Jump to content

Strømforsyning til kartplotteren


At-le

Recommended Posts

Noen som vet om man eventuelt kan bruke en vanlig 12v lader som strømforsyning. Skulle tro at det ikke skulle være noen fare dersom man monterte sikring mellom lader og plotter. Ofte tåler plotterne en spenningsvariasjon på mellom 10-16 volt. Er det noen som har synspunkter på dette?

Link to post
Share on other sites

En batterilader egner seg dårlig som strømforsyning. Utgangstrinnet på en lader forutsetter at det sitter et batteri i andre enden for at spenning og strøm skal bli riktig. Du kan risikere alt for høy spenning ut fra laderen. Det finnes selvføleglig gode unntak, men jeg ville ikke tatt sjansen dersom ikke laderprodusenten kan dokumentere at laderen også kan benyttes som vanslig strømforsyning.

 

Bruk heller en vanlig batterieleminator med utgangsspenning 12-14V. Selv bruker jeg en standard Mascot power supply 13,5 V - 0,7 A med sigarettenneruttak som fint driver mitt Raymarine E80 display om vinteren hjemme. Vel og merke er ikke GPS, radar og ekkolodd tilkoblet, da vil nok Mascoten slite litt :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har tenke kjøpe strømforsynig og tillegg kabel bruker til kartplotteren.Er noe kjenner den? :confused:

Den koster 290 kr strømforsynig til kartplotteren.

Tillegg kabel 250 kr ( Navman strackfish 6600 )

Det er fint ha den og lære program i kartplotteren i hjemme. :yesnod:

Mvh At-le

Bilde

Det står den:

220VAC inn

3-15VDC ut

Strømstyrke på hele 2.5A

Solide tilkoblinger for bananstikker eller kabelsko.

Mvh At-le

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Mange av oss har nok et gammelt startbatteri som de ikke har fått seg til å kaste stående i garasjen. Dersom det ikke er helt dødt, bruk det sammen med laderen, så har du en ypperlig strømforsyning. Brukte det da jeg testet kjøleskapet hjemme. Men pass på syresøl når du bærer det inn på "gutterommet", fruer liker ikke hull i gulvteppet etter svovelsyre! :blush:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en 12 V batterieliminator til kr. 49,90 hos Biltema. Den har inngang for sigarettenner. Ved å sette

sigarettenner på strømledningene fra plotteren kan jeg bruke den både hjemme og i båten. :rolleyes:

Den er sikkert grei til plotter og annet som ikke bruker mye strøm. Til kjølsekap e.l. kan den ikke brukes.

Kjøleskap har stor startstrøm, og strømtrekket under drift er frs ca 2.5A til 6A.

Har selv en strømforsyning (bordmodell) Mascot type 719 (0-30V), men den leverer ikke nok strøm til kjøleskapbruk. (maks 2A)

 

Kjøpte nylig en ny Isotherm kjøleboks med Danfoss BD35F kompressor. Testen den og brukte da min 12V/20A Mascot lader som strømforsyning. Den ligger da på vedlikholdspenning på ca 13.7V konstant.

Kompessoren tar ca 5.2A ved drift iflg brosjyren(litt mer i startøyeblikket). Samme kompressor kan bruke forskjellig med strøm avhengig av turtall den går på.

 

Ellers er det riktig som Lars sier...., men jeg synes det er litt tungtvint med et blybatteri hjemme på hobbyrommet.

Link to post
Share on other sites

Den er sikkert grei til plotter og annet som ikke bruker mye strøm. Til kjølsekap e.l. kan den ikke brukes.

Kjøleskap har stor startstrøm...

Men nå var det nettopp plotter (og hjemme-trening) den skulle brukes til, strømforsyningen som at-le var ute etter i første innlegg. Så da er kanskje Biltema-varianten som kes nevner det beste alternativ for at-le...

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men nå var det nettopp plotter (og hjemme-trening) den skulle brukes til, strømforsyningen som at-le var ute etter i første innlegg. Så da er kanskje Biltema-varianten som kes nevner det beste alternativ for at-le...

 

Ronald

 

Helt enig, jeg tenkte mest på en mer anvennelig løsning som kan brukes til mer. :blush:

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om man eventuelt kan bruke en vanlig 12v lader som strømforsyning. Skulle tro at det ikke skulle være noen fare dersom man monterte sikring mellom lader og plotter. Ofte tåler plotterne en spenningsvariasjon på mellom 10-16 volt. Er det noen som har synspunkter på dette?

Min variant for å kunne "plotte" meg rundt i vinterhalvåret var å ta en kikk på verkstedet der det lå en haug med gamle batterieliminatorer. Koblet sammen med kabelen fra båten og vips jeg var "på nett". Kostet ingenting (Plotteren er en Garmin 182C som tåler noe variasjon i spenningen).

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Min Simrad kartplotter er koblet på startbatteriet. Det medfører at plotteren går ned og restarter ved start av motoren :nonod:

 

En enkel løsning for å unngå dette er å koble plotteren på forbruksbatteriene, men da vil den jo restarte når jeg kjører thrusterene - og det er jo enda værre :eek:

 

Er det noen som kjenner seg igjen?

 

Jeg mener at dette bør kunne løses på en av følgende måter:

1. Ved å forsyne plotteren og radaren med strøm fra begge batterisystemer via dioder (en diode fra startbatteri til plotter og en diode fra forbruksbatteri til plotter).

2. Sette opp en diode fra startbatteriet eller vedlikeholdsbatteriet til et lite vedlikeholdsfritt batteri (2-7Ah) og forsyne plotteren og radaren fra denne kilden.

3. Gi blaffen og starte plotteren etter motoren :lol:

 

Er det noen som har prøvd noe av dette - eller er det bare jeg som stiller urimlige krav til at alt skal funke 100% til enhver tid?

 

PS. Det samme vil kanskje gjelde VHF, men det har jeg ikke installert (ennå...)

Link to post
Share on other sites

Slett ikke noe dårlig forslag. Jeg burde tenkt på det selv, for jeg satt akkurat å funderte på hvorfor jeg ikke hadde dette problemet på forrige båt - men du hadde selvfølgelig svaret!

 

Tid for en liten Alzheimer-test kanskje :wink:

 

Jeg har jo 170Ah på startbatteriet så det burde jo holde... Kan det være noe problem med ustabil spenning til EVC systemet? Jeg regner med at Volvo-dyret (D6-370) henter spenning fra startbatteriet. Bør kanskje sjekke dette?

Link to post
Share on other sites

Både startmotor og thrustere er ekstreme strømslukere som trekker batterispenningen dramatisk ned. Ingen av disse brukes samtidig og det kan derfor være smart å samle de for å få stabil spenning på forbruksbatteriene. I tillegg slipper man å tappe forbruksbatteriene.

 

For å dra den helt ut, så bør kanskje startmotor, ankervinsjer og thrustere stå på et batteri? Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...