kirkan Startet 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2021 (redigert) Er det noen som kan fortelle meg hva som er diagnose uttak i denne tettpakkete boksen som hører til en kad300? Jeg skal tilkoble YDES-04 for overføring av motordata til et ledig diagnose uttak. Redigert 18.Mai.2021 av kirkan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomjo7 Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 det er bare en ledig kontakt som er diagnose .ligger ved siden av den svarte boksen,gule, hvit,svart ledning,har montert ydes-04 selv på kad 300 Sitér dette innlegget Link to post
kirkan Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 4 minutes ago, tomjo7 said: det er bare en ledig kontakt som er diagnose .ligger ved siden av den svarte boksen,gule, hvit,svart ledning,har montert ydes-04 selv på kad 300 Aha, siden den ligger under den andre ledningen har jeg faktisk ikke sett at den var løs. Har du noen bilder fra installasjonen for å vise hvordan du førte frem ledning osv? Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Se etter en topolet plugg nedi der, det går to ledninger til hver pinne i pluggen, hvit og hvit/svart. Men ville heller koblet til i instrumentpanelet Sitér dette innlegget Link to post
kirkan Svart 18.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 2 minutes ago, Jo9 said: Se etter en topolet plugg nedi der, det går to ledninger til hver pinne i pluggen, hvit og hvit/svart. Men ville heller koblet til i instrumentpanelet Er det også tilsvarende uttak i instrumentpanelet, eller må jeg da lage til noe selv? Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Det er ikke tilsvarende uttak. Ender opp i to stk åttepolete plugger, uten at de går videre fra korresponderende plugger, koblet meg til ledningene der. Den ene ledningen er blå/svart på pinne 8 i pluggen med hannkontakt, den andre gul/blå på pinne 6 i hunnpluggen. Har dobbelinstallasjon og det er likt på begge motorer. Oversikt over pluggene på side 60 i boken fra VP, koblingsskjema som viser diagnosepluggen på side 33, om du har den. Har satt dette opp mot en Simrad NSS EVO3 og akkurat prøvd det live. Hos meg viser kjøletemperatur for høyt, ser at dette faktisk er beskrevet i manualen for YDES så tenker å lage et offset på -6 grader C Sitér dette innlegget Link to post
kirkan Svart 19.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2021 Takk @Jo9 for detaljert svar. Jeg skal sjekke hvilke ledninger/ kontakter som er ledig bak instrumentpanelet. Har allerede kjøpt en 9m seatalk backbone kabel, men enig i at dette er mye mer elegant. Sitér dette innlegget Link to post
Olaf-Inge Svart 20.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Hvordan ser dette oppsettet ut på plotterskjermen din, hva får du opp? Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Olaf-Inge skrev for 16 timer siden: Hvordan ser dette oppsettet ut på plotterskjermen din, hva får du opp? Fra KAD motorer får man motorens timer (som har en tendens til å forsvinne fra display på instrument), dieselforbruk (full rate), turtall, kjølevannstemp, turbotrykk, om motor er i gir eller fri. Hvordan det skal vises på plotteren kan man i stor grad bestemme selv vil jeg tro, er i hvert fall slik på min. Sitér dette innlegget Link to post
Olaf-Inge Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Okey, den e grei. Sitér dette innlegget Link to post
kirkan Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Spørsmål om konfigurering av enhet. Fulgte det med microSD kort til enhetene dere har kjøpt, og er det normalt nødvendig å endre på innstillinger eller oppdatere software for bruk på en KAD300? Min enhet kom ikke med noe microSD kort Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen Hellestø Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Kom uten SD kort hos meg, min virket ihvertfall rett ut av boksen, men også på min var motortemp. noe offset, så skal gjøre en liten ending på kodinga her etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
kirkan Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Hvordan vet jeg hva som er faktisk motortemp? Noen som har gjort software oppdatering? Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Ikke oppdatert sw, Antar at instrument viser ca rett temp Sitér dette innlegget Link to post
kirkan Svart 23.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2021 @Jørgen Hellestøhar du justert motortemp? Min er også litt off, men usikker på hva jeg skal legge som input ettersom dette er i fahrenheit. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.November.2021 Link til dette innlegget Svart 7.November.2021 Driver å ser litt på en lignende løsning. Jeg har en YDES-04 beregnet på NMEA 2000 som blir montert på en KAMD 300. Jeg tenkte å prøve å få motordataene ut på en android-enhet. Etter det jeg har funnet ut, trenger jeg en enhet som f.eks denne, Men jeg finner ingen info om hvilken programvare jeg trenger for å få satt opp dette som ent instrumentpanel på nettbrettet. Finner noen henvisninger til diverse kartprogrammer som muligens kan brukes, men er det noen som har gjort dette i praksis? Jeg har bare en 7-tommers plotter, og kunne tenke meg å slippe å veksle mellom forskjellige programmer på plotteren for å se motordata/kart. Eller kjøre delt skjerm. Har mest lyst til å kunne se motordata for seg på f,eks nettbrett. Alternativt, finnes det annet utstyr/løsnninger som kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 7.November.2021 Link til dette innlegget Svart 7.November.2021 Her er et alternativ: https://www.sailtuv.no/products/nmea-2000-wi-fi-gateway Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
GeirFrode Svart 7.November.2021 Link til dette innlegget Svart 7.November.2021 Takk, det ser ut til at denne enheten kan litt mere enn den jeg linket til. Med eget program for visning av motordata osv, uten å installere noen egen app. Står at man kan bruke hvilken som helst type smart telefon eller nettbrett. Men det er bare vist med Apple sin enhet. Regner da med at også Android kan brukes. Det så ihvertfall bra ut på bildene. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 25.November.2021 Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 Jo9 skrev On 18.5.2021 at 22.50: Se etter en topolet plugg nedi der, det går to ledninger til hver pinne i pluggen, hvit og hvit/svart. Men ville heller koblet til i instrumentpanelet Den topolete pluggen har jeg kontroll på i boksen på motoren. Men å finne disse to ledningene i dashbordet sliter jeg med. Hva slags kommunikasjon går i disse ledningene? Er det mulig å trekke 2 vanlige kabler på 0,75 kvadrat fra motor og inn til underkant av dashordet, alternativt bruke cat5 kabel? Vil signalene komme riktig om det blir litt lengre kabler? Tipper det blir ca 8 meter ekstra lengde. Det ser nemlig ut til at det er mye enklere å trekke nye kabler, istedenfor å lete halvveis i blinde etter denne kabelstokken/pluggene som skal finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 25.November.2021 Link til dette innlegget Svart 25.November.2021 Οm du tar utgangspunkt i gearspaken, så er ikke de aktuelle pluggene langt unna. Om jeg skulle trekt frem ekstra kabel ville jeg styrt unna cat5. Noe godt revolvert og minimum 0,75. Vet egentlig ikke hvor lang den bus´en kan være så hadde satt av en halvtime til med å prøve å finne pluggene Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 Ok. Men er det mye revolvering i de ledningene som ligger i kabelstokken? Synes ikke det ser sånn ut. Gearspaken sitter litt vanskelig til, og kablingen fram til den er delvis skjult, og det er ikke lett å finne de pluggene, så jeg tror det er enklere å trekke ny kabel. Men spørsmålet er jo hvor lang bus'en kan være, og hvilken type kabel som er best å bruke. Å finne en godt revolvert kabel med min 0,75 tverrsnitt vet jeg faktisk ikke helt hvor jeg kan finne? Kom til å tenke på kabel til montering av kontakt til hengerfeste, men vet ikke om den finnes i god lengde.... Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 26.November.2021 Link til dette innlegget Svart 26.November.2021 Det blir vel bare å prøve, tror ikke bus'en brukes til annet enn tilkobling til diagnoseverktøy. Hvis ikke du kan plassere gateway en egnet plass i maskinrommet da (som ikke er på selve motoren). Da blir lengste strekket NMEA2K bus og de kablene er enklere å få fatt i Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.November.2021 Link til dette innlegget Svart 27.November.2021 Jo9 skrev for 21 timer siden: Hvis ikke du kan plassere gateway en egnet plass i maskinrommet da (som ikke er på selve motoren). Da blir lengste strekket NMEA2K bus og de kablene er enklere å få fatt i Ja, det kan muligens være et alternativ å montere gateway et sted mellom motor og der jeg har tenkt å samle nmea utstyret. Men det blir ikke fullt så ryddig, synes jeg. Dette er vel ikke noe høyhastighetsnettverk akkurat, så det bør vel fungere med ganske enkel kabling. Får teste litt utover vinteren, hvis ingen andre har bedre forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.November.2021 Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 Er det slik å forstå at man kan koble en boks med Wi-Fi i kontakten der og få opp tilgjengelige motordata i en app på nettbrettet eller i plotteren ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 29.November.2021 Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 Det har ihvertfall ikke jeg klart å finne. Men jeg har kjøpt en YDES-04N engine gateway, og en YDWG-02N NMEA 2000 wifi gateway, (fra Yacht devices) samt en NMEA startpakke. Hvis jeg har fortsått dette riktig, (håper og tror jeg) så skal jeg nå kunne få opp motordata wia wifi på et nettbrett e.l. Utfordringen min er å få samlet disse enhetene på ett sted, så jeg slipper å ha en enhet liggende på motoren, og en annen under instrumentpanelet. Det synes jeg blir litt uryddig, og kan skape litt problemer med evt feilsøking senere. Derfor ønsker jeg å trekke kabel fra diagnoseporten på motoren og til rommet under instrumentpanel. Der er det god plass. Men har egentlig ikke fått noen konkrete svar på om det vil fungere med den løsningen. Så jeg får prøve meg fram utover våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.