Komodo Startet 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2021 Som beskrevet i denne gamle tråden har vi en eldgammel Engbo Dreggelett ankervinsj i Viksunden https://baatplassen.no/i/topic/121441-røykutvikling-i-motorrom-merkelig-elektrisk-fenomen/ Men den er ikke helt bare bare å bruke, for jeg har ingen kontroll på om gearet er innkoblet, frikoblet, eller et eller annet sted midt mellom. Planen er derfor å montere to grensebrytere som blir aktivert hhv. for når den er frikoblet eller låst. Disse grensebryterne skal tenne en indikatorlampe ved førerposisjonen, så det må jeg strekke kabel til. Ankervinsjen ser slik ut, og det er rett og slett en vindusviskermotor som kjører hendelen til gearet for å frikoble eller koble inn. Som man ser av bildet er det et tynt stag som påvirker armen på gearet. Er det noen som har tips til hvor jeg lettest får tak i egnede grensebrytere og til dette formålet? Som indikatorlampe har jeg tenkt å bruke en billig led lampe fra Biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/lysdiode-2000016442 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
beermaster Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 https://m.aliexpress.com/item/32905536350.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.7f80379e2Z91dU&browser_id=3b45615fe8444d91b96e7f9388bcfeca&aff_trace_key=c62531a2a9204db6b7b46069e9574655-1619553735439-04214-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=shiogdyl3umcavki1797a7f17a11093872a82045eb&gclid=&_imgsrc_=ae01.alicdn.com%2Fkf%2FH5347dcf4c9df41b3bfa0417f41e9ce7dn.jpg_640x640Q90.jpg Noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Akkurat, noe sånt var det jeg tenkte på. Men jeg skal fikse det denne uka tenkte jeg, har tatt med vinsjen hjem. Så det må være noe som er å få tak i i over disk i nærheten. Regner med at det er hyllevare hos diverse leverandører av automasjonsutstyr. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Dette får du på Kjell & Co over disk. De har utsalg bl.annet på Ski storsenter https://www.kjell.com//no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/electromechanics/strombryter-for-elektronikk/endebrytere/malmbergs-grensebryter-med-hendel-og-rull-p67446?gclid=CjwKCAjwqIiFBhAHEiwANg9szu8DE07Z77tD-sDGr_6AFOJrGmq2KxGnimtvr1onalaEGRr0ifd3jhoC_34QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Takk for tips @VegJoh Ved nærmere ettertanke tror jeg dette er noe de fleste elektrogrossister har, så da forundrer det meg ikke om jeg får noe lignede på Elektroimportøren på Rolvsøy også. Prøver der i morgen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Almvik Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Eller en vanlig mikrobryter https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/electromechanics/strombryter-for-elektronikk/mikrobrytere/mikrobryter-1-pins-arm-p36031 Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Komodo skrev 10 minutter siden: så da forundrer det meg ikke om jeg får noe lignede på Elektroimportøren på Rolvsøy også. Nja, det tror jeg faktisk ikke du får tak i på elektroimportøren. Jeg vil tro det ikke er allverdens butikker som har dette over disk. Isåfall så er det nok en mer spesialforretning du må henvende deg til. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) Ja, det er nok egentlig best med to av de. Både størrelsen og prisen er mer riktig. Men jeg gidder ikke kjøre til Ski... Finner akkurat ut at de hadde slike på Claes Olson (som vi har her i Fredrikstad), men produktet har gått ut. Mulig de har på elektroimportøren, men finner ikke på nettsiden deres. Slike brytere har jo flere navn, grensebryter, endebryter, mikrobryter osv., men poenget mitt er bare at jeg skal ha et signal når armen er langt nok oppe til at gearet er låst, og langt nok nede til at det er helt frikoblet. Lagt til: Svaret var til @Almvik, ser Vegjoh kom imellom... Redigert 17.Mai.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 VegJoh skrev 2 minutter siden: Jeg vil tro det ikke er allverdens butikker som har dette over disk. Isåfall så er det nok en mer spesialforretning du må henvende deg til. Mulig, men når butikker som CO har hatt slikt i sortimentet kan det ikke være så veldig spesielt. Jeg får fortsette å lete litt til. Slike brytere brukes jo i stort antall på en rekke forskjellige innretninger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Almvik Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) Hvis du skal ha det i dag så kan du jo oppsøke baksiden på en elkjop eller lignende og ta med en torx t20. Sitter slike i oppvaskmaskiner fra i hvert fall Bosch, siemens og sikkert andre bak dekslet på v side. Har du en gammel bil stående så finnes det brukbare bryter på handbremsen, ckutchpedal og bremsepedal, i tilegg till dørbrytere og dørlåser. Har du en gammel kassert printer så kan det finnes der også. Redigert 17.Mai.2021 av Almvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Almvik skrev 1 minutt siden: Hvis du skal ha det i dag så kan du jo oppsøke baksiden på en elkjop eller lignende og ta med en torx t20. Sitter slike i oppvaskmaskiner fra i hvert fall Bosch, siemens og sikkert andre bak dekslet på v side. Det tar jeg ikke sjansen på, det ville vært på linje med innbrudd. Men da kan jeg kanskje finne noe på fyllinga her ute Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Almvik Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Tenkte på elreturen på baksiden, der de leverer kasserte maskiner til gjenvinning. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Det går ju litt mer i linje med den frankenstein opplegget du allerede har med pussermotor fra bil=) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Ja, det skjønte jeg egentlig. Men det har vært artikler i avisen om østeuropeere som henter hvitevarer i slike mottak, og at det har blitt anmeldt som tyveri. Skjønner egentlig ikke helt problemet men... De henter saker som nordmenn kaster, og tar det med hjem og reparerer. Mye av dette havner nok til salgs på Finn.no igjen også. Men nok om det. Sitter og funderer på om kanskje den enkleste og mest driftsikre løsningen er å lage en bryter selv. Det er jo tross alt kun snakk om to ledere som skal få kontakt. Må gruble litt på om det finns en enkel løsning på det der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Almvik Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Ja det har du sikkert rett i, tenkte mest på at det er en god ting med gjenvinning=) En sån microbrytere er veldig god til slike ting, mye takk vare den stålfjæren som er litt elastisk/bøjlig. Men du finner sikkert ut av det, er mange muligheter =) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Her er et bilde av vinsjen sett vinkelrett på. Jeg tenker at den bør få signal om at hendelen er oppe når den har kommet så langt i vandringen at tannhjulene er i inngrep, men at den må tåle at hendelen vandrer helt opp. På den måten blir det ikke så kritisk at hendelen skal være nøyaktig i øvre posisjon for at indikatorlampa skal lyse. Akkurat der er det fordel med de mikrobryterne som har en fjær i armen. Glupe ideer for en enkel og driftsikker løsning mottas med takk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mawilu Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Du får gode induktive givere fra 150 kr mer driftssikkert er det ikke mulig å få Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 https://www.elektroimportoren.no/induktiv-givere-40x40x117-20mm-pnp-sl/4318846/Product.html En litt dyr induktiv giver hos Elektroimportøren.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Ja, induktiv giver er gull selvfølgelig. Men til den prisen er det også 100% uaktuelt. 30 kroner er mer riktig pris til dette opplegget Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 Jøss @Komodo en sånn vinsj har jeg ikke sett siden siste halvdel av 80 tallet. Det var Willi Enger sin patent (Engbo) med vindusvisker motor å starter fra en Opel. Husker de var litt kilen i gearet men sterk som fy. Mikrobrytere er kjekt til slikt men du som er metall mann lager dette av er hornbryter fra BT. ? Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Jens_P Svart 17.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2021 (redigert) Hva med magnetbryter? https://www.clasohlson.com/no/Magnetisk-alarmkontakt/p/36-5054?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAjwqIiFBhAHEiwANg9szsKckzM2St9NrtoVyUK1-aR_0Z5MXqhbqbgfZczGGMnVM3jFG7XIIBoCZtIQAvD_BwE https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/alarm-og-sikkerhet/alarmsystemer/detektorer-sensorer-og-annet-tilbehor/magnetkontakt-nc-p50500 Redigert 17.Mai.2021 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gullfisk Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 @Komodosendt deg en im Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Kan du bruke parkeringsfunksjonen på viskermotoren? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 En magnet limt på armen og 3 rimelige Reed-releer montert på en plate over armen er sikkert det rimeligste og mest pålitelige over tid. Mikrobrytere er greie for endeslag men blir jo fort mer plundrete for midtposisjon. Evt en avlagt rorføler/potmeter som koples til med et stag men da trengs litt elektronikk for å dekode. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 KDB skrev On 18.5.2021 at 10.52: Kan du bruke parkeringsfunksjonen på viskermotoren? Jo, og den bruker jeg også. Viskermotoren skal ha en ledning på permanent pluss for å ha denne funksjonen. Men dette er ingen eksakt vitenskap- av og til kan motoren stanse i en midtposisjon under visse forutsetninger. F.eks. at jeg gir den en puls som ikke har riktig varighet. Jeg trykker inn en impulsbryter på styrepanelet for å starte en sekvens (at motoren vandrer og aktiverer gearet), men dersom jeg ikke holder impulsknappen inne passe lenge kan impulsen bli for kort, da kjører motoren bare en bit, ikke hele slaget/sekvensen. Dersom jeg holder den inne for lenge kan det gjøre to slag. Da går gearet fra låst til stengt og tilbake til låst. Jeg trenger derfor to lamper på panelet ved styreposisjonen som viser om gearet er låst eller stengt. I midtposisjon vil jeg ikke ha noen lampe. Fantino skrev On 18.5.2021 at 11.20: En magnet limt på armen og 3 rimelige Reed-releer montert på en plate over armen er sikkert det rimeligste og mest pålitelige over tid. Mikrobrytere er greie for endeslag men blir jo fort mer plundrete for midtposisjon. Evt en avlagt rorføler/potmeter som koples til med et stag men da trengs litt elektronikk for å dekode. Ja, jeg har også vært inne på tanken med å bruke reed-releer. Ville i så tilfelle kun brukt to. Jeg trenger ingen indikasjon på midtposisjon. Ellers kan jeg oppdatere saken med at @Gullfisk har gravd dypt i roteskuffen, og donert to givere til prosjektet Følger opp med mer når jeg får tid til å gjøre noe videre med saken Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.