avleiringe på den.  Er 2 skruver og en oring lik sink merket med hvit ring hos deg. Er en gummisak med fjær i 🙂 mener min står på motsatt side hvis jeg ikke husker feil

 

https://m.youtube.com/watch?v=ilivU7_A0TM

Redigert av autohelm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk, jeg får se om jeg finner delen på West eller Maritim, ser ut til at jeg må bevege meg til Kristiansand for å få båten på vann igjen... Jeg tror jeg skal bytte termostat i samme slengen, den kan visst gi samme symptomer når den er låst i åpen stilling. Da bruker også motoren lang tid på å bli varm, og det er ikke så bra siden jeg bruker den hele året.

 

Edit: Det var visst ikke så lett. Ingen av dem ser ut til å ha delen. Så jeg må enten kjøpe originalt (til sikkert firedobbel pris...) eller vente på Boatparts.net, og det har jeg ikke tid til. Får kontakte Suzuki-forhandleren i Kristiansand.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Impeller, skål og plate er byttet for noen dager siden. :thumbsup: Og jeg aner jo ikke hvordan ventilen eller termostaten faktisk skal være, så det hjelper meg lite å åpne for å se på dem. I tillegg må man visst bytte O-ring når ventilen har vært ute.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja vel, da tror jeg at jeg skal gjøre som jeg pleide å si til ungene når de herjet litt for ivrig: "Nå er det på tide å gi seg før noen begynner å grine." Eller "mens leken er god", som det vel offisielt heter. Jeg tror ikke det er noe galt her. Jeg plukket ut vanntrykksventilen, og den så helt perfekt ut. Ingen antydninger til avleiringer, dårlig fjær, dritt eller noe annet. Så ville jeg temperaturteste termostaten (ved å legge den i ei gryte med steketermometer), men den kan umulig være noe problem. For jeg vet den åpner, motoren blir aldri overdrevet varm. Og da jeg ikke fikk til å lirke den forsiktig opp uten å skade den, ville jeg prøve dette knepet:

 

 

Er det tegn på at man ikke er så veldig glup når man går med et actionkamera i hånden, men legger ut noe som er filmet fra et pannebåndkamera, og ikke engang viser det når man faktisk starter for å få ut termostaten? :giggle: Det heter jo at "de dummeste bøndene får de største potetene" (uten å ville fornærme bønder i disse gode tidene for Felleskjøpet-dresser og latterskriker fra Stange), så jeg bestemte meg for å prøve. Jeg koblet vann på spylemuffen og ga gass. Og mer gass. Og satte i gir og ga enda mer gass. Ingenting skjedde. Men det motbeviser iallfall teorien om at termostaten er låst i åpen tilstand, for det kom ikke en dråpe vann ut der.

 

Så da er altså impeller, impellerhus og plate byttet (og jeg skal for helt sikkerhets skyld ta en titt på den igjen, at ikke den ble brent da jeg delvis tørrkjørte den fordi jeg hadde for lav dunk med vann), termostat og trykkbryter sjekket, og kontrollstråleslange og albu er forsøkt staket opp, uten at det er noen avleiringer å snakke om i systemet. Det eneste som gjenstår, er å få tak i den ventilen som sitter på kontrollstrålen, så den blir konsentrert og samtidig kan styres dit jeg vil. Da kan jeg sjekke hvordan den ser ut med den på. Men jeg tror ærlig talt ikke det skjedde noe galt i de sekundene jeg hadde plastpose på vanninntakene, det var rett og slett Suzukis system med å varsle om for høy temperatur når vanntrykket synker, ikke bare når motoren faktisk blir for varm.

 

Men når jeg er ferdig i ettermiddag, vil motoren være fullstendig gjennomgått, hatt full sørvis og alt bør ligge til rette for et problemfritt år med fiske og hyggeturer før jeg tar ny sørvis neste vår!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...