Jump to content

Salg av gammel snekke til Danmark - noen med erfaring? Svindel?

Atrox

Recommended Posts

Okkaby skrev for 22 timer siden:

Ja 25% moms. Enkelt å greit.

Men kan sikkert kjøre i land uten å bli stoppet, og så gi faen. Men lovligt så må moms betales.

Ja. Og når kjøper har dokumenter på at momsen i  er betalt i Danmark, Nederland, etc., går jeg ut fra at de kan kreve refusjon for den momsen kjøper betalte i Norge om de hadde kjøpt av et firma. Hvordan det er med kjøp fra privatperson, vet jeg ikke.

Oggiwara'en skrev 17 minutter siden:

Ja. Og når kjøper har dokumenter på at momsen i  er betalt i Danmark, Nederland, etc., går jeg ut fra at de kan kreve refusjon for den momsen kjøper betalte i Norge om de hadde kjøpt av et firma. Hvordan det er med kjøp fra privatperson, vet jeg ikke.

Er jo ikke moms på bruktbåt hos forhandler i Norge. Så skal slite med dokumentasjon på dette.

å er nok svært få, om noen som reiser til Norge å kjøper nye båt.

men selges mye bruktbåter fra Norge til Danmark grunnet god kurs for danskene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 5 minutter siden:

Er jo ikke moms på bruktbåt hos forhandler i Norge. Så skal slite med dokumentasjon på dette.

å er nok svært få, om noen som reiser til Norge å kjøper nye båt.

men selges mye bruktbåter fra Norge til Danmark grunnet god kurs for danskene.

Trodde faktisk at bedrifter måtte beregne moms på same måte som med biler etc.? Og for bil, får du tilbake moms når du kjøper bil i utlandet og kan dokumentere at du har betalt moms i innførselslandet.

Oggiwara'en skrev 13 minutter siden:

Trodde faktisk at bedrifter måtte beregne moms på same måte som med biler etc.? Og for bil, får du tilbake moms når du kjøper bil i utlandet og kan dokumentere at du har betalt moms i innførselslandet.

Så lenge det er fritidsbåt, er bruktbåt mvh fritt i Norge. Men selger feks en fisker sin Øien 620 til privat person, vil det normalt være moms på salget. Så er der sikkert noen regler for avskrivning som spiller inn også, alt etter hvor gammel båten er.

Det er heller ikke Mva på bruktbiler du kjøper hos forhandler som privat person. Mvh har jo alt blitt betalt en gang tidligere.

er forskjell på import å innlands salg. Ting som selges innlands har det jo blitt betalt mva når varen var ny.

Redigert av Okkaby (see edit history)

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Oggiwara'en skrev 20 minutter siden:

Og for bil, får du tilbake moms når du kjøper bil i utlandet og kan dokumentere at du har betalt moms i innførselslandet.

Du får ikke tilbake momsen som ble betalt i 1973, uansett om det er båt eller bil. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Okkaby skrev 7 minutter siden:

Så lenge det er fritidsbåt, er bruktbåt mvh fritt i Norge. Men selger feks en fisker sin Øien 620 til privat person, vil det normalt være moms på salget. Så er der sikkert noen regler for avskrivning som spiller inn også, alt etter hvor gammel båten er.

Det er heller ikke Mva på bruktbiler du kjøper hos forhandler som privat person. Mvh har jo alt blitt betalt en gang tidligere.

er forskjell på import å innlands salg. Ting som selges innlands har det jo blitt betalt mva når varen var ny.

Bilforhandleren må faktisk betale moms på sin fortjeneste ved salg innenlands. Men her er det snakk om import. Kjøper jeg bil i Tyskland fra en seriøs forhandler, får jeg tilbake tysk moms når jeg har dokumentert at jeg har betalt norsk moms. Trodde dette gjaldt båter også.

Oggiwara'en skrev 3 minutter siden:

Bilforhandleren må faktisk betale moms på sin fortjeneste ved salg innenlands. Men her er det snakk om import. Kjøper jeg bil i Tyskland fra en seriøs forhandler, får jeg tilbake tysk moms når jeg har dokumentert at jeg har betalt norsk moms. Trodde dette gjaldt båter også.

Nu var spørsmålet hva kjøper i danmark må ut med av avgifter ved import av en gammel bruktbåt til ca 40k

samme om han kjøper den av deg/forhandler eller kongen, så betaler han ikke noe moms i Norge. Men på samme måte som når du importere fra Tyskland, så må han betale i Danmark, da det er import, hvor det ikke har blitt betalt noe mva til danske stat tidligere.

Okkaby skrev 2 minutter siden:

Å nei det er ikke mva på bruktbil hos forhandler, så lenge den har vært registrert i Norge før salget.

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/kjope-bil-i-norge/

Likevel må enhver forhandler/bedrift betale moms på sin fortjeneste på ethvert salg som enhver annen bedrift må. Denne momsen er det jeg refererer til. 

Men nå gir jeg meg, for jeg gidder ikke kverulering for kveruleringens skyld.

Oggiwara'en skrev 5 minutter siden:

Likevel må enhver forhandler/bedrift betale moms på sin fortjeneste på ethvert salg som enhver annen bedrift må. Denne momsen er det jeg refererer til. 

Men nå gir jeg meg, for jeg gidder ikke kverulering for kveruleringens skyld.

Du betaler skatt av din fortjeneste/overskudd.

moms er en skatt på 25% som legges på de fleste nye vare(noen vare har mindre %)

er det moms på en vare, så skal dette gå tydelig frem på kvittering med beløp å %.
har forhandler overskudd på driften, betales det skatt av dette overskudd, noe jeg sjøl gjør i firmaet mitt. Jeg betaler ikke noe moms av dette overskudd.

det du snakker om, er forskjellen mellom inn å utgående moms. Altså moms en bedrift betaler for varen inn til bedriften, å moms bedriften tar inn på videresalget til en kunde. Men bedriften betaler ikke moms på kjøp av bruktbilen når han får inn denne. Å ikke krever han inn moms når han selger bilen igjen. Følgelig blir det ingen moms å betale.

det er ikke noe inn å utgående moms på bruktbil.

det står klart å tydelig i link jeg la ut, at det ikke er moms på bruktbil. Om forhandler klare å lure deg, så han tjener masse på den, så er det hans lykke hehe

Oggiwara'en skrev for 5 timer siden:

Helt riktig. Du betaler kun moms på kjøpesum nå. Altså fra forhandler.

Det er jo ikke forhandler som selger her! Kun salg mellom private!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...