Gew77 Startet 18.Mai.2021 Del på Facebook Startet 18.Mai.2021 Hei, Vi har nå solgt båten, SUN 33 etter Birchwood TS44 ble ikke vellykket. Mer fart og mindre plass var ikke noe for oss. I tillegg er planen å forlate Oslofjorden til å kjøpe oss småbruk i Ytre Namdal. Jeg har holdt seilbåtdøra på gløtt i flere år, mens kona har ikke vært veldig positiv. Nå får hun forhåpentligvis småbrukdrømmen med sau og hest oppfylt og er da med på å prøve seil når vi har fått etablert oss. Har kun vært med seilbåt et parganger og synes det å gå uten motor er herlig. Utenom det har jeg null peiling på å seile. Er det oppnåelig å lære seg for hobbybruk? Hva er gode båter for nybegynnere? Jeg tenker minimum 34 fot og ser jo at Bavaria er der hvor man får nyest båt for pengene. Et av motargumentene til kona er at det blir så mørkt nede, så lyst nede er nok en fordel:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
89rrc Svart 18.Mai.2021 Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 Å lære seg å seile fikse ein fort. Å lære seg å seile fort og helst litt fortere enn dei andre kan ein bruke eit heilt liv på. Gøy er det med ein gong. Kan være eit tips å leige båt i Syden (jaja, sikkert mulig neste år) for ein behagelig introduksjon til seiling. Bavaria e kurant og lett å omsette dersom erfaringa tilseier at du vil ha anna type båt. Markedet idag ligg nok minst 20% over markedet i 2019, gode båter forsvinn ila timer. Så det kan være lurt å sitte litt på gjerdet. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 18.Mai.2021 Del på Facebook Svart 18.Mai.2021 Utlært på seiling blir man aldri, men det er mange selvlærte seilere ute på sjøen. Har du en seilforening i nærheten vil det nok være mulig å gå med som mannskap når de har regatta. Man lærer fort mye, og vil i tillegg kunne få sett litt forskjellige båter med tanke på hva du ønsker å kjøpe selv. Det er også mange seilforeninger som arrangerer nybegynnerkurs, og en god idé da kan være å også melde på din bedre halvdel. Korona gjør det nok litt vanskeligere i år å få seile med andre, men koronaen kan ikke vare evig. Moderne båter er også atskillig lysere under dekk sammenliknet med 80-tallsbåter som kan har mere stemning som i en skikkelig brun pub. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Holder til i samme område som dere flytter til, og det er ikke noe organisert seilmiljø her. Men selve det grunnleggende tar du fort, eller dere melder dere på et seilkurs en helg for å lære det mest grunnleggende. Ellers er Ytternamdalen et flott utgangspunkt for seiling, selv om det kan være litt vanskelig å finne båtplass i nærheten av Rørvik. Hva som er en god båt for dere, i tillegg til det du allerede har nevnt, avhenger av flere ting. Er dere fortrolige med mekking, skruing og plastarbeid, kan dere komme langt med å starte med en rimelig, eldre båt. Om vedlikehold er kun et ork som må overvinnes for å komme på sjøen, eller dere har lite erfaring med denslags, bør dere for alt i verden unngå en prosjektbåt. Og så er det den evindelige diskusjonen om man er for eller mot rullemast, tyskerskjøte eller selvslåer. Hvilket fabrikat man velger blant de vanlige produksjonsbåtenen er vel først og en smakssak. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Gew77 skrev for 22 timer siden: Hei, Vi har nå solgt båten, SUN 33 etter Birchwood TS44 ble ikke vellykket. Mer fart og mindre plass var ikke noe for oss. Det forstår jeg godt...bedre med god plass en fart... Men det er gode alternativet til seilbåt ... Jeg var selv inne på tanken på seilbåt for en del år siden... Men etter som vi elsker båtlivet i sakte fart mellom holmer og skjær, uten å planlegge for bruer, EL. linjestrekk høyspent, dybde osv...forlot vi ideen.. Tenk litt over behovet ditt...og ikke minst bruksmønsteret... Vi ferierer ofte med et annet par i en motorseiler...og jeg ser all skjærgårds idyllen de går glipp av... Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 19.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 oyster skrev 13 minutter siden: Holder til i samme område som dere flytter til, og det er ikke noe organisert seilmiljø her. Men selve det grunnleggende tar du fort, eller dere melder dere på et seilkurs en helg for å lære det mest grunnleggende. Ellers er Ytternamdalen et flott utgangspunkt for seiling, selv om det kan være litt vanskelig å finne båtplass i nærheten av Rørvik. Hva som er en god båt for dere, i tillegg til det du allerede har nevnt, avhenger av flere ting. Er dere fortrolige med mekking, skruing og plastarbeid, kan dere komme langt med å starte med en rimelig, eldre båt. Om vedlikehold er kun et ork som må overvinnes for å komme på sjøen, eller dere har lite erfaring med denslags, bør dere for alt i verden unngå en prosjektbåt. Og så er det den evindelige diskusjonen om man er for eller mot rullemast, tyskerskjøte eller selvslåer. Hvilket fabrikat man velger blant de vanlige produksjonsbåtenen er vel først og en smakssak. Takk for innspill! Er godt kjent i området, da hele slekta på begge sider kommer fra området. Et av brukene vi ser på har egen brygge, så båtplass bør være mulig å få til:) Når det gjelder erfaring med båt, så mener jeg den er god. Vi har restaurert 3 båter (Nidelv 24, Scand Baltic og Birchwood TS44) så prosjekter er vi vant med, men om vi ønsker et nytt er jeg mer usikker på.. Det kommer mer an på budsjettet, som avhenger av hvor mye vi må legge i oppgradering på land:) Tenker også at området er gusntig for seiling også med Helgelandskysten, et steinkast unna. Ida Marie III skrev 7 minutter siden: Det forstår jeg godt...bedre med god plass en fart... Men det er gode alternativet til seilbåt ... Jeg var selv inne på tanken på seilbåt for en del år siden... Men etter som vi elsker båtlivet i sakte fart mellom holmer og skjær, uten å planlegge for bruer, EL. linjestrekk høyspent, dybde osv...forlot vi ideen.. Tenk litt over behovet ditt...og ikke minst bruksmønsteret... Vi ferierer ofte med et annet par i en motorseiler...og jeg ser all skjærgårds idyllen de går glipp av... Det er ikke umulig at det blir en motorbåt heller, ser argumentene dine. Men øyner også muligheten for å få en mye nyere båt innenfor et greit budsjett, samtidig som det er noe helt nytt. Tiden vil vise. Uansett blir det spennende med et "nytt" båtliv i en helt annen natur:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Indy Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Har man lyst til å seile så er det ingen alternativer til seilbåt... Enig med ovennevnte, prøv å finn ut ca. hva ønsket bruksmønster er og velg båt etter det. Seiles det 10% eller 90% av tiden? Stor forskjell på båtvalg ut fra det. Seilskeptiske koner kan bli omvendt, har selv ei som ikke ville ha seilbåt og nå bare vil seile regatta. Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Det er vel slik at man ikke helt vet alt om hva man trenger og har lyst på før man kjøper sin førte seilbåt. Men en ting er helt sikkert: Om du skal ha en båt som du skal seile alene, kjøp en som har alle liner i cockpit, eller hvor det er mulig å rigge om. Det er ikke artig å kravle frempå dekk om det blåser opp og man må reve. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 19.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 oyster skrev 27 minutter siden: Det er vel slik at man ikke helt vet alt om hva man trenger og har lyst på før man kjøper sin førte seilbåt. Men en ting er helt sikkert: Om du skal ha en båt som du skal seile alene, kjøp en som har alle liner i cockpit, eller hvor det er mulig å rigge om. Det er ikke artig å kravle frempå dekk om det blåser opp og man må reve. Godt tips! tenker også at det er lurt å ha muligheten til å gjøre "alt" fra cockpit - uten at jeg har mye greie på det (enda):) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 19.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Indy skrev 35 minutter siden: Seilskeptiske koner kan bli omvendt, har selv ei som ikke ville ha seilbåt og nå bare vil seile regatta. Tøft:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
seawolf Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 (redigert) Jeg seilte i mange år alene i en eldre First 35 fra begynnelsen av 60-tallet. Solid masthead rigg som gikk under de utallige 16 meters broene på kysten Alle fall og trimliner ble etterhvert ført til cockpit, og selv en såpass gammel og tung båt ble enkel og grei å seile alene. Men det resulterte også i en vesentlig oppgradering av dekksutstyr, wincher, seil, tauverk, og stående rigg. Det ble litt hvert år, og båten var vel nesten bedre enn ny da den ble solgt for noen år siden. Med base i Trøndelag på den tiden ble kysten nordover opp til Trollfjorden utforsket over flere sommere, og jeg vil påstå at lite kan måle seg med Helgelandskysten og Lofoten. Noe mer fantastisk når det gjelder natur skal en lete lenge etter, for ikke å snakke om folket. Trivelige, pratsomme og ikke minst hjelpsomme, så utgangspunktet ditt rent geografisk er midt i blinken. Jeg skal ikke prøve meg på å anbefale noe, da markedet og tilbudet er så stort. Men ønsker deg lykke til med prosjektet, det er en eventyrverden som ligger og venter. Redigert 19.Mai.2021 av seawolf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 https://www.finn.no/176368583 Her har du perfekt båt vettu. Dekksalong så du kan stå inne når nordnorge er på sitt værste, og senkekjøl så du kan komme deg inn på alle de vakre stedene langs Helgeland. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ida Marie III Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 (redigert) enslagsgjest skrev 50 minutter siden: https://www.finn.no/176368583 Her har du perfekt båt vettu. Dekksalong så du kan stå inne når nordnorge er på sitt værste, og senkekjøl så du kan komme deg inn på alle de vakre stedene langs Helgeland. Fantastisk hendig og flott båt... Men masten står fremdeles i veien for en drøss med bruer og linjestrekk i skjærgården...😉 Redigert 19.Mai.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seawolf Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Hvis mastehøyden er mindre enn 16 meter kan jeg ikke se at det skal skape problemer med ankomst til de aller fleste steder og naturperler langs kysten. Det virker som om masse av de mindre broene har 16 m seilingshøyde. (noen nevnte at dette var en militær / Nato standard med tanke på tilkomst med de mindre militære fartøyene ? ) Som nevnt ovenfor, jeg har seilt på kryss og tvers fra Stavanger i sør til Trollfjorden i nord, og med en liten smule planlegging har jeg aldri følt at seilbåt var et handycap med tanke på å utforske kysten vår, heller tvert i mot Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 (redigert) Ida Marie III skrev for 1 time siden: Fantastisk hendig og flott båt... Men masten står fremdeles i veien for en drøss med bruer og linjestrekk i skjærgården...😉 Med tanke på at båten har senkekjøl og doble ror så lurer jeg på hvordan du mener dette vil påvirke båtens egenskaper som seilbåt? Ser du noen mulige urfordringer med mekanismen som er her mht svingkjøl? Redigert 19.Mai.2021 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
enslagsgjest Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Mouche skrev 28 minutter siden: doble ror triple (!) faktisk. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Euklid Svart 19.Mai.2021 Del på Facebook Svart 19.Mai.2021 Å seile kan man lære på et par timer. Det forbaskede er å skulle få ned disse hersens seilene når baugen peker i feil retning eller vinden blåser opp. Så det tar et par helger å finne ut av. Neste problemstilling er å seile raskere enn en tilsvarende båt, på samme strekning, i samme vind. Det kan du bruke en livstid på. Der er jeg fremdeles noldus, men tilværelsen går nå rundt likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 enslagsgjest skrev for 12 timer siden: triple (!) faktisk. Se der ja, er alle gode ting tre? Spent på å høre fra Ida Marie iii som nevnte denne flotte båten hvordan det vil være å ha en seilbåt med en slik utforming som denne har mht tre (!) ror og senkekjøl både mht seilegenskaper, manøvrering, vedlikehold, utfordringer osv for dette er for meg en båt som vel passer andre strøk enn Norge hvor det stort sett er dypt vann over alt? Noen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 seawolf skrev for 13 timer siden: Som nevnt ovenfor, jeg har seilt på kryss og tvers fra Stavanger i sør til Trollfjorden i nord, og med en liten smule planlegging har jeg aldri følt at seilbåt var et handycap med tanke på å utforske kysten vår, heller tvert i mot Nja, ikke bare en smule planlegging... Vårt vennepar i motorseiler må nesten alltid ut i åpne kjedelige fjorder, eller ut i åpent hav for å følge vår ferd i skjærgården ... Er en drøss med linjespenn og bruer som er langt under 16 meter...faktisk de fleste... Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 (redigert) Seilegenskaper er subjektivt, ulike seilere har helt forskjellige definisjoner på hva "velseilende" er. Noen vil si at en velseilende båt er tung og stødig i sjøen, slik at den beveger seg minst mulig i bølger, krenger minst mulig i vind og det er relativt komfortabelt å leve om bord også i relativt dårlig vær. Den samme båten kan oppleves av andre som treig, dårlig til å krysse og frustrerende å prøve å få til å gå i lite vind. For andre er en velseilende båt lett, flatbunnet, godt rigget så den går relativt fort også i lite vind, krysser med god høyde og har en seilpark som gjør den spennende og utfordende å seile i alle forhold. Og igjen, andre vil oppleve denne båten som ukomfortabel, arbeidskrevende og lite egnet for de ikke-seilfrelste i familien. Ingen båter tilfredsstiller begge ytterpunkter. De fleste båter er kompromisser som havner et sted i mellom, og man må finne ut hvor på skalaen man trives. Et godt utgangspunkt for å se litt om seilegenskapene til en båt er den store databasen sailboatdata.com Her er det noen parametre som beskriver vitale egenskaper på båten: Seilareal/deplasement, altså hvor hardt rigget båten er: S.A. /depl. Et tall under 20 her er en svært moderat rigget båt. Kjølvekt/totalvekt Bal/depl: Beskriver hvor stiv eller rank båten er (hvor lett den krenger under seil) og sier mye om hvor god båten er på kryss. Over 35% er stiv båt som normalt krysser bra. Southerly 35RS som nevnt ovenfor er svært lavt rigget, 15 m2 seil/tonn båt. Den har veldig høy kjølprosent, hele 46%, vil nok oppleves veldig trygg for de som ikke liker at båter krenger. Totalt sett en veldig tung båt som nok er veldig komfortabel men som ikke er spesielt rask. Blir nok mye motor i lite vind. Redigert 20.Mai.2021 av Indy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seawolf Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 @Ida Marie III, jeg føler det blir litt feil å sammenligne seilbåt / motorbåt når det gjelder tilkomst langs kysten slik du beskriver. Velger man seilbåt, så velger man også bort en del plasser som du viser til på grunn av høy mast / dyp kjøl, det er et ubestridelig faktum. Men igjen, det er en konsekvens av det bevisste valget man har tatt. Det finns uthavner hvor det er tilrettelagt med brygger langs svaberg, hvor det er for grunt å komme inntil med 2 meter dypgående. Da er alternativet å ligge på svai, mens motorbåtene kan fortøye langs brygga, slik er det bare Detrfor sier jeg at med litt planlegging kan man også med seilbåt og de fysiske begrensningene som ligger i mast/kjøl alikevel ha fantastiske flotte turer med store opplevelser. Jeg har i hvert fall gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 seawolf skrev 28 minutter siden: @Ida Marie III, jeg føler det blir litt feil å sammenligne seilbåt / motorbåt når det gjelder tilkomst langs kysten slik du beskriver. Velger man seilbåt, så velger man også bort en del plasser som du viser til på grunn av høy mast / dyp kjøl, det er et ubestridelig faktum. Men igjen, det er en konsekvens av det bevisste valget man har tatt. Og det var nettopp mitt poeng...noe en bør ha bakhodet ved en event konvertering... Så jeg mener ikke noe negativt ved en konvertering, bare en påminnelse på hva en " mister " .... I morgen skal jeg forøvrig ut å seile Askøy kystlag " nye" gavelseiler...med gafelrigg, og klyver og fokk... Den snart 100 år gamle damen er en herlig båt å seile...👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 (redigert) Ida Marie kommer ofte med den om mastehøyden. Nå bor jo trådstarter i nord Trøndelag. Jeg var forbi det området i fjor sommer og opplevde ingen begrensninger ved det. Hadde vært artig å se om Ida M kan nevne en håndfull destinasjoner i området trondheimsfjorden-brønnøysund som er uaktuelle med seilbåt. Redigert 20.Mai.2021 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ida Marie III Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Sun Flyer skrev for 4 timer siden: Ida Marie kommer ofte med den om mastehøyden. Nå bor jo trådstarter i nord Trøndelag. Jeg var forbi det området i fjor sommer og opplevde ingen begrensninger ved det. Hadde vært artig å se om Ida M kan nevne en håndfull destinasjoner i området trondheimsfjorden-brønnøysund som er uaktuelle med seilbåt. Ja, var også forbi det området for noen år siden...er sikker på at noen slike bruer og linjespenn finns...😉😜 Men tenkte generelt sett, serlig her på Vestlandet...😉 Med et mylder av bebodde øyer gir det nødvendigvis tilsvarende med linjespenn og bruer... Selv med mine maks 5 meter seilingshøyde møter jeg veggen stundom... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.