Fluctus Svart 22.Mars.2006 Del på Facebook Svart 22.Mars.2006 Tja - får se om jeg kanskje kobler om litt til sommeren. Ideen med diodene er ikke lagt helt på hylla, men det er flere fordeler med å samle starter, thrustere og vinsjer. Først må jeg kartlegge hva som er koblet hvor - og hvordan kablene går. Høres ut som en lang rekke med "unnskyldninger" til å stikke ned i båten for å sjekke ting&tang Og - kan noe gjøres bedre, ja så pleier det å bli sånn hos meg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chrian Svart 23.Mars.2006 Del på Facebook Svart 23.Mars.2006 Skorgenes kobler alltid ankervinsj og truster på forbruksbatteri da de ikke ønsker store forbrukere på startbatteriet pga. edc systemet på motoren. Synes dette er en dårlig løsning da en får problemer med plotter og tv dersom en kjører truster eller ankervinsj. Hadde selv løst dette med ett lite (50 til 70A) tredje batteri til edc enheten eller koblet denne på forbruksbanken slik at jeg kunne koble de store forbrukerne på startbatteriet. Har tidligere hatt en båt med to KAMD44 motorer, der koblet jeg edc systemet på forbruksbanken, startmotor, ankervinsj og truster var da koblet på startbatteri. Denne løsningen har ett stort minus, dersom du tapper forbruksbanken for langt ned vil du ikke få start på motoren. Løste dette selv med å justere alarmen på batterimåler slik at den ga alarm når forbruksbatteriene var nede på 50% av kapasiteten, da er det fremdeles nok strøm til en problemfri start. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 23.Mars.2006 Del på Facebook Svart 23.Mars.2006 Vi har eget batteri til thrusteren. Da unngår vi at den trekker strøm fra forbruk. Vinsj er koblet til startbatteri. Fungerer glimrende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fluctus Svart 23.Mars.2006 Del på Facebook Svart 23.Mars.2006 Ja jeg antok nok at det var EDC/EVC enhetene som er grunnen til at det er gjort slik. Før man hadde elektronikk på motorene var det nok en opplagt løsning å samle alle strømslukene på et batteri - med EDC/EVC/etc bør man nok tenke seg om litt. Jeg har tre batterier - ett til start (170Ah) og to (2x225Ah) til forbruk. Det kan hende det går an å utnytte dette, men jeg må kartlegge litt først. Uansett var det en liten aha-opplevelse at selv noe så enkelt som dette faktisk er litt innviklet - og at det er løst ulikt på ulike båter! Fra å være et promlem med startmotor og plotter så har dette blitt en utfordring med startmotor, vinsj, thruster ift. EDC/EVC, plotter, TV og annen elektronikk! Problemet er ikke større enn at man kan leve med det - men så var det dette med optimale løsninger da.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fluctus Svart 23.Mai.2006 Del på Facebook Svart 23.Mai.2006 Etter en tenkepause har jeg nå montert den optimale (?) løsningen på problemet med stabil strømforsyning til plotteren: Løsningen er montert og ser ut til å virke etter hensikten. -Den første dioden benyttes for å unngå at reservebatteriet leverer strøm til resten av båten (!) -Termosikringen benyttes for å sikre at ladestrømmen til reservebatteriet holdes på et moderat nivå -Den andre dioden brukes for å sikre at resevebatteriet kan levere nok strøm til plotteren uten å gå gjennom termosikringen Den eneste haken med løsningen er at plotteren ikke skrus av dersom hovedbryteren skrus av, men jeg ser ingen problemer med det.... En løsning på dette kan være å sette på et rele som holder til ganske lav spenning, men som løser ut når hovedbryter er stengt. Dette får komme senere dersom det skulle føles som et problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Smart løsning! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Hei. Hva med å kutte ut termosikringen og dioden fra ekstrabatteriet og erstatte det "ubekvemme" ekstra batteriet med en stor kondensator på noen Farad slik bilstereofantastene bruker, koblet direkte til plotteren? Tror Torshov bilrevisita forhandler slike kondensatorer fra Stinger. Det ville vel bli en enda enklere løsning? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fluctus Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Jo - en kondensator kunne vært en løsning, men når den skal klare maks 1-2V fall med 6A over flere sekunder (5 sekunder før forburksbatteriet er oppe igjen ved kjøring av begge sidepropeller?) så må det svære saker til! Torhov har f.eks, en 5Farad til 1.490,- Jeg har ikke regnet på hvor lenge den klarer jobben, men min løsning kostet meg under 200,- og klarer 10 minutter selv uten lading.... Batteriet er et tett blybatteri som klarer seg selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 (redigert) Hei. Med den prisen på kondensator, trekker jeg forslaget. Men 5amp for en plotter var jo veldig mye da? Rettelse: Så nå at du skal drive radar også, så da blir det nok litt strømtrekk. Lars H. Redigert 24.Mai.2006 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fluctus Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Kartplotter+Radar+Ekkolodd+Dobbeltstasjon (+fartsmåler+eksternt kompass+sjøtemperatusmåler) Jeg har ikke målt strømtrekket, men at det går en del til alt dette betviler jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.