Jump to content

Røykutvikling i motorrom + merkelig elektrisk fenomen


Komodo

Recommended Posts

I kveld ble vi utsatt for følgende merkverdige problem.

 

Vi hadde vært på holmetur etter jobb, badet grillet og koset oss. Alt var bare fryd og gammen. Da vi kjørte fra båtplassen på ettermiddagen var batteriene så og si fulladet. Ladespenning var normal, ca 14,5V, og ladestrøm ca 20A så vidt jeg husker. Også dette normalt.

 

Etter noen timer var det på tide å starte opp og kjøre hjem. Når jeg starter motoren pleier jeg alltid å legge turtallet opp ca 100 rpm for å få ladingen i gang på dynamo. Enkelte ganger starter den imidlertid å lade med en gang på tomgangsturtall. Denne gangen startet den å lade med en gang, men før jeg rakk å reagere på instrumentene hadde jeg lagt opp turtallet bitte-litte grann. Jeg liker å holde øye med det elektriske, så jeg har et voltmeter på startbatteriet, et på forbruksbanken, et amperemeter som viser ladestrømmen fra dynamo, og en batterimonitor som viser strøm inn på forbruksbanken. 

 

Etter noen sekunder skjedde det noe rart. Voltmetrene falt plutselig fra ca 14,5V til under 12V. Like etter stabiliserte de seg på ca 12,6V. Det første som slo meg var da at jeg hadde mistet ladingen. Imidlertid oppdaget jeg at amperemeteret viste at det gikk relativt høy strøm fra dynamo. Dette er analogt uten tall på skiva, men ca 50A tenker jeg. Jeg fortsatte å rusle på tomgang ut fra bukta vi hadde ligget mens jeg grublet litt over dette. Etter ca 1 minutt begynte det imidlertid å lukte brent, så jeg stoppet motoren. Opp med dørkelemmer, vekk med motorkasse, og ut veltet det en grå røyk som luktet skikkelig brent. Jeg tenkte på brent dynamo eller drivreim, om motorromsisolasjon kunne ha ramlet ned mot noe som roterte eller hva det kunne være. Jeg kunne imidlertid ikke finne noe galt.

 

Da jeg fikk summet meg ringte jeg en kamerat og spurte om han kunne komme og taue meg inn i plassen. Jeg er totalmedlem i redningsskøyta, men føler kanskje at det er greit å klare seg uten den assistansen om det går. I tillegg var tilfeldigvis redningsskøyta og hjalp noen andre på den samme holmen da vi ankom. Tenkte at det hadde vært litt pinlig å dra dem tilbake dit en gang til samme kvelden :sweat:

 

Etter å ha luftet ut røyken fra motorrommet begynte jeg å lukte rundt om kring for å finne ut hvor røyken hadde kommet fra, men jeg kunne ikke finne sikkert ut av det. Lukta minnet om brente motorviklinger, så jeg holder en knapp på varmgang i dynamo, men det var ikke mulig å kjenne vond lukt fra den heller.

 

Når røykteppet var på vei ut Løpern, og jeg hadde fått summet meg startet jeg opp motoren igjen for å se om jeg kunne lokalisere feilen, evt. om det gikk an å rusle hjem til havna. Ladestrømmen gikk da rett opp til ca 40A, men det merkelige var at spenningen ble stående på hvilespenning, ca 12,6V (noe lav da). Jeg satte motoren i gir, og mens jeg grublet over dette begynte spenningen sakte men sikkert å stige. Først 12,9, deretter 13,2, så videre opp mot 14V. Når spenningen nådde 14V hadde ladestrømmen fra dynamo steget til ca 70A. Dette er helt unormalt så lenge vi hadde kjørt hjemmefra noen få timer før med nesten fulle batterier. Det var bare ca 30-35A som gikk til forbruksbanken, resten gikk altså til startbatteriet. Dette i seg selv er jo også høyst merkelig. Forbruksbanken er på 2x220Ah, startbatteriet er på 185Ah. Vi kjørte uansett hjem til havna (ca 10-15 minutter). På den tiden falt strømmen noe, og spenningen steg noe. Ingen feil var å spore. En stund etter å ha fortøyd målte jeg spenningen på batteriene som da var 12,89V.

 

En liten tilføyelse angående det elektriske anlegget. Jeg har brukt et 100A vanlig rele for å koble sammen start og forbruksbank. Dette tok jeg livet av tidligere i sommer pga. litt vel høyt strømtrekk mellom bankene. Jeg koblet da start og forbruksbankene sammen i parallell til en bank. Strømmen inn til bankene måles imidlertid separat, så det har jeg oversikt over.

 

En sak som slo meg var at det kunne ha oppstått brudd i startbatteriet (forklarer spenningsfallet) slik at dynamoen har forsøkt å kompensere med å pøse på alt den har av strøm og dermed gått varm. Dette skulle også forklare den høye strømmen. Etter å ha kontrollmålt fant jeg imidlertid ingenting som styrket den teorien.

 

Noen forslag på hva som kan ha skjedd?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært inne på tanken med starteren. Lukta minnet mest om brente motorviklinger. Noe annet enn starter og dynamo kan jeg ikke forstå at kan være årsaken. Spørs om ikke jeg må demontere de to og levere dem på Vikleverkstedet for full gjennomgang og måling.

Link to post
Share on other sites

En mulighet kan være at starteren har ligget på

 

Har en diesel kan det være vanskelig å høre hvinet - enklere med bensin.

 

Feilsøking i slike tilfeller gjøres selvsagt først visuelt gir ikke dette svar forsøker en å legge hånden på aktuelle komponenter for å kjenne om de er varme eller unormalt varme.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ville sett over grovkabling og koblinger først, kablene til vinsja som er overbelastet og smelta såvidt ihop etter heving av den berømte Knife'n ved avgang? :)

Godt det gikk bra, lukta av isolasjonslakk er jo greit gjenkjennelig, men kan jo komme av overbelastning av dynamo ved ~kortslutning og unormalt høy lading.

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme problemet med bilen for en stund siden. Høy kortslutningsstrøm og brent lukt. Dette tappet ned batteriet slik at motoren stoppet. Starteren gikk med redusert fart etter dette og trodde batteriet var ødelagt. Byttet batteri, men motoren var enda tungstartet. Startet kun med starkabler.

 

Så byttet jeg starteren og problemet løste seg. Starteren hadde kortsluttet batteriet på et vis uten at den var helt ødelagt. Ville ha sjekket denne jeg.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Luna, det der høres jo helt likt ut som hos meg! Da spørs det om ikke starteren er det første stedet jeg bør begynne :yesnod:

 

Edit:

Kaffelars, ja det er klart at vinsjen lever et litt hardere liv med en Knife 24 istedenfor Bruce 20. Men jeg opplever at tauet slurer på kabularhjulet før vinsjen trekker veldig tungt, så jeg tror nok ikke vinsjen har vært overbelastet. Røykutviklingen har dessuten vært under motorkassa et sted, ikke bak ved batterier, vinsj og kabling. Holder nok en knapp på starteren så langt.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da spørs det om ikke jeg har funnet synderen.

 

Etter å ha ladet, målt spenning, strøm, syrevekt osv., startet opp, målt enda mer, startet og stoppet x-antall ganger har rett og slett alt virket normalt. Så i dag tok vi sjansen på en liten ettermiddagstur. Alt gikk bra helt til vi skulle fortøye på en holme. Droppet ankeret, kjørte mot holmen, låste vinsjen, og frua var klar til å hoppe i land. Men innen hun rakk å hoppe var vi en halv meter for langt unna. Jeg skulle bare frigjøre tauet på vinsjen og sige litt nærmere, men den gang ei. Vinsjen var helt død. Både låsemekanismen og innkjøring, så vel framme fra førerposisjon som en ekstra knapp bak ved akterspeilet.

 

Vel, vi klarte på et vis å komme oss inn til land og fikk fortøyd, deretter var det å begynne å lete etter feil.

 

Det første jeg fant ut var at bryteren for å kjøre inn bak hadde hengt seg opp og ikke returnerte. Heldigvis hadde jeg en lik bryter på lur, så den fikk jeg skiftet.

bilde

 

 

Det neste jeg fant ut var at releèt til hovedstrømmen hadde brent. Kabelskoene inn på releèt var teipet, og teipen hadde smeltet. Isolasjonen var relativt intakt. Her har det vært varmt!

bilde

 

 

Jeg trodde jeg hadde funnet feilen, og tenkte jeg fikk demontere releèt og "tjuvkoble" kablene slik at vi fikk kjørt inn tauet som en nødløsning inntil jeg fikk skaffet meg et nytt rele. Det var spenning inn, men når jeg lasket releèt var det helt dødt. Konklusjonen måtte bli at motoren hadde brent. Jeg lyste med en lykt på motoren, og jaggu var det ikke en synlig svart flekk på utsiden. Jeg følte meg som en apekatt i bur der nede jeg satt, men på et vis klarte jeg å dytte nesa opp i motoren og sniffe litt, og der var jaggu den brente eimen fra sist tur!

bilde

 

 

Vinsjen er en eldgammel Engbo som har gått for lut og kaldt vann ihvert fall den tiden vi har hatt båten. At den nå tok kvelden har jeg egentlig bare ventet på.

 

Så da er det vel bare å begynne å se seg om etter en ny ankervinsj. Er det noen som har noe tips til bra kvalitet til overkommerlig pris? Jeg mener jeg har målt strømtrekket på denne til 90A, noe som tyder på at den er på 1000W. Jeg ønsker ikke å gå noe særlig ned på det. Det jeg er usikker på er om jeg skal gå for kjetting når jeg først bytter.

Link to post
Share on other sites

Den så ut som den har fått nådestøtet, men kan jo mulig berges for en mye rimeligere penge - ref reparasjonstråd av en montert på kjettingkasse ute på badeplattformen som så ut som den var moden for skraphaugen her i en annen tråd.

Litt spares og overhaling til gearet, ny motor og nye releer?  4-5-6 båtpenger istedet for ombygging og 12-15' for ny vinsj?

Link to post
Share on other sites

Tror du man får ny motor til denne eldgamle Engboen da? Gir og alt annet fungerer, så det jeg trenger er ny motor samt et rele`. Dette ser ut til å være gamle greier, så jeg hadde egentlig ikke regnet med at det var verdt å koste på. Men koster det så mye som 12-15 lapper for en ny :sweat:

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill karer! Joda, jeg har tenkt på Vikleverkstedet, men i utgangspunktet regnet jeg med at det ikke var noe vits i å koste på den gamle vinsjen. Men når jeg ser hva en ny koster tror jeg jaggu at jeg skal gjøre et forsøk. Jeg er jo en gruer. Hadde jeg fått tak i ny motor hadde det værtfall vært en grei jobb. En mulighet kan jo kanskje være å maskinere en tilpassing. Jeg synes dessuten girhuset virker veldig grovt og solid i forhold til nye vinsjer jeg ser på bilder. Skal se om jeg får lagt inn et bilde av giret.

Link to post
Share on other sites

Slik ser altså vinsjen ut.

bilde

 

Girhuset virker ganske grovt dimensjonert i forhold til motor og kabular, så det er nok en relativt solid sak. Funksjonsmessig har det heller aldri vært noe problem med den. Jeg kommer nok til å demontere den og ta den med hjem og se om noe kan gjøres. Ser vel for meg at det kan bli en utfordring å få tak i en motor som passer rett på, men det kan jo hende at en lignende motor kan tilpasses? Av bildet ser man at den har en flenskobling mot giret med to skruer, så det burde kanskje ikke være helt umulig å få til. Og så er det vel en kobling eller et drev som drar giret. Den lille motoren på utsiden er en vanlig vindusviskermotor. Når den får et signal fra et rele` drar eller skyver den spaken til venstre på giret som løser ut eller låser kabularhjulet. Superenkel konstruksjon, men faktisk funksjonell og til å stole på. Vindusviskermotoren har jeg byttet en gang, men ser den har begynt  å ruste litt nå. Det er jo et fuktig og salt miljø der den henger.

 

Når jeg ser på denne nye varianten http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=63162373&searchclickthrough=true&searchQuery=ankervinsj

ser man jo at den er smekrere og penere, men ser på langt nær like kraftig ut. Nå er det jo innmaten i giret som bestemmer hvor robust konstruksjonen er, men erfaringsmessig var vel ofte de gamle tingene mer overdimensjonert og laget for å kunne repareres. Det er jo bare å se på kabularet som var i messing eller bronse på min gamle, men nå er det i plast. Liten tvil om hva som er billig å produsere.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette klenodiet synes jeg er verdt å prøve å reparere, solid gear og kabulardesign, dette er en VINSJ :thumbsup:

Motoren er garantert ikke utviklet for vinsjen, kan være en liten startmotor el.l. som er masseprodusert og levert i 12 eller 24v utgave?

 

OM du vil ha noe plast der, kan det brukes en skive med isolasjonsplate(vikle/tavleverksted) eller tynn plexi/lexan rundt kabularet for å stoppe småskvetting på motorene fra det vasstrukne ankertauet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...