Cerberus Svart 29.November.2021 Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 Javel ja, slik å forstå det er såpass mange komponenter og uvisse. Ja det blir spennende å sjå 👍 Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 29.November.2021 Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 Du behøver ikke ha wifi-komponenten for å få motordata. Gateway'en på diagnoseinngangen skal stå i et nmea nettverk. Og hvis du allerede har dette i båten, så spørs det bare om plotteren din kan ta imot disse dataene. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.November.2021 Link til dette innlegget Svart 29.November.2021 Joda joda va bare om en kunne slippe unna kabler Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Geir Frode, fant du en god løsning på å trekke frem ledninger fra diagnose porten og frem til instrumenter på denne YDES-04 gateway ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.September.2022 Link til dette innlegget Svart 10.September.2022 (redigert) Jeg kjøpte noen meter med skjermet signalkabel beregnet på KNX/EIB. Elektrogrossisten har denne. Tok sjansen og brukte et helt par til hver av lederne på utgangene på diagnosepluggen på grunn av lengden. Jeg trakk kabelen fra motor til skapet bak instrumentpanelet. Tipper ca 7-8 meter. (Har jo bare en båt på 31 fot) Der har jeg koblet kabelen til YDES gateway,en, som igjen står plugget i et NMEA nettverk. Har også satt inn en WIFI enhet i NMEA nettet, slik at jeg henter ut motordata på et nettbrett via WIFI. Funker helt fint, bortsett fra at nettleseren ikke liker nettet som wifi-enheten setter opp. Sliter litt med oppkoblingen til en ip-adresse som ikke har kontakt med internett. Men det kommer etterhvert. Er noen innstillinger i nettleseren jeg ikke helt har kontroll på. Funker bedre i enkelte nettlesere enn andre. Redigert 10.September.2022 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GK300 Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Er på baksiden av denne (diagnose panelet) til KAD 300 man kan koble på enheten fra Yacht Devices, prøver å unngå å trekke kabel fra motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Det er forklart i starten av tråden hvordan man kan koble seg på bak instrumentpanelet. Men jeg ga opp, og trakk kabel fra motor. Klarte ikke å finne riktige kabler. Det var flere skjøter underveis, og ledningene skiftet farge og delte seg ,så jeg tok jobben med å trekke egen kabel. Sitér dette innlegget Link to post
GK300 Svart 9.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2024 Takk for svar Frode, blir vel fort samme løsning her. Sitér dette innlegget Link to post
GK300 Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Den som leter den finner, men får selvfølgelig ikke noe motor data 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 @GK300 Ser du fant riktige farger der ja, men en topolet plugg.Kan du se om disse lederne igjen kommer fra to forskjellige 8-polte plugger ? Vet det er en haug med plugger i det kabelsystemet som går mellom motor og instrumentpanel, men det skal være mulig å følge dette om du har verkstedshåndboken for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
GK300 Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Jeg så på motoren og der fant jeg 2 plugger med 8 ledere og de stemte med beskrivelsen tidligere i tråden men, kan hende at de er frakoblet på veien til bak panelet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
GK300 Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Jeg har satt på denne 2 polet pluggen siden de 2 ledingene lå løse. Sitér dette innlegget Link to post
GK300 Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Fungerer når jeg kobler meg direkte på motoren men, har peilet ledningene og virker som jeg har kontakt hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
GK300 Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 @Jo9 Du skriver "Oversikt over pluggene på side 60 i boken fra VP, koblingsskjema som viser diagnosepluggen på side 33" Hvilken bok er det du viser til? Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 @GK300 Jeg viser til verkstedshåndboken for bl. annet KAD 44 og 300 , den delen som omhandler el.system Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.