Æne Startet 18.Mai.2021 Del på Facebook Startet 18.Mai.2021 Jeg har en jill Skibsplast 655, men som jeg ønsker trimplan på og vurderer også å montere en Bosvik hydraulisk styring til. Trimplan vil være nyttig, men det er svært begrenset plass pga stor andel skrått akterspeil. Hydraulisk styring sies å kompensere for hyppig justeringsbehov på kurs (må gjetes hele tiden i dag), men er usikker på hvor mye det egentlig hjelper. Erfaringer på disse to temaer? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mai.2021 Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 Æne skrev for 3 timer siden: (må gjetes hele tiden i dag) Gjelder dette på helt sakte fart , eller i alle hastigheter? At planende båter "pendler" på kursen på helt sakte fart er temmelig vanlig, Kommer av strømhvirvler som dannes bak akterspeilet. Blir gjerne mindre utpreget om man gir litt mer gass, da blir styrekreftene fra motor sterkere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Æne Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 Det gjelder sakte fart ja. Da vil ikke en hydraulisk styring hjelpe nevneverdig på akkurat dette? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Overhodet ikkje relevant for temaet engang. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Monterer du hydraulisk styring så har du mulighet til å montere autopilot, da tar autopiloten over jobben med å gjete båten. Jeg kunne ikke tenkt meg båt uten autopilot. Jeg hadde gått for SeaStar hydraulisk styring, har en båt med Bosvik og en med SeaStar. Hvis du ønsker trimplan så anbefaler jeg å se på ZipWake. Den stabiliseerer båten dynamisk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Æne skrev for 16 timer siden: Det gjelder sakte fart ja. Da vil ikke en hydraulisk styring hjelpe nevneverdig på akkurat dette? ikke annet enn dersom den styringa du har nå er sliten og luggete - da kan hydraulisk være en grei oppgradering istedetfor å bytte til ny kabelstyring. For pendlingen sin del, stort sett så lar jeg båten pendle litt der det er plass - uten å "gjete" for mye , så lenge den går noenlunde rett fram. Evt at jeg gir bittelitt mer gass slik at motoren gir mer styreeffekt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 (redigert) Kjenner ikke Bosvik, men syns prisene var noe høye... Kjøpte en 115 hk komplett hydraulisk styring forleden som kom idag, pris kr 4.690 inkl. mva (riktignok med RS medlemskap). Ikke fordi jeg trenger den nå, men kan jo være kjekt å ha Redigert 19.Mai.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Æne Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Takker for gode svar. Da skal jeg studere litt og vurdere løsninger for neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.