Jump to content

Nytte av trimplan og hydraulisk styring på Skibsplast 655 med 115 hk Suzuki

Æne

Recommended Posts

Jeg har en jill Skibsplast 655, men som jeg ønsker trimplan på og vurderer også å montere en Bosvik hydraulisk styring til. Trimplan vil være nyttig, men det er svært begrenset plass pga stor andel skrått akterspeil. Hydraulisk styring sies å kompensere for hyppig justeringsbehov på kurs (må gjetes hele tiden i dag), men er usikker på hvor mye det egentlig hjelper. Erfaringer på disse to temaer?

Æne skrev for 3 timer siden:

(må gjetes hele tiden i dag)

Gjelder dette på helt sakte fart , eller i alle hastigheter?    

At planende båter "pendler" på kursen på helt sakte fart er temmelig vanlig,   Kommer av strømhvirvler som dannes bak akterspeilet.   Blir gjerne mindre utpreget om man gir litt mer gass, da blir styrekreftene fra motor sterkere

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Monterer du hydraulisk styring så har du mulighet til å montere autopilot, da tar autopiloten over jobben med å gjete båten:thumbsup:. Jeg kunne ikke tenkt meg båt uten autopilot. Jeg hadde gått for SeaStar hydraulisk styring, har en båt med Bosvik og en med SeaStar.

Hvis du ønsker trimplan så anbefaler jeg å se på ZipWake. Den stabiliseerer båten dynamisk. 

Æne skrev for 16 timer siden:

Det gjelder sakte fart ja. Da vil ikke en hydraulisk styring hjelpe nevneverdig på akkurat dette?

ikke annet enn dersom den styringa du har nå er sliten og luggete :giggle:
- da kan hydraulisk være en grei oppgradering istedetfor å bytte til ny kabelstyring.  

For pendlingen sin del, stort sett så lar jeg båten pendle litt der det er plass - uten å "gjete" for mye , så lenge den går noenlunde rett fram.    Evt at jeg gir bittelitt mer gass slik at motoren gir mer styreeffekt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjenner ikke Bosvik, men syns prisene var noe høye...

Kjøpte en 115 hk komplett hydraulisk styring forleden som kom idag, pris kr 4.690 inkl. mva (riktignok med RS medlemskap).

Ikke fordi jeg trenger den nå, men kan jo være kjekt å ha :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...