Atrox Startet 17.Mai.2021 Del på Facebook Startet 17.Mai.2021 Har ei snekke ute på Finn og har fått en forespørsel om salg til Danmark. Erfaring tilsier svindel lang vei, men tok for moro skyld et søk på vedkommende og ser at han har hentet flere båter fra Norge og holdt på med båtsalg over flere år, samt er medeier i et båtformidlingsfirma. Opplevde i våres også at båtnaboen sin snekke ble kjøpt opp av en oppkjøper og sendt til Holland. Er markedet i disse landene slik at det lønner seg å hente båter fra Norge og selge hjemme?? Noen som har erfaring med tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Svindel..? Så lenge du får pengene før du leverer båten, hvordan kan du svindles da...? Masse brukte båter som går til Europa nå...kronen er svak mot euro... Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Kan fort være du er inne på noe der - tenkte selvfølgelig ikke på kronekurs. Svindel kom mest opp pga. stort sett alt jeg har solgt på Finn så har det kommet henvendelser som helt klart er svindelforsøk. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Penger på forskudd og kjøper henter båten i Norge - hvorfor ikke ? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Bruktpriser på båt i Sverige og Danmark er høyere enn her. Tettheten av båter er mye mindre så det er mindre å velge på. Skjønner godt at det hentes båter i Norge. Spesielt snekker er billige i Norge, men en også mindre seilbåter er billige her. I Norge var det et ekstremt salg av båter på 2000 tallet(sterk krone og sterk lønnsvekst). Derfor er det et hav av brukte seilbåter fra den tiden og "ingen" gidder lengre å ha en snekke fra 80-90 tallet. Med svak krone og lavere lønnsvekst kan det nok endre seg på sikt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Dansker og Hollendere er ville etter norske snekker. Flere av dem er aktive på FB-grupper som f. eks. Snekkefolk på FB og saga 27 Norge. De averterer aktivt etter båter, betaler på forhånd og henter båten på bil. Så om det er fremgangsmåten her bør det være trygt. Har lest om flere nordmenn som har solgt slik og det har vært uproblematisk. Men det utelukker selvfølgelig ikke svindelforsøk også, så greit å være forsiktig. Be om referanser for eksempel. Er det en megler så sjekk nettsiden deres. Sitér dette innlegget Link to post
Shortcut Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=218296493 https://scanboat.com/da/baadmarked/baade/Motorbaad-saga-27-17395565 Sammenligning af priser på en båd fra samme årgang i Norge -og i Danmark Den Norske båd koster 63000 kr i Danske kroner Så er der mye penge til transport og småreperationer m.m. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 17.Mai.2021 Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Fikk henvendelser på annonsen på min gamle Marex Friendship både fra Danmark og Polen. Tenkte det var useriøst, men etter en lang telefonsamtale med en hyggelig og båtvant danske, skjønte jeg at å handle snekker i Norge ikke var noe nytt. Kursen var gunstig og utvalget stort. Så nå går min gamle Marex i Fredrikshavn. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2021 Takk for alle innspill. Jeg tar en prat med dansken så ser vi hvor det ender :) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.Mai.2021 Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 Dette er båter som er stødige og retningsstabile i lav fart, og lav høyde gjør at de glir under mange bruer i kanaler etc. Og toppfart på 10-15 knop er vel mer enn nok i trange farvann,. I tillegg så er eldre norskproduserte båter kraftig bygget og tåler en støt. Så skjønner egentlig at de er ettertraktet. Mange nordmenn er mest opptatt av at ting skal være nytt. De færreste jeg kjenner syns en snekke er sjarmerende og kul. Dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Mai.2021 Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 Kan bekrefte det selges en del norske båter ut av landet. Ble selv klar over det da et spesielt vogntog dukket opp i havnen. En 28 fots "snekke" ble løftet over på den og sendt sørover. Den utenlandske sjåføren påstod de fraktet over 50 norske båter pr år for en utenlandsk oppkjøper. Målet var minst 75 i år. Selger var godt fornøyd med pengene på konto. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 Da er dansken i gang med å sjekke hva som skal til av papirer og transport så får vi se hvor det ender :) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 18.Mai.2021 Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 (redigert) jeg har solgt snekke til holland. forsåvidt gode erfaringer, denne solgte den kjapt videre tror egentlig det var transportør som skaffa seg returlast. men jeg vble kontakta med spm av de i ettertid. andre pusser dem opp og selger de for optil over 200k se her f,eks. https://www.tsvwatersport.nl/ Redigert 18.Mai.2021 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2021 Del på Facebook Svart 24.Mai.2021 dude skrev On 18.5.2021 at 14.34: jeg har solgt snekke til holland. Nederlendere elsker norske bruktbåter. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/jB4eBw/nederlendere-finner-skjult-marked-i-norge-thor-hammer-vil-hive-seg-paa?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Atrox Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2021 Har forespørsel fra en nederlender nå, han har visst henta flere båter i Norge i år. Sitér dette innlegget Link to post
Stineskr Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Hei, vi har en Joda 8100 tc til salgs og har fått henvendelse både fra en svenske og en danske. Hvordan løser dere dette praktisk med kontakten og pengene når de ikke får sett på båten, men kjøper som den er og den blir hentet på bil? Og hvordan kontrakt bruker dere? Skriver man bare at båten er ‘selges som det er’ og mottar penger på konto og da er du good? I Norge har man jo mange forbrukerrettigheter mtp f.eks å klage hvis ting ikke fungerer eller går i stykker innenfor romlig tid.. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 Jeg kom aldri så langt at problemstillingen ble aktuell, da båten ble kjøpt av en trivelig kar her hjemme. Men jeg prata en del med nederlenderen og det virka som han var inneforstått med at det var lite rom for garanti og reklamasjoner på en 40 år gammel båt som ble kjøpt usett. Han fikk masse bilder og en god skriftlig forklaring på båtens tilstand og da selvfølgelig med alt som fungerte og alt som var feil. Tror ikke det byr på så mye problemer - de fleste av de som henter fra Norge virker som de har gjort dette en del ganger før. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 Jeg annonserte min Sandvik 28AC på finn, var kontaktet av en hyggelig svenske. Vi har signert kontrakt, han har betalt håndpenning. Å vi venter nå bare på at den ska hentes. Jeg har vært tydelig på at dette er en 40 gammel båt. Så noen garantier får han ikke. Noe som og er nedfelt i kontrakten. Videre har jeg vært tydelig på at båten ikke går noen steder før jeg ser at penger er på konto. Noe kjøper har forståelse for. Det er stor forskjell på hva som finnes av brukte snekker i Sverige, å dem som finnes der er som regel ikke i nærheten så godt vedlikeholdt som det vi har her. Att kronene nå er 1:1 resulterer i at det er attraktivt for svensker, dansker og nederlendere å kjøpe fra denne siden av grensen. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 Kontraktsmessig så tror jeg du kommer langt med en standardkontrakt a`la forbrukerrådets, så lenge den er oversatt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 Hei Ikkje oversett kontrakten til andre språk. Du vil neppe ha risikoen for endra juridisk meining som følgje av oversettinga. Norsk kontrakt, og norske rettsreglar. Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 Jeg har solgt en Sandvik 25AC til Amsterdam, gikk som en drøm. Fikk kontrakt hvor kjøper fraskrev seg all rett til å reklamere, og pengene på bok en uke før båten ble hentet. I det hele en nydelig opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2021 Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 Shortcut skrev On 17.5.2021 at 19.46: https://scanboat.com/da/baadmarked/baade/Motorbaad-saga-27-17395565 Den prisen og med en sjøvannskjølt Buck Ask skrev for 6 timer siden: Ikkje oversett kontrakten til andre språk. Du vil neppe ha risikoen for endra juridisk meining som følgje av oversettinga. Norsk kontrakt, og norske rettsreglar. Godt poeng Ask! Utrolig nyttig at vi har juridisk kompetanse her inne Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hd1340 Svart 9.August.2022 Del på Facebook Svart 9.August.2022 Her var det mange smarte hoder som kanskje kan hjelpe meg. En kar fra Danmark som er interesert i min gamle Nidelv 18 86 mod. Må han betale noe form for toll på båten når han kommer til danmark? Vet han må fylle ut et eksport dokument på grensa. Verdi ca 40 000 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.August.2022 Del på Facebook Svart 9.August.2022 Ja 25% moms. Enkelt å greit. Men kan sikkert kjøre i land uten å bli stoppet, og så gi faen. Men lovligt så må moms betales. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
ohio Svart 9.August.2022 Del på Facebook Svart 9.August.2022 Få driiten ut av Norge fortest mulig så snart pengene er på konto Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.