Jump to content

Tilkoble motordata-gateway J1708 - KAD300


kirkan

Recommended Posts

4 minutes ago, tomjo7 said:

det er bare en ledig kontakt som er diagnose .ligger ved siden av den svarte boksen,gule, hvit,svart ledning,har montert ydes-04 selv på kad 300

Aha, siden den ligger under den andre ledningen har jeg faktisk ikke sett at den var løs. Har du noen bilder fra installasjonen for å vise hvordan du førte frem ledning osv?

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Jo9 said:

Se etter en topolet plugg nedi der, det går to ledninger til hver pinne i pluggen, hvit og hvit/svart.

Men ville heller koblet til i instrumentpanelet

Er det også tilsvarende uttak i instrumentpanelet, eller må jeg da lage til noe selv?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke tilsvarende uttak. Ender opp i to stk åttepolete plugger, uten at de går videre fra korresponderende plugger, koblet meg til ledningene der. Den ene ledningen er blå/svart på pinne 8 i pluggen med hannkontakt, den andre gul/blå på pinne 6 i hunnpluggen.

Har dobbelinstallasjon og det er likt på begge motorer. Oversikt over pluggene på side 60 i boken fra VP, koblingsskjema som viser diagnosepluggen på side 33, om du har den.

Har satt dette opp mot en Simrad NSS EVO3 og akkurat prøvd det live. Hos meg viser kjøletemperatur for høyt, ser at dette faktisk er beskrevet i manualen for YDES så tenker å lage et offset på -6 grader C

Link to post
Share on other sites

 

Olaf-Inge skrev for 16 timer siden:

Hvordan ser dette oppsettet ut på plotterskjermen din, hva får du opp?

Fra KAD motorer får man motorens timer (som har en tendens til å forsvinne fra display på instrument), dieselforbruk (full rate), turtall, kjølevannstemp, turbotrykk, om motor er i gir eller fri.

 

Hvordan det skal vises på plotteren kan man i stor grad bestemme selv vil jeg tro, er i hvert fall slik på min.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål om konfigurering av enhet. Fulgte det med microSD kort til enhetene dere har kjøpt, og er det normalt nødvendig å endre på innstillinger eller oppdatere software for bruk på en KAD300? Min enhet kom ikke med noe microSD kort

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Driver å ser litt på en lignende løsning. Jeg har en YDES-04 beregnet på NMEA 2000 som blir montert på en KAMD 300. Jeg tenkte å prøve å få motordataene ut på en android-enhet. Etter det jeg har funnet ut, trenger jeg en enhet som f.eks denne, Men jeg finner ingen info om hvilken programvare jeg trenger for å få satt opp dette som ent instrumentpanel på nettbrettet. Finner noen henvisninger til diverse kartprogrammer som muligens kan brukes, men er det noen som har gjort dette i praksis? Jeg har bare en 7-tommers plotter, og kunne tenke meg å slippe å veksle mellom forskjellige programmer på plotteren for å se motordata/kart. Eller kjøre delt skjerm. Har mest lyst til å kunne se motordata for seg på f,eks nettbrett.

Alternativt, finnes det annet utstyr/løsnninger som kan brukes?

 

Actisense.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk, det ser ut til at denne enheten kan litt mere enn den jeg linket til. Med eget program for visning av motordata osv, uten å installere noen egen app. Står at man kan bruke hvilken som helst type smart telefon eller nettbrett. Men det er bare vist med Apple sin enhet. Regner da med at også Android kan brukes. :confused:

Det så ihvertfall bra ut på bildene. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Jo9 skrev On 18.5.2021 at 22.50:

Se etter en topolet plugg nedi der, det går to ledninger til hver pinne i pluggen, hvit og hvit/svart.

Men ville heller koblet til i instrumentpanelet

Den topolete pluggen har jeg kontroll på i boksen på motoren. Men å finne disse to ledningene i dashbordet sliter jeg med. Hva slags kommunikasjon går i disse ledningene? Er det mulig å trekke 2 vanlige kabler på 0,75 kvadrat fra motor og inn til underkant av dashordet, alternativt bruke cat5 kabel? Vil signalene komme riktig om det blir litt lengre kabler? Tipper det blir ca 8 meter ekstra lengde.

Det ser nemlig ut til at det er mye enklere å trekke nye kabler, istedenfor å lete halvveis i blinde etter denne kabelstokken/pluggene som skal finnes.

Link to post
Share on other sites

Ok. Men er det mye revolvering i de ledningene som ligger i kabelstokken? Synes ikke det ser sånn ut.

Gearspaken sitter litt vanskelig til, og kablingen fram til den er delvis skjult, og det er ikke lett å finne de pluggene, så jeg tror det er enklere å trekke ny kabel. Men spørsmålet er jo hvor lang bus'en kan være, og hvilken type kabel som er best å bruke. Å finne en godt revolvert kabel med min 0,75 tverrsnitt vet jeg faktisk ikke helt hvor jeg kan finne? Kom til å tenke på kabel til montering av kontakt til hengerfeste, men vet ikke om den finnes i god lengde....:confused:

Link to post
Share on other sites

Jo9 skrev for 21 timer siden:

 

Hvis ikke du kan plassere gateway en egnet plass i maskinrommet da (som ikke er på selve motoren). Da blir lengste strekket NMEA2K bus og de kablene er enklere å få fatt i 

Ja, det kan muligens være et alternativ å montere gateway et sted mellom motor og der jeg har tenkt å samle nmea utstyret. Men det blir ikke fullt så ryddig, synes jeg. 

Dette er vel ikke noe høyhastighetsnettverk akkurat, så det bør vel fungere med ganske enkel kabling. Får teste litt utover vinteren, hvis ingen andre har bedre forslag. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har ihvertfall ikke jeg klart å finne. Men jeg har kjøpt en YDES-04N engine gateway, og en YDWG-02N NMEA 2000 wifi gateway, (fra Yacht devices) samt en NMEA startpakke. Hvis jeg har fortsått dette riktig, (håper og tror jeg) så skal jeg nå kunne få opp motordata wia wifi på et nettbrett e.l.

Utfordringen min er å få samlet disse enhetene på ett sted, så jeg slipper å ha en enhet liggende på motoren, og en annen under instrumentpanelet. Det synes jeg blir litt uryddig, og kan skape litt problemer med evt feilsøking senere. Derfor ønsker jeg å trekke kabel fra diagnoseporten på motoren og til rommet under instrumentpanel. Der er det god plass. Men har egentlig ikke fått noen konkrete svar på om det vil fungere med den løsningen. Så jeg får prøve meg fram utover våren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...